Berthil, de Blauwe (Azzurra)

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13495
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

08 apr 2012, 00:20

Intussen zit er een nieuwe cilinderkop op. Morgen koelwater vullen en proefdraaien.
Dit is een nieuwe JCW kop met grote Schrick uitlaatkleppen en flink vergroot uitlaattraject. Inlaat is dus standaard gebleven.

Afbeelding

De oude kop is helemaal versleten. Alle klepgeleiders hebben veel teveel speling, daarom is er ook een klep afgebroken. Die kop laat ik denk ik herstellen en leg ik op reserve.

Na diverse kenners gesproken te hebben laat ik de zuigers zitten. De schade van de klep is minimaal en het hoonbeeld in alle 4 de cilinders is nog erg goed. Weinig slijtage dus. Als ik de spullen ga halen die ik wil hebben ben ik 3500 Euro kwijt. Dat vind ik toch wat te gek worden. Voor 2000 heb je tegenwoordig een geheel nieuw onderblok met zuigers en krukas bij MINI.
Laatst gewijzigd door Berthil op 08 apr 2012, 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

08 apr 2012, 00:24

Cilinders laat je zitten, maar wat doe je met de zuigers? Want die was ook flink toegetakeld..
Maar met de nieuwe kop dus weer een kleine vermogenswinst?
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13495
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

08 apr 2012, 00:29

Met cilinder bedoel ik eigenlijk zuiger. Het ziet er erger uit dan het is.
De ring is een afdruk in het roet en alleen in de dikkere rand zit een kleine inkeping van de klep. Ik heb het glad geschuurd en de beschadiging is minimaal.

Als het goed is inderdaad weer iets vermogenswinst. De 300+ pk GP heeft ongeveer dezelfde kop (en een Eaton M65). Aan de kop zal het dus niet liggen. Ik denk dat ik wel even naar Beek moet om de software te laten controleren maar heb er een lambdameter in dus kan het zelf ook in de gaten houden.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

08 apr 2012, 01:09

Hoeveel PK's heeft Pedro nu eigenlijk met die M65?

Als ik Jan van Revolution Mini moet geloven (wat ik overigens niet doe) zou een TVS (Sprintex) op alle fronten beter moeten zijn dan een M65.

Mooi kopje trouwens, MET vinnetjes! >)
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13495
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

08 apr 2012, 01:41

Ik dacht 320 pk. Hij is nu een 70mm doorsnee inlaatbuis aan het maken en daarna stopt hij met modificeren heeft hij aangekondigd. Hij had graag de 350 willen bereiken maar gaat er na deze buis niet mee verder ongeacht uitkomst.
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

08 apr 2012, 02:14

Daveke schreef:Mooi kopje trouwens, MET vinnetjes! >)
Wel ff opletten, alleen zónder vinnetjes kun je met standaard injectoren blijven rijden! :P
franklyn85
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: heemskerk
Berichten: 7793
Lid geworden op: 19 sep 2010, 16:37

08 apr 2012, 09:20

Dikke shit berthill goed beZig je heb nu wel die hele grote kleppen van shrick warvan ook de klepzitting aangepast moest worden toch.....? Is het een gebruikte kop ziet er goed uit :D
burn rubber not your soul

Afbeelding
jmq
4 op een rij!
4 op een rij!
Contacteer:
Locatie: Delft
Berichten: 133
Lid geworden op: 28 jan 2012, 11:56

08 apr 2012, 10:37

Berthil doe je dat allemaal zelf! of laat je dat uitvoeren, wil binnen kort ook een S kopen en op 300 pk of meer komen.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13495
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

08 apr 2012, 13:19

Funkelnagelneue JCW kop en inderdaad nieuwe klepzittingen (en klepgeluiders van brons) uit de motorsport voor de Schrick.
Monteren doe ik allemaal zelf maar zo'n kop bewerken heb je speciale apparatuur voor nodig dus dat kan ik niet zelf.
franklyn85
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: heemskerk
Berichten: 7793
Lid geworden op: 19 sep 2010, 16:37

08 apr 2012, 13:32

Ja dat is waarom wij geen shrick namen de ultrik kan met orginele klep veren en Zitting shrick moet je er nog wat meer werk in pompen maar dat is een degelijke kop
burn rubber not your soul

Afbeelding
jmq
4 op een rij!
4 op een rij!
Contacteer:
Locatie: Delft
Berichten: 133
Lid geworden op: 28 jan 2012, 11:56

08 apr 2012, 17:51

Berthil schreef:Funkelnagelneue JCW kop en inderdaad nieuwe klepzittingen (en klepgeluiders van brons) uit de motorsport voor de Schrick.
Monteren doe ik allemaal zelf maar zo'n kop bewerken heb je speciale apparatuur voor nodig dus dat kan ik niet zelf.
Gaaf hoor kan je mij in de toekomst helpen :lol: :wink:
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13495
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

08 apr 2012, 18:51

Sleutelen voor mijzelf kan ik nog net opbrengen maar valt niet altijd mee met volle baan.
Dan zou ik dus eerst werkeloos moeten worden voordat ik voor anderen kan gaan sleutelen :)

Net een eerste proefrit achter de rug. Alles goed gegaan en lambda zit tussen 0.77 bij volgas doortrekken en 0.85 bij driekwart gas doortrekken. Te arm loopt hij dus niet. Powerverschil voel ik niet. Wel dat hij iets minder fel op het gas reageert. Ik denk door de afwezigheid van de Catcam nokkenas en bewerkte inlaatkanalen. De Catcam nokkenas uit de vorige kop was trouwens niet meer te gebruiken.
JunkyXL
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Hengelo
Berichten: 4803
Lid geworden op: 12 aug 2009, 21:33

08 apr 2012, 18:58

franklyn85 schreef:Ja dat is waarom wij geen shrick namen de ultrik kan met orginele klep veren en Zitting shrick moet je er nog wat meer werk in pompen maar dat is een degelijke kop
ow, de mijne loopt met standaard hoor...
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

08 apr 2012, 19:06

Ga je er wel weer een CatCam inzetten? Zo ja, de 469 variant?
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13495
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

08 apr 2012, 19:19

De Catcam nokkenas had allemaal putjes daar waar hij in de geleiders loopt. Dat betekent dat daar de oliefilm niet goed gewerkt heeft. Bovendien denk ik dat de overmatige slijtage aan klepgeleiders aan de Catcam te wijten is. Als een klep langer open staat moet hij ook sneller open en dicht wat hogere slijtage met zich mee brengt. Ik laat het vooralsnog even zo en lekker wat Ringrondjes daaien maar ga wel mijn oude kop opnieuw opbouwen met betere klepgeleiders en Catcam.

Terug naar “Show your ride”