MINI Cooper Clubman R55 (Update: TE KOOP! P63)

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Update: kleine puntjes! P52)

14 okt 2020, 14:54

Thijsse schreef:
13 okt 2020, 09:40
mbvandenberg schreef:
12 okt 2020, 10:30
René 7 schreef:
11 okt 2020, 20:56
Klopt helemaal voor wat betreft rvs boutjes in staal. Dat kan een bepaalde reactie geven omdat het 2 verschillende metallen zijn.
Het is dan onmogelijk om de boutjes dan nog los te krijgen. Vet kan zeker schelen, er is ook speciaal (wit) vet voor rvs.
Ha René. Enig idee of er verschil zit tussen het vet wat ik heb gekocht en het speciale vet voor rvs?
Dat witte vet is meestal keramisch vet, ius een leuk extratje, maar het vet wat jij hebt gebruikt is goed zat.

Het vreten komt voornamelijk voor als je een rvs bout in een rvs gat of moer draait zonder vet ertussen en deze stevig aandraait.

In jou situatie weinig om je druk over te maken, maar zodra je dingen met rvs bouten en moeren vast gaat zetten en daar geen vet gebruikt word het gevaarlijker
Dank voor je uitgebreide antwoord! Altijd leuk om weer wat nieuws te leren en blij om te horen dat het door mij gebruikte vet in ieder geval zin heeft :)
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Nederland

MINI Cooper Clubman R55 (Update: kunststof delen behandeld! P53)

17 okt 2020, 21:46

17-10-2020 Kunststof delen behandeld

Vandaag was het dan zo ver. Ruim een jaar geleden heb ik het middel ‘Gtechniq C4 permanent trim restorer’ gekocht. Tot nu toe nog niet gebruikt omdat ik het 1x wilde toepassen als de Clubman aan de buitenkant ‘af’ zou zijn. In het afgelopen jaar is er een andere voorbumper lip op gekomen (Cooper S R58/59), nieuwe side skirts (Aero) en andere achterbumper (Cooper S). Alleen de wielbogen zijn nog ‘origineel’ Cooper. Met name die wielbogen zijn op sommige punten vaal/vlekkerig aan het worden wat ik echt zonde vindt omdat de rest van de Clubman er strak bij staat.
Voor de aanschaf van het product heb ik mij flink ingelezen en ik kwam 1001 middelen tegen. Bij dit product kwam ik bijna alleen maar positieve reviews tegen en er wordt gesproken over een lange levensduur (minimaal 2 jaar). Het spul is niet goedkoop maar ik wil iets dat goed is en lang blijft zitten dus dat mag zijn prijs hebben.

Afbeelding
kunststof delen beginnen vaal/vlekkerig te worden

Afbeelding
Gtechniq C4 permanent trim restorer

Het aanbrengen van de trim restorer is super eenvoudig. Ik ben begonnen de MINI af te spuiten bij een wasbox met vlekvrij water. Daarna doorgereden naar een stofzuigerplein. Daar de kunststof delen afgenomen met AP reiniger en goed gedroogd met droogdoeken. Bij het stofzuigerplein hebben ze van die fijne ‘dashboard guns’ waar je met lucht kan spuiten. Ideaal om de laatste waterdruppels op de kunststof delen weg te blazen, ook bij de kieren.
Vervolgens de trim restorer op de bijgeleverde pads aanbrengen (heb zelf een paar extra besteld) en uitsmeren op de kunststof delen. Het is een maar een klein potje maar het spul is heel vloeibaar dus je kan vrij grote delen doen met één pad. Na het aanbrengen het overtollige spul direct afnemen met een droge microvezeldoek en klaar is Kees. Belangrijk is dat de delen de eerste 12 uur niet in contact met water mogen komen.

De kunststof delen zien er echt als nieuw uit. Ze zijn mooi diep en egaal zwart maar zonder glans, precies zoals de Clubman in 2011 uit de fabriek is gerold.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
MINI Clubman

Met deze ‘onderhoudsbeurt’ is de MINI gereed voor de photoshoot met Noortje die ingepland staat voor eind oktober. Kan niet wachten!

Gr. Maurice
Groeten Maurice

Afbeelding
EpsilonEagle
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Update: kunststof delen behandeld! P53)

18 okt 2020, 15:51

Hij ziet er goed uit! Toevallig heb ik mijn plastic deze week in de CarPro DLux gezet.
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:

18 okt 2020, 19:54

Mooi resultaat. Die is idd wel klaar om het vast te laten leggen op de gevoelige plaat.
Afbeelding
robertok
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

MINI Cooper Clubman R55 (Update: kunststof delen behandeld! P53)

19 okt 2020, 10:27

Wat ook nog wel dik zou staan is de Duitse Cooper spoiler! Klein opstaand vleugeltje vanaf de dakrails!
Vrienden van ons hadden een rode uit Duitsland. Duitse 'sport' versie.
Zie foto's :)

Afbeelding
Afbeelding
Mijn R53 JCW -SYR
Afbeelding
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Nederland

19 okt 2020, 10:57

robertok schreef:
19 okt 2020, 10:27
Wat ook nog wel dik zou staan is de Duitse Cooper spoiler! Klein opstaand vleugeltje vanaf de dakrails!
Vrienden van ons hadden een rode uit Duitsland. Duitse 'sport' versie.
Zie foto's :)

Afbeelding
Afbeelding
Dank voor je suggestie Robbert :icon_top: Wel leuk als je net denkt dat je klaar bent dat je dan weer aangemoedigd wordt om verder te gaan met modden... :lol: Heb de achterspoiler op de radar staan maar ben er nog niet over uit of ik hem echt mooi vindt voor op mijn Clubman. Ik vind de spoiler an sich heel fraai, veel mooier dan de JCW variant, maar houdt ook wel van de clean look die mijn Clubman nu heeft. Beetje zelfde verhaal als met de Cooper S tankdop: aan de ene kant gaaf, maar wel een item die 'aandacht' op zich vestigt. Let's see :wink:
Groeten Maurice

Afbeelding
MaikR53
Be Mini
Be Mini

19 okt 2020, 11:04

Hij ziet er echt super strak uit Maurice! maar klaar met modder dat kan niet he hahaha
Ben benieuwd naar de foto's!
robertok
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

19 okt 2020, 11:05

Klaar met modder? Neee hij heeft m net schoon voor de foto!!

^Robbert
Sent using nuclear power..
Mijn R53 JCW -SYR
Afbeelding
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Nederland

19 okt 2020, 12:42

MaikR53 schreef:
19 okt 2020, 11:04
Hij ziet er echt super strak uit Maurice! maar klaar met modder dat kan niet he hahaha
Ben benieuwd naar de foto's!
Toch lijkt het erop dat het een beetje klaar is Maik :D Het wordt nu vooral onderhouden en beetje fine-tunen waar mogelijk. Ga ik vast ook veel plezier aan beleven. Foto's worden uiteraard t.z.t. hier geplaatst.
Groeten Maurice

Afbeelding
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Nederland

19 okt 2020, 12:43

robertok schreef:
19 okt 2020, 11:05
Klaar met modder? Neee hij heeft m net schoon voor de foto!! Afbeelding

^Robbert
Sent using nuclear power..
:lol: Zal ondertussen wel weer vies worden maar ook weer worden schoongemaakt :wink:
Groeten Maurice

Afbeelding
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Update: JCW instaplijsten zijn binnen! P53)

20 okt 2020, 10:28

20-10-2020 JCW instaplijsten zijn binnen!

Wat was het gisteren een schitterende dag voor mij en de Clubman! Ik had enkele dagen geleden een bericht op Facebook geplaatst dat ik opzoek was naar JCW instaplijsten. Over de instaplijsten kan ik inmiddels een boek schrijven. Kort samengevat: eerst heb ik een overzicht gemaakt van alle originele MINI lijsten, vervolgens heb ik mijn eigen instaplijsten ontworpen, maar uiteindelijk besloten voor de originele JCW lijsten te gaan (voor de liefhebber: onderdeelnummer 51712148242).

Laatst genoemde lijsten maanden geleden via Ebay besteld maar tot op de dag van vandaag nooit geleverd (gelukkig wel mijn geld terug gekregen). Afgelopen periode stad en land (online) afgezocht, maar bekende MINI websites als Leebmann24 en LLLparts gaven allemaal aan ze niet meer te kunnen leveren. Ekris een email gestuurd maar ook zij gaven aan ze niet meer te kunnen leveren omdat ze niet meer geproduceerd worden. Ondertussen werd ik flink zenuwachtig en dacht ik er aan om mijn idee voor custom-made inlegplaten weer op te pakken. Mijn laatste poging, zonder vertrouwen te hebben dat dit iets ging opleveren, was een paar dagen geleden een post op Facebook plaatsen. En ja hoor gisteren een reactie! Garage Benrath (Jeroen) had nog een setje liggen, compleet in de originele verpakking.

Afbeelding
JCW instaplijsten

Ik wist niet hoe snel ik moest reageren toen ik zijn reactie zag. Meteen met Jeroen gebeld en gisteren avond naar Schagen toe gereden om ze op te halen. Ik zag Garage Benrath af en toe voorbij komen op met name Facebook maar ik had verder geen idee wat voor bedrijf het was.
Voor mensen die het leuk vinden om met een liefhebber te praten die van zijn hobby zijn beroep heeft gemaakt raad ik aan om bij hem langs te rijden. Een eenmansbedrijf met een kleine werkplaats op de begane grond en daar boven een opslagruimte. Met name bij die opslagruimte kijk je je ogen uit. Een verzameling MINI onderdelen en goodies die ik zelf nog niet eerder bij elkaar heb gezien. Een soort museum waar je rondloopt met echt unieke stukken ertussen. En hij heeft onderdelen liggen waar al jaren nauwelijks aan te komen is, bijvoorbeeld de Clubman JCW side skirts (met die zwarte roosters). Als je nog opzoek bent naar onderdelen zou ik aanraden hem te mailen, of beter nog langs gaan. Zeer de moeite waard.

Dan de instaplijsten zelf: hij gaf aan twee verschillende versies te hebben. Ik kan het verschil niet duiden maar zelf denk ik dat de versie links de facelift versie (LCI) betreft en rechts de pre-facelift versie. Zelf vind ik de linker versie mooier, in ieder geval beter passen bij de rest van de Clubman. De versie rechts was overigens geen optie omdat Jeroen deze zelf op zijn Clubman ging plaatsen.

Afbeelding
twee versies van de JCW instaplijsten

Het idee was om ‘even’ snel de lijsten op te halen maar heb bijna 2 uur met Jeroen gesproken over MINI’s. Uiteindelijk de lijsten meegenomen en thuis een testfit gedaan.

Afbeelding
Afbeelding
testfit

De lijsten ga ik pas plaatsen nadat de MINI begin november onder handen is genomen door JurgH Car Detailing. Misschien worden de side skirts nog voorzien van PPF. Als laatste wil ik de instaplijsten plaatsen zodat de dorpels maximaal beschermd zijn. Voor het plaatsen en afmaken van de side skirts moet ik dus nog even geduld hebben. Het is in ieder geval een geweldig gevoel dat het laatste puzzelstukje van het exterieur hiermee compleet is.

Tot de volgende post!
Maurice
Groeten Maurice

Afbeelding
EpsilonEagle
Nieuw Lid
Nieuw Lid

20 okt 2020, 17:34

Mooi die instaplijsten. Als je zolang al op zoek was is het wel extra gaaf dat je nu de originele hebt! In 2013 vond ik het al een drama dat ik 3 maanden op vloermatten voor een R50 moest wachten.

En wat Jeroen Benrath betreft: dat kan ik beamen. Ik ben al ongeveer 20 jaar tevreden klant bij hem. Dankzij hem heb heb ik mijn eigen Clubman.
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Nederland

20 okt 2020, 17:43

EpsilonEagle schreef:
20 okt 2020, 17:34
Mooi die instaplijsten. Als je zolang al op zoek was is het wel extra gaaf dat je nu de originele hebt! In 2013 vond ik het al een drama dat ik 3 maanden op vloermatten voor een R50 moest wachten.

En wat Jeroen Benrath betreft: dat kan ik beamen. Ik ben al ongeveer 20 jaar tevreden klant bij hem. Dankzij hem heb heb ik mijn eigen Clubman.
Leuk dat je reageert! Jeroen had het gisteren al over je Clubman en onder andere over de Cooper S tankdop :D
Groeten Maurice

Afbeelding
EpsilonEagle
Nieuw Lid
Nieuw Lid

20 okt 2020, 18:19

Leuk dat je reageert! Jeroen had het gisteren al over je Clubman en onder andere over de Cooper S tankdop :D
Geinig :D Dat heeft hij allemaal voorelkaar gemaakt ja.

(Ik mis nog een 'like' optie op het forum bedenk ik me)
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Nederland

MINI Cooper Clubman R55 (Update: Clubman verwennerij! P53)

04 nov 2020, 17:49

4-11-2020 Clubman verwennerij

Gisteren was het tijd om de Clubman eens lekker te laten verwennen. Ik ben ’s morgens vroeg naar de Goorn gereden en heb daar de auto afgegeven aan Jurgen van JurgH Car detailing.
In maart 2017 heb ik de MINI door hem laten detailen waarbij de lak is verzegeld met een glascoating van het merk Modesta. Toen ik de auto destijds ophaalde leek de auto zo uit de fabriek te komen rollen en tot op de dag van vandaag heb ik profijt van deze behandeling.

Afbeelding
Clubman in maart 2017

Afbeelding
Clubman anno november 2020

Mensen denken vaak dat ik mijn auto elke week met de hand was en tussendoor nog afspuit omdat hij ‘altijd zo mooi glimt’. Dit elke week uitgebreid wassen is niet het geval: de praktijk is dat ik de auto 1x in de week afspuit (soms tussendoor nog een keer als hij echt vies is) en gemiddeld 1x in de 2 á 3 weken was ik hem uitgebreid met de hand (2 emmer methode inclusief alle tools). Ik verbaas mij er overigens zelf ook over hoe mooi de lak nog glimt terwijl deze ruim 9 jaar oud is. Nu moet ik erbij vertellen dat de auto bij de 1e eigenaar altijd binnen heeft gestaan en bij mij staat hij ook in de garage. Dit scheelt uiteraard een hoop.

Aangezien ik met de laatste mods het plaatje af vindt, en er tussentijds wat plekjes op de lak zijn gekomen, vond ik het tijd om de Clubman weer te verwennen zodat hij er weer jaren tegenaan kan.
In de afgelopen jaren heeft de MINI kleine lakbeschadigingen opgelopen, zoals bij de portieren en het rechter achterspatbord. Dit laatste wordt verholpen middels spot repair.
Daarnaast heb ik gemerkt dat de afdekking van de achterbumper en de Aero side skirts gevoelig zijn voor krassen. Beide delen worden door Jurgen voorzien van PPF. Als finishing touch worden de side skirts eindelijk voorzien van de JCW instaplijsten die ik recent heb aangeschaft.

De planning is dat de auto einde van de week klaar is. Ik haal hem waarschijnlijk dit weekend op en enkele dagen later staat de fotoshoot met Noortje op het programma. Nu hopen dat het weer een beetje mee zit zodat er mooie plaatjes kunnen worden geschoten.

Groeten,
Maurice
Groeten Maurice

Afbeelding

Terug naar “Show your ride”