Gister de mini naar de garage gebracht omdat ze gingen kijken naar z'n hoge olie verbruik (1 Liter op 1.200 km) en het bekende ratel geluid.
Er zou gekeken worden naar oa de cilinderkoppen en distributie om te kijken wat er mis is maar er zou verder niets worden aangepast.
Enfin, vandaag langs geweest om te vragen wat er dus mis is en kreeg het volgende te horen:
''Je turbo is helemaal kapot, die maakt allemaal gekke geluiden''

-De turbo?!?!
''Ja, hij staat nu op de brug maar we hebben al een nieuwe besteld.
- maar er zou alleen maar gekeken worden en dan zouden we voor een andere keer een afspraak maken.
''Ja maar je hebt nog garantie dus we hebben er gelijk een besteld.
-Fijn dat ik dit weet. Goed, er zit een dumpvalve op die ik wel wil houden.
''Een dumpvalve? ooh ja, die voert de druk op.''
-Nee die haalt de druk juist er van af.
''oh, loop even mee naar de werkplaats zodat je m aan kan wijzen.''
-(aangewezen)
''En wat is dat zwarte kapje dat er op zit dan?''
-

''Oh, maar dat is niet orgineel, dan heb je ook geen garantie. Want die dumpvalve zorgt ervoor dat ie niet goed kan werken.''
...(discussie)...
-Maar wat is er kapot aan de turbo dan?
''Ja dat rotortje heeft schade en beschadigt de behuizing daar omheen.''
-(Ik kijk en zie niets van beschadiging maar ik ben hier ook niet de expert)
''Je kon beter niet zeggen dat er een dumpvalve op zit dan had je nog garantie.
...(discussie)...
-Ik wil 'm best er nu even afhalen hoor.
''Nou eeehm dat mag eigenlijk niet maar goed.'' (wilde van het gezeik af)
-Hoe zit het dan met z'n hoge olie verbruik?
''Nou we hebben even gemeten en hij verbruikt 1L op 2.000km en dat is binnen de norm. Maar dat ligt waarschijnlijk aan de turbo omdat ie kapot is''
-(diepe zucht) Goed, ik kom morgen wel weer langs. (Ik kwam niet verder met die vent).
Fijn dus dit

Wat ik denk is dat ze voor het eerst een dumpvalve horen en dat de turbo prima in orde is... Maar goed, als zij zo graag een nieuwe turbo er in willen stoppen dan mogen ze dat doen.
Morgen dus weer terug en met een andere vent even over deze gang van zaken praten.
Ik had hiervoor ook al 3 keer moeten vragen naar de distributie en pas de 3e keer kreeg ik te horen dat hier nog nooit iets aan verandert was. Dus daar zouden ze ook naar kijken en ik vroeg er nog naar en werd weer als een gek aangekeken. Was er toen wel even weer klaar mee.
Hopen dat het morgen wat soepeler gaat...