Berthil, de Blauwe (Azzurra)

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13495
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

Re: Berthil, de Blauwe (Azzurra)

07 feb 2014, 17:05

Volgens ingewijden gaat juist de uitlaatgas temperatuur omlaag bij hogere compressie, die is nu 9,3:1
Zoals je weet krijgt de Sprintex nu wat beter lucht met de grotere BMW gasklep en verbrede Sprintex inlaat buis. Hopelijk helpt dat mee de Sprintex koeler te houden. ik ga de Forge intercooler weer monteren i.p.v. de watergekoelde. Ik heb verbeteringen aangebracht qua beluchting dus hopelijk helpen alle kleine beetjes.
Ik ga hier een jaartje mee rijden en als het niet bevalt komt volgend jaar die inlaat kit van Krumm, die heeft nu al 1,4 bar met 70mm pulley met de Sprintex.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Berthil, de Blauwe (Azzurra)

07 feb 2014, 17:18

Ik ga zelf naar een compressie van 8,7-8,8 op 1. Maar dan wel met een 17% pulley op de Eaton en 2% op de krukas doe ook behoorlijk wat druk. Overal lees ik berichten dat pingelen dan juist erg gevaarlijk wordt.. Maar we gaan het zien, ik ben zelf ook ontzettend benieuwd hoe alles gaat werken :)
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13495
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

Re: Berthil, de Blauwe (Azzurra)

11 feb 2014, 19:35

Hij hangt, nu nog verder alles aansluiten.
Dan 3 minuten starten zonder bougies, 500 km inrijden met max 2500 toeren tot eerste oliewissel en dan nog eens 1000km inrijden met max 3000 toeren. Ondertussen geen compressordruk opbouwen.

Afbeelding
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Berthil, de Blauwe (Azzurra)

11 feb 2014, 19:39

Is dat altijd nodig zo inrijden?
Ik meen me te herinneren dat je blokken 'harder' in moet rijden om de ringen te zetten..
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13495
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

Re: Berthil, de Blauwe (Azzurra)

11 feb 2014, 19:48

Krumm is hem na 50km inrijden op zijn staart gaan trappen meteen verbruikte het blok flink olie.
Ik ga geen risico nemen.
ajede
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gelderland
Berichten: 1732
Lid geworden op: 11 dec 2011, 12:26

Re: Berthil, de Blauwe (Azzurra)

11 feb 2014, 19:57

Geweldig dit!
Op naar een verbetering van het ronderecord voor een R53... :rijden

:bier
Afbeelding
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Berthil, de Blauwe (Azzurra)

11 feb 2014, 19:58

Ga je tijdens het inrijden andere olie gebruiken?
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13495
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

Re: Berthil, de Blauwe (Azzurra)

11 feb 2014, 20:01

Je kan de eerste 500km olie van minder goede kwaliteit gebruiken maar maakt niet zo veel uit en heb toch genoeg van de Castrol Edge 0W40 staan dus die doe ik er maar in.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Berthil, de Blauwe (Azzurra)

11 feb 2014, 20:35

Berthil schreef:Je kan de eerste 500km olie van minder goede kwaliteit gebruiken maar maakt niet zo veel uit en heb toch genoeg van de Castrol Edge 0W40 staan dus die doe ik er maar in.
Minerale olie gebruiken!
Batje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Veghel
Berichten: 2500
Lid geworden op: 02 jul 2008, 16:37

Re: Berthil, de Blauwe (Azzurra)

11 feb 2014, 20:58

Is het doel van t inrijden niet het harden van de nokassen en de kleppen. Waar die elkaar raken.
Heb dit bij fast en loud gezien. Lieten ze het blok zo een half uur draaien op steeds een hoger toerental.
Dus vandaar dat dit blok waarschijnlijk rustig "gehard" zal moeten worden.
Afbeelding

Waarom? Omdat het kan, daarom
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Berthil, de Blauwe (Azzurra)

11 feb 2014, 21:13

Wat ik heb gelezen, en gezien.. Is dat ringen van de zuigers zich moeten zetten op het hoonpatroon om optimaal af te sluiten. Zodat je geen lekkende ringen hebt en dus Olieverbruik.

Wat ik begreep is dat je op een 'racemotor' hard moest inrijden, gedurende een korte periode op minerale olie.. Dus iets van een half uur tot een uur. Daarna olie en filter wisselen en dan nogmaals een periode rijden en wederom het filter en de olie wisselen. Dan zit het inrijden erop, en is de motor echt klaar voor gebruik. Volledig belast is ie dan al.

Blijkbaar heeft een kerel die motoren bouwt voor racemotoren ooit gezegd dat enkel tijdens de eerste 20 km de zuigersveren kunnen 'zetten' in de hoon
BurnoutBram
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bree
Berichten: 1550
Lid geworden op: 10 okt 2011, 21:24

Re: Berthil, de Blauwe (Azzurra)

11 feb 2014, 21:30

Mij hebben ze gezegd toen ik mijn crossblok had laten reviseren: Stationair op temperatuur laten komen en dan keihard knallen in middelhoge toeren.

Terug naar “Show your ride”