Berthil, de Blauwe (Azzurra)

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

20 dec 2006, 15:39

Hans schreef:Nog 1 :s De mijne is mooier :p en er zit soms een kip op!
Maar de jouwe heeft geen nut in de zin van stijfheid (wat overigens wel jammer is).
MoNkToNk schreef:Afbeelding
Blijft leuk ja! :D
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

30 dec 2006, 22:36

@Berthil,

Modificatie vertel :wink: , wat nu weer :mrgreen:
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

31 dec 2006, 00:59

Ik heb een afspraak in Duitsland om volgende week zaterdag een nieuwe cilinderkop er op te krijgen. Ééntje waar flink aan gepolijst is en met de Minimania kleppen. Ook met een hogere compressieverhouding om pingelen tegen te gaan. Schrick kleppen had ook gekund, die hebben nog grotere uitlaatkleppen, maar daarvoor moeten er nieuwe klepzittingen in gemaakt worden en dat is nog zo'n 500 euro duurder, dat ging me iets te ver en de grootte lijkt me ook wat overdreven, dat is meer voor 100% circuit.

Deze jongen in Duitsland heeft zo al vijf koppen gedaan en gemonteerd, deze lopen allemaal probleemloos op 250 tot 270 pk (die hebben natuurlijk ook nog wat andere modificaties). Het bleek dat ik hem zelfs al een keer gesproken had op de Ring :)

Een 103% GTT crank pulley is ook besteld, als die voor zaterdag binnen is gaat deze mee naar Duitsland. Het blijkt dat de Digi-Tec pulley maar 57mm (14%) is, zo'n 103% crank pulley is dus gelijk aan wisselen naar een 17% pulley maar zo'n crank pulley van GTT is 3 kg lichter dan de standaard crank pulley van 3,5 kg, en bij een pulley van 17% heb je meer kans op slippen van de riem door de kleinere diameter. Ik moet alleen even opletten dat ik niet teveel compressordruk krijg zoals Nr 19 ook had, maar ik weet ook al waar je een apparaatje kan krijgen om de ECU qua compressordruk voor de gek te houden :)

Daarna is het tijd om de software aan te laten passen bij Beek, daar moet ik nog een afspraak voor maken. Als het niet lukt om de crank pulley er zaterdag op te krijgen vraag ik Beek om dat te doen.

Zo, zijn jullie weer helemaal bij. Ik zal volgende week zaterdag mijn fototoestel meenemen :)
Menno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 dec 2006, 01:01

Nou ben benieuwd..250 tot 270 pk :shock:
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 dec 2006, 01:02

en een fijne jaarwisseling, mogen het allemaal heel blijven in 2007 :mrgreen:
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

31 dec 2006, 01:13

Hoop ik ook :)

Er is eigenlijk maar één ding waar de S niet tegen kan blijkt, en dat is op een warme zomerdag vol gaan rijden op de Autobaan met een flinke compressordruk. Deze gaat dan pingelen en dan heb je dus zo een gat in je cilinder. Een watergekoelde intercooler, kop met hogere compressieverhoudingen en V-power tanken voorkomen dit.

Tweede punt is dat de waterpomp wat teveel toeren gaat maken door te kleine pulleys, die kunnen kapot lopen. Daarom zit ik straks ook op een 17% pulley en geen 19%. Remedie daartegen is het maken van een elektrische waterpomp die niet meer meeloopt met de riem. Voordeel daarvan is dat deze dus ook beter koelt bij stationair lopen. In Duitsland zijn er natuurlijk een paar die zoiets hebben :)

Mijn kop heeft er nu bijna 100.000 km opzitten waarvan 75.000 getunede. Je kan wachten tot hij olie gaat verbruiken of dat er iets kapot gaat, maar ik ben meer een voorstander van op tijd vervangen door wat beters :)
MINIJCW
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 dec 2006, 10:34

Zo zeg, is dat dan nog op de weg te houden die 250 paardjes?
Ben erg benieuwd naar het resultaat. Word echt een bommetje dan :D
Afbeelding

R56 Still fun but easier to live with
LUV2XLR8
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 dec 2006, 10:37

Berthil wil echt op de A73 gaan knallen tegen de Formule 1 bolides :mrgreen:

Keep on modding!!!
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 dec 2006, 11:54

@berthil, ben benieuwd!
PS. als je de compressie verhoogd dan is de kans op pingelen volgens mij groter toch! De brandstof kan hierdoor eerder ontbranden en dit veroorzaakt het pingelen. Dan zouden ze de compressie moeten verlagen denk ik. Kijk ook even of ze de verbrandingskamer hebben aangepast, deze is standaard niet optimaal. (van beek gehoord )
Ik zou hem na deze modificatie wel zo snel mogelijk laten aanpassen door beek om schade te voorkomen!
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

31 dec 2006, 13:05

Je hebt gelijk, de druk is verminderd tot 8.0:1 en de verbrandingsruimte is ook aangepast. In het nieuwe jaar ga ik zo snel mogelijk een afspraak maken met Beek, dat moet inderdaad snel gebeuren.
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 dec 2006, 13:46

Klinkt heel goed berthil :D:D
Wat is dan weer je volgende mod? 4 wiel aandrijving ??
Arjan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 dec 2006, 13:57

Zo dan!

Berthil gaat knallen het nieuwe jaar in :)

cool!!!!
Lekker touren met de MINI CLUBMAN D Sparkling Silver-Silver-Silver
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

Nieuwe cilinderkop

07 jan 2007, 15:15

Gisteren was het een lange dag, naar Duitsland om er een nieuwe cilinderkop op te laten zetten. 6.00u vertrekken, 8.00u beginnen met sleutelen, 21.00u weer naar huis.

De kop die er op gaat is 30 uur aan gewerkt, grotere in- en uitlaatkleppen (resp. 0,75 en 1,5 mm groter), gepolijste in- en uitlaatkanalen en een bewerkte verbrandingsruimte.

Hier links een bewerkte kop, rechts een onbewerkte:

Afbeelding

Close-up van een onbewerkte cilinderkop (niet de mijne).
Let even op de uitstulpingen in de verbrandingsruimte en de ruimte ronde de kleppen:

Afbeelding

De bewerkte verbrandingsruimte, nieuwe grotere kleppen, de uitstulpingen zijn weg en er is meer ruimte rond de kleppen voor een betere doorstroming. Natuurlijk zijn de klepzittingen ook groter gemaakt. Doordat de uitstulpingen weg zijn wordt trouwens de compressidruk verlaagt van 8,3:1 naar 8,0:1 en dus minder kans op pingelen.

Afbeelding

Hier de onbewerkte (boven) en bewerkte inlaatpoort (onder). Zo passen ze beter op de compressor. De binnenkant ook gepolijst. Dat moet met de hand gebeuren wat bij de MINI is er een behoorlijk kromming in het inlaatkanaal waar een machine niet bij kan.

Afbeelding

Hier Thomas aan het werk. Luchtfilter, ECU, compresser en intercooler, benzineinspuiting, damping kit, voorbumper, kleppendeksel en linker wielkast er allemaal af.

Afbeelding

Het rijtje cilinders zonder kop. Alles zag er goed uit. Geen slijpsel, overmatige roetafzetting of slijtage.

Afbeelding

Helaas was er na het in elkaar zetten een hickup. Linksonderaan het blok zit de hydraulische kettingspanner van de nokkenas. Deze wordt door oliedruk naar buiten geduwd om de ketting te spannen. Deze was geheel naar binnen geduwd en zat vast, een losse ketting dus. Dat maakt wat herrie in de kop maar verder geen gevolgen. De spanner kun je vanaf de buitenkant bij als de linkerwielkast wordt verwijderd, dus dat was snel weer verholpen na gangbaar maken van de spanner. Voor de zekerheid ga ik er toch een nieuwe voor halen.

Ook is helaas nu moeilijk te bepalen hoeveel vermogenswinst ik heb. Ik vond de laatste tijd al dat ik minder vermogen boven de 4000 toeren had. Tijdens de testrit met de kop en aangesloten computer met meetsoftware bleek dat ik compressordruk verlies boven 4000 toeren. Dat komt omdat de compressor bypass klep blijft hangen zodat er druk weglekt. Dat moet ik deze week oplossen anders heeft het geen zin om volgende week naar Beek te gaan voor nieuwe software.

Daarna heb ik de fout gemaakt om een stuk in de MINI te rijden van Thomas, die heeft dus 245 echte pk's. Wat een power zeg, ik weet nu waar ik op uit moet komen :)
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

07 jan 2007, 15:21

Klinkt spannend zeg! Wat een verhaal! Rij je er alweer mee?! Veel verschil te merken?!
Afbeelding
turbootje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Re: Nieuwe cilinderkop

07 jan 2007, 15:25

Berthil schreef:Afbeelding
Ik heb geen verstand van techniek, maar dit is een mooi kunstwerkje zeg!
Alweer on the road?
MINI..what else?! :))
Afbeelding

Terug naar “Show your ride”