Re: Cooper S (R53) Sander (Ski/snowboard oplossing?)

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 feb 2011, 19:41

Jongens bedankt allemaal voor het medeleven. :D
Ben ook super blij dat ik nu weer kan cruisen en weer tijd heb om op andere topics te reageren. Wat heb ik die even gemist de afgelopen weken zeg!!

Afgelopen tijd in de auto van m'n moeder gereden (115 pk) en dan kom je ineens terug in de Cooper S(plus).. dan word je ineens weer herinnerd aan al het heerlijks.
Hieronder even mijn gevoelsomschrijving:

Er gaat een wereld open...

Met een druk op de knop ontgrendelt het portier en zakt het raampje een stukje. Het instappen vergt enige gewenning aangezien de dorpel zich slechts op enkele centimeters van het asfalt bevindt.
Een vuurrode S op het zijpaneel en een subtiele sticker van Beek Autoracing op het zijruitje geven aan dat het hier niet om een gewone mini gaat.

Over subtiel gesproken: bij het omdraaien van de sleutel ontwaakt daar voorin een klein 1.6je gepaard met het zo kenmerkende schurende geluid van de compressor en een rustige sonore brom vanuit de milltek uitlaat. ''Wat een lief coopertje zegt het vrouwtje op de hoek''.
Langzaam rijd ik de straat uit, schuin over een drempel om geen onverhoopte beschadigingen op te lopen aan de lage voorbumper.

Meteen merk je dat de auto je omsluit, stevige stoelen en een lage zit. Dit vraagt om meer..
Na enige tijd de motor warm te hebben gereden iets dieper dat gas indrukken. Het geluid van de compressor begint toe te nemen, gierende geluiden komen uit het vooronder en de compressor lijkt het aardig naar zijn zin te hebben.
Gelijktijdig komt er een duw in de rug en wordt nog eens ondersteund door het aanzwellende geluid van de milltek uitlaat die inmiddels ook duidelijk laat merken waar hij toe in staat is.

Op de A73 zit een Audi A6 voor me, de zakenman wilt graag links blijven rijden en geeft de indruk voor me te blijven rijden. De inhalende vrachtwagen gaat naar rechts en de zakenman en ik hebben vrij baan. Het gas gaat er op en hij loopt ineens wat uit. Ik besluit een verzetje terug te doen. Het gaspedaal gaat naar beneden, de compressor giert het uit en alles wordt wazig voor mijn ogen. De adrenaline giert door me heen en krijg een vreemd gevoel in mijn buik. Het zo kleine 1.6je met ruim 200 pk lijkt totaal geen moeite te hebben met de net 1100 kg wegende MINI. De zakenman schiet vlug naar de rechterbaan en kijkt met een verbazende blik wanneer de mini voorbij raast. 120, 140, 160, 185, en 200 zie ik verschijnen op de grote in het midden geplaatste snelheidsmeter. Dan wordt het beeld scherp en beseffende dat ik Nederland ben, gaat mijn voet weer van het pedaal. Ongelofelijk!

Ik draai de snelweg af en besluit om naar de 7-heuvelenweg te rijden in de buurt van Nijmegen. Een bochtige en tevens gevaarlijke weg. Ik ben erg terughoudend en wil eerst weten hoe het onderstel reageert voordat ik de grenzen op zoek. Bij de eerste bocht geeft de MINI geen krimp, bij een kleine stuurbeweging zet de voorkant zich en beweegt zich als een trein op rails. Het lijkt wel een go-kart. De AP-suspension, die overigens ook in hoogte verstelbaar is, zorgt ervoor dat het contact met de weg nadrukkelijk in elke willekeurige omstandigheid aanwezig blijft maar kan oneffenheden perfect elimineren. De stabilisatorstangen aan de onderzijde zorgen voor zo min mogelijk rolbeweging en houden de koets, icm de AP-suspension, keurig horizontaal.
Het gas gaat er op.... een scherpe bocht.. de snelheid loopt op tot 80km/h. ''Nee die bocht gaat nooit lukken, dit kán gewoon niet...of toch?'' Een harde bonk volgt en het is even zwart voor mijn ogen. In een flits zat ik met mijn gezicht tegen het zijruitje, en de MINI.... is wederom niet buiten zijn spoor geraakt.

Ik besluit naar huis te rijden om bij te komen van deze onbeschrijfelijke kick en spanning.
Wat een auto.....

Afbeelding
Laatst gewijzigd door sander_r53 op 19 feb 2011, 19:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Blue Chaser
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 feb 2011, 19:44

Hahahahahas NICE , enjoy mate !!!! 8) 8) 8)
Ossie
The Calendar Guy

19 feb 2011, 20:02

Gaaf! Goed verhaal.
Mini = Emotie
Afbeelding
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 feb 2011, 20:06

Wat ossie zegt 8)

Herkenbaar dat je nu alles weer in orde is lekker gaat sturen op de 7-heuvelenweg... deed ik ook toen m'n airbagstoring pleite was. Was zo blij dat ie weer normaal was...hij MOEST gewoon weer doen waar door voor gemaakt was... kei-hard de bochten door 8) 8) 8)
WimS
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 feb 2011, 21:08

Hahaha heerlijk verhaal 8)
Gelukkig alles weer oke :)
MCS 2004
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 feb 2011, 21:48

haha, heel cool!

Enjoy!

:icon_top:
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 feb 2011, 02:29

Leuk verhaal man, goed dat het weer in orde gekomen is. Respect!
sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 feb 2011, 14:51

Fred, je hebt wel gelijk gekregen wat betreft ellende wanneer je het zelf doet ;)
franklyn85
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 feb 2011, 15:01

toppie.... :icon_top:
burn rubber not your soul

Afbeelding
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 feb 2011, 16:28

sander_r53 schreef:Fred, je hebt wel gelijk gekregen wat betreft ellende wanneer je het zelf doet ;)
Dat kan wel zo zijn, maar volgende keer zal het een stuk makkelijk gaan als je het zelf doen ;)
Plus dat je een hoop problemen kan oplossen nu :)
MINI COOPER S R53 pre-facelift
Afbeelding
RobbeDoes
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 feb 2011, 16:46

erg mooi verhaal 8)

je mini staat erg lekker op zijn poten nu! lekker laag 8)
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 feb 2011, 00:10

sander_r53 schreef:Fred, je hebt wel gelijk gekregen wat betreft ellende wanneer je het zelf doet ;)
Ik durfde het al niet meer zeggen, maar respect dat je het toch goed gekregen hebt. Je hebt er nu wel meer plezier aan 8)
sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 feb 2011, 00:23

Het geeft inderdaad veel meer plezier :D

Een paar opmerkingen:
(De MINI moet straks nog uitgelijnd worden)

1.Wat me wel opvalt is dat ie nu sinds de verlaging extreem gevoelig is geworden voor spoorvorming. Wil morgen even de bandenspanning controleren, maar kan me niet voorstellen.

2.Ook reageert ie op de snelweg heel snel bij een minuscule stuurbeweging. 't Is echt met 2 handen aan het stuur. (Voor de skiërs onder ons, vergelijkbaar met skiën op normale oude ski's en ineens overgaan op carve-ski's.)

3.Bij ineens flink remmen op de snelweg trilt ie een beetje.
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 feb 2011, 10:43

Bij mij was het net omgekeerd. Mijne was niet verlaagd mét spacers en was erg gevoelig voor spoorvorming en torquesteer. Sedert de verlaging rijdt ie veel stabieler, spoorgevoeligheid is bijna onbestaand ik kan terug lekker gassen zonder dat ie nerveus wordt.

Dat is nu wel compleet anders met mijn winterbanden. Plots stuurt ie terug veel lichter en moet ik terug mijn stuur vasthouden met twee handen. Mss ff denken aan andere banden?
sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 feb 2011, 10:51

Hmm wel bizar. Ik heb niets veranderd aan de banden. Behalve dan dat ze volgens mij bijna op zijn. Torquesteer heb ik helemaal geen last van, ook niet voor de verlaging.
Misschien ligt het ook wel aan dat flinke negatieve camber achter.

Terug naar “Show your ride”