2005 Mini R53 JCW
- nd-photo.nl
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Sevenum
Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Niet, handen vuilmaken en loshalen die boel. Dat geeft je namelijk toegang tot allerlei klusjes die de moeite waard zijn om te doen
- Daniel_S
- NMC Moderator
- Contacteer:
- Locatie: Odijk
Bericht
Eerst maar wat klussen die al heeeeeeeel lang op de plank liggen voor de mini oppakken.
Re: 2005 Mini R53 JCW
Geloof graag dat je dan meteen veel andere dingen kunt controleren/ vernieuwen. Moet helaas ook op straat doen. Maakt het er niet makkelijker op.nd-photo.nl schreef:Niet, handen vuilmaken en loshalen die boel. Dat geeft je namelijk toegang tot allerlei klusjes die de moeite waard zijn om te doen
Eerst maar wat klussen die al heeeeeeeel lang op de plank liggen voor de mini oppakken.
- nd-photo.nl
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Sevenum
Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Owja, dat werkt niet echt mee. En wordt nu sneller donker en kouder en dan heb je er al helemaal geen zin in. Warm en droog kunnen klussen is wel een must als je het nog nooit gedaan hebt, dan kan je je tijd nemen.
- RSR
- Mod virus alert!
Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Zit me toch niet lekker die supercharger. Morgen de olie er weer uit en de waterpomp-zijde maar eens open maken. Als dat ding na 1000km weer droog staat en begint te ratelen ben ik verder van huis......
Gr Ron
Gr Ron
- Thijsse
- One wheel wonder
Bericht
De olie aan de waterpompzijde controleren of vervangen is zo goed als niet te doen zonder de compressor eraf te halen.
Echter is dat met een standaard aldi gereedsschapsset gewoon te doen, en er staan zat filmpjes op youtube over hoe en wat. Dus naar mijn idee moet elke leek dat voor mekaar krijgen.
De tandwielen in dat tandwielkastje staan los te koop op Ebay, dus mocht het misgaan dan is het altijd nog een optie om alleen die tandwielen te wisselen ipv een hele ander chager te plaatsen voor €1000
Re: 2005 Mini R53 JCW
De olie aan de waterpompzijde controleren of vervangen is zo goed als niet te doen zonder de compressor eraf te halen.
Echter is dat met een standaard aldi gereedsschapsset gewoon te doen, en er staan zat filmpjes op youtube over hoe en wat. Dus naar mijn idee moet elke leek dat voor mekaar krijgen.
De tandwielen in dat tandwielkastje staan los te koop op Ebay, dus mocht het misgaan dan is het altijd nog een optie om alleen die tandwielen te wisselen ipv een hele ander chager te plaatsen voor €1000
- RSR
- Mod virus alert!
Bericht
Gr Ron
Re: 2005 Mini R53 JCW
Klopt, alleen het feit dat de olie verdwijnt via een slechte keerring zit me niet lekker. Daar zit het eerste probleem. Zo ff de garage in.........
Gr Ron
- Thijsse
- One wheel wonder
Bericht
Begrijpelijk ja, ergens anders dan via die keerring kan de olie niet weg. Weet niet of het tussen de waterpomp en de blower olievrij was?
Re: 2005 Mini R53 JCW
Begrijpelijk ja, ergens anders dan via die keerring kan de olie niet weg. Weet niet of het tussen de waterpomp en de blower olievrij was?
- Daniel_S
- NMC Moderator
- Contacteer:
- Locatie: Odijk
Bericht
. Ook als het niet helemaal afgerond kan worden.
Re: 2005 Mini R53 JCW
Thanx. Geeft vertrouwen. Nu nog een warm plekje zoeken waar de mini dan kan staanThijsse schreef:
De olie aan de waterpompzijde controleren of vervangen is zo goed als niet te doen zonder de compressor eraf te halen.
Echter is dat met een standaard aldi gereedsschapsset gewoon te doen, en er staan zat filmpjes op youtube over hoe en wat. Dus naar mijn idee moet elke leek dat voor mekaar krijgen.
De tandwielen in dat tandwielkastje staan los te koop op Ebay, dus mocht het misgaan dan is het altijd nog een optie om alleen die tandwielen te wisselen ipv een hele ander chager te plaatsen voor €1000

- RSR
- Mod virus alert!
Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Vanochtend de compressor aan de waterpompzijde maar eens open gemaakt............




Dat ziet er nog netjes uit. Nu eens kijken of ik ergens nieuwe keerringen kan laten plaatsen.
Gr Ron




Dat ziet er nog netjes uit. Nu eens kijken of ik ergens nieuwe keerringen kan laten plaatsen.
Gr Ron
- RSR
- Mod virus alert!
Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Vanmiddag de compressor weggebracht, ik heb geen zin om er lekkende keerringen in te laten zitten. Als ze eenmaal lekken, wordt het alleen maar erger. En zo’n ding kost bij BMW/Mini ook maar 3500€ ongeveer. Heb een bedrijf gevonden wat gespecialiseerd is in superchargers. Hun verdict, was er net op tijd bij, heeft niet echt lang droog gelopen. De Eaton M45 is in principe onverwoestbaar. BMW ontwierp zelf de opzetstukken voor de waterpompzijde en de poeliezijde met bijbehorende tandwielaandrijving. Derhalve zijn de keerringen die de kamer met de rotors moeten afdichten veel te zwak. De originele keerringen zijn niet voorzien van een veer, eigenlijk gewoon o-ringetjes. In de rotorkamer ontstaat een soort vacuüm dat, naarmate de keerring ouder wordt, de olie langs de keerringen de kamer in zuigt. Hoe kleiner de poelie, hoe meer vacuüm want meer toeren. De JCW heeft een iets kleinere poelie dan de standaard Cooper S. Mijn supercharger wordt, aan de pully-zijde en waterpomp-zijde voorzien van nieuwe, gemodificeerde, keerringen, verse olie en de lagers worden nagekeken. (Maar de naaldlagers die we konden zien. waren nieuw) De tandwielen waren nog nieuw. Rotoren zagen er ook netjes uit.

Maandag oppikken en volgendé week met motor inbouwen.
Gr Ron

Maandag oppikken en volgendé week met motor inbouwen.
Gr Ron
- nd-photo.nl
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Sevenum
Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Waar ben je geweest, want me voorstellen dat meerdere mensen dat willen doen. En hoeveel was je kwijt ervoor?
- RSR
- Mod virus alert!
Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
https://www.chargertech.nl/?gclid=EAIa ... gIF7PD_BwE
Ik heb nog niet betaald, is ook erg afhankelijk van de staat van de compressor. Alleen een setje nieuwe tandwielen kost 380€. Ik ben er maar even met de compressor naartoe gereden. Een complete revisie kost 950€. Je kan je eigen compressor dan ook inruilen. Inruilwaarde naar gelang de staat van de lagers, tandwielen, rotors e.d. Hangt er ook een beetje vanaf wat mensen met de Mini willen. Ik zelf wil hem technisch goed hebben en dan verdiend zich dat ooit wel weer eens terug als je hem verkoopt.
Gr Ron
Ik heb nog niet betaald, is ook erg afhankelijk van de staat van de compressor. Alleen een setje nieuwe tandwielen kost 380€. Ik ben er maar even met de compressor naartoe gereden. Een complete revisie kost 950€. Je kan je eigen compressor dan ook inruilen. Inruilwaarde naar gelang de staat van de lagers, tandwielen, rotors e.d. Hangt er ook een beetje vanaf wat mensen met de Mini willen. Ik zelf wil hem technisch goed hebben en dan verdiend zich dat ooit wel weer eens terug als je hem verkoopt.
Gr Ron
- Thijsse
- One wheel wonder
Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Dat is wel een interessant verhaal, ik zag op internet al een paar van die revisiesetjes staan. Op zich heb ik alle tools om de revisie uit te voeren, dus misschien ook maar eens een oude charger kopen en kijken waar de problemen zitten en hoe we dat op kunnen lossenRSR schreef: ↑05 nov 2020, 16:31Vanmiddag de compressor weggebracht, ik heb geen zin om er lekkende keerringen in te laten zitten. Als ze eenmaal lekken, wordt het alleen maar erger. En zo’n ding kost bij BMW/Mini ook maar 3500€ ongeveer. Heb een bedrijf gevonden wat gespecialiseerd is in superchargers. Hun verdict, was er net op tijd bij, heeft niet echt lang droog gelopen. De Eaton M45 is in principe onverwoestbaar. BMW ontwierp zelf de opzetstukken voor de waterpompzijde en de poeliezijde met bijbehorende tandwielaandrijving. Derhalve zijn de keerringen die de kamer met de rotors moeten afdichten veel te zwak. De originele keerringen zijn niet voorzien van een veer, eigenlijk gewoon o-ringetjes. In de rotorkamer ontstaat een soort vacuüm dat, naarmate de keerring ouder wordt, de olie langs de keerringen de kamer in zuigt. Hoe kleiner de poelie, hoe meer vacuüm want meer toeren. De JCW heeft een iets kleinere poelie dan de standaard Cooper S. Mijn supercharger wordt, aan de pully-zijde en waterpomp-zijde voorzien van nieuwe, gemodificeerde, keerringen, verse olie en de lagers worden nagekeken. (Maar de naaldlagers die we konden zien. waren nieuw) De tandwielen waren nog nieuw. Rotoren zagen er ook netjes uit.
Maandag oppikken en volgendé week met motor inbouwen.
Gr Ron
- nd-photo.nl
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Sevenum
- RSR
- Mod virus alert!
Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
De wederopstanding van de Mini vordert gestaag. Op aanwijzing van de specialist probeer ik er wat betrouwbaars van te maken. Plaatsen zuigers was een #@%klus, kost gewoon veel tijd, ook alles netjes op moment zetten vergt even een goede concentratie.
Om te beginnen de kwaal van het vorige onderblok, moest even kijken hoe de zuigersproeiers precies zaten.......

Dit drijfstanglagers is best kapot.............. geen idee hoe de rest eruit zagen.
Cilinders gehoond

Onderblok afmonteren, nieuwe drijfstanglagers gemonteerd (alles 15 keer gecheckt) alles op moment vastzetten, nieuwe o-ringen en pakkingen

Koppeling was echt nagelnieuw

Het begint weer op iets van een motor te lijken

PU rubbers in de draagarmen en nieuwe fusees. (Stuurarmpjes en buitenste fusees doen we onder de auto)


Spoedcursus pers-bediening gehad, in 5 minuten per kant zaten de PU bussen erin.
[Vimeo]"[/Vimeo]
Aankomende week kop plaatsen, compresssor plaatsen, motor in de Mini, subframe eronder.
Gr Ron
Om te beginnen de kwaal van het vorige onderblok, moest even kijken hoe de zuigersproeiers precies zaten.......

Dit drijfstanglagers is best kapot.............. geen idee hoe de rest eruit zagen.
Cilinders gehoond

Onderblok afmonteren, nieuwe drijfstanglagers gemonteerd (alles 15 keer gecheckt) alles op moment vastzetten, nieuwe o-ringen en pakkingen

Koppeling was echt nagelnieuw

Het begint weer op iets van een motor te lijken

PU rubbers in de draagarmen en nieuwe fusees. (Stuurarmpjes en buitenste fusees doen we onder de auto)


Spoedcursus pers-bediening gehad, in 5 minuten per kant zaten de PU bussen erin.
[Vimeo]"[/Vimeo]
Aankomende week kop plaatsen, compresssor plaatsen, motor in de Mini, subframe eronder.
Gr Ron
Onze sponsors