Dave's Turbo R53 Project
- Brightness
- NMC Legend
- Cheek-O
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Cooperdriver
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: Dave's Turbo R53 Project
Wat een mooi stukje vakwerk die uitlaat
@ Dave
Wat ik me alleen weleens afvraag: Waarom maken ze de bochten (hoe scherp of krom dan ook) van een uitlaat vaak uit delen van een pijp, die ze dan daarna weer aan elkaar vastlassen ?
Je kan toch ook een stuk uitlaatpijp gewoon met een buigmachine in de gekste bochten buigen ?
Als leek denk je namelijk dat ook de flow in de uitlaat zo beter is ?
Wat is de reden hiervan ?

@ Dave
Wat ik me alleen weleens afvraag: Waarom maken ze de bochten (hoe scherp of krom dan ook) van een uitlaat vaak uit delen van een pijp, die ze dan daarna weer aan elkaar vastlassen ?
Je kan toch ook een stuk uitlaatpijp gewoon met een buigmachine in de gekste bochten buigen ?
Als leek denk je namelijk dat ook de flow in de uitlaat zo beter is ?
Wat is de reden hiervan ?
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Zelf gebogen bochten gaan scheuren, omdat je gaat trekken aan het metaal. Mijn uitlaat bestaat ook uit stukjes bocht etc, maar die zijn "mandrel bent" en moeten daarna op maat van mijn auto gemaakt worden. De flow maakt overigens niet heel erg veel uit, want de diameter is over de gehele lengte 75 mm.
Wat je wel wil is zo min mogelijk tegendruk na de turbo, zodat ie zn gassen beter kwijt kan. Eigenlijk zou een ceramisch gecoat turbo-spruitstuk, en een hoes om de turbo heen nog beter zijn - zodat die hete gassen nog sneller weg kunnen en je in theorie nog wat meer vermogen zou hebben. Maar mijn auto draait straks wrs een veilige 400 pk met niet eens maximale boost, dus als ik al ooit meer vermogen zou willen, schroeven ze gewoon de boost op. 1000cc injectoren heb je niet zomaar aan 100% duty cycle, haha!
Wat je wel wil is zo min mogelijk tegendruk na de turbo, zodat ie zn gassen beter kwijt kan. Eigenlijk zou een ceramisch gecoat turbo-spruitstuk, en een hoes om de turbo heen nog beter zijn - zodat die hete gassen nog sneller weg kunnen en je in theorie nog wat meer vermogen zou hebben. Maar mijn auto draait straks wrs een veilige 400 pk met niet eens maximale boost, dus als ik al ooit meer vermogen zou willen, schroeven ze gewoon de boost op. 1000cc injectoren heb je niet zomaar aan 100% duty cycle, haha!
- Cooperdriver
- Volledig MINI minded!
Bericht
Zo weer wat geleerd Dave
logisch verhaal.
(nooit te oud om wat te leren zeg maar
)
Vooral de term "mandrel bent" even op gegoogled en dan is helemaal duidelijk waarom.
Het thermo verhaal van de Turbo, uitlaatspruitstuk coating en warmteafvoer was mij reeds bekend.
Blijf je mooie project (nog steeds) met interesse volgen, vooral de technische kant ervan.
Ben benieuwd op welke waarden je straks uitkomt, vooral de verhouding PK en NM.

(nooit te oud om wat te leren zeg maar

Vooral de term "mandrel bent" even op gegoogled en dan is helemaal duidelijk waarom.
Het thermo verhaal van de Turbo, uitlaatspruitstuk coating en warmteafvoer was mij reeds bekend.
Blijf je mooie project (nog steeds) met interesse volgen, vooral de technische kant ervan.

Ben benieuwd op welke waarden je straks uitkomt, vooral de verhouding PK en NM.
- Gp0029
- Mod virus alert!
Bericht
Davy ik zou wel je achterbumper iets van hitte afwerend maken anders druipt deze zo om de uitlaat heen
Die jongens van 1320 houden niet van opruimen zo te zien
Gave spullen man, daar wordt je hebberig van

- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht 
Nee, opruimen is niet hun sterkste kant. 400pk MINI's bouwen wel
Nog niet een van de turbo MINI's heeft een gesmolten achterbumper gehad, dus dat zal wel goed komenGp0029 schreef:Davy ik zou wel je achterbumper iets van hitte afwerend maken anders druipt deze zo om de uitlaat heenDie jongens van 1320 houden niet van opruimen zo te zien
![]()

Nee, opruimen is niet hun sterkste kant. 400pk MINI's bouwen wel

- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- ginoceros
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Vette shizzle ! dus de kooi gaat er ook weer uit voor het coaten ? zag dat de montageplekken nog blank zijn en dat gaat natuurlijk roesten als ge er nix aan doet !
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Dat wordt wel gedaan 
Stoelen nu erin, bekabeling afmaken en starten maar!

Stoelen nu erin, bekabeling afmaken en starten maar!
- mushrop
- Volledig MINI minded!
Bericht
Vet
Wat is eigenlijk straks de bedoeling met deze auto? Trackdays? Ring? Time Attack? Want voor enkel straatgebruik is het wat te ver doorgeschoten lijkt me?
Wat is eigenlijk straks de bedoeling met deze auto? Trackdays? Ring? Time Attack? Want voor enkel straatgebruik is het wat te ver doorgeschoten lijkt me?

MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Hoezo? Ik wou hier de boodschappen mee gaan doenmushrop schreef:Vet

- Shag
- Volledig MINI minded!
- Batje
- Volledig MINI minded!
Bericht
En terecht. Het is en blijft toch een vrouwen auto zo'n MiniDaveke schreef:Hoezo? Ik wou hier de boodschappen mee gaan doenmushrop schreef:Vet
- mushrop
- Volledig MINI minded!
Bericht
Haha, da's ook het enige juiste antwoordDaveke schreef:Hoezo? Ik wou hier de boodschappen mee gaan doenmushrop schreef:Vet

MINI Dubman '07 PureSilver