Cabrio Black Eye Purple : ... Purple!

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Raymond
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Re: Cabrio Black Eye Purple : ... dakproblemen

26 jan 2014, 21:07

Ik hoop voor weinig.
Afbeelding
Broekies
Mod virus alert!
Mod virus alert!

26 jan 2014, 23:31

Marcel, ik heb je een PB gestuurd.
Marcel Always Open
Cabrio-King

27 jan 2014, 22:29

Dank voor de PB. Hieronder de details van het dakprobleem.
Ik heb (nog) nogal een drukke baan, dus geen tijd voor Marcel om naar de dealer te gaan.

De problemen zijn (ivm tijdsgebrek) nog steeds niet bij de dealer aangekaart. Ik hoop dit vrijdag te regelen.
Een mini dak bestaat uit twee delen, een schuifdak en een klapdak. Niks mis met het schuifdak (deze werkt met aparte motor bovenin het dak).

Probleem is het klapdak. Ik hoor de hydraulische pomp aanslaan (deze zit bij het linkerachterlicht). De pomp werkt dus. De kabel wordt ook aangetrokken, en het mechanisme dus aan beide zijden ontgrendelt om vervolgens open te gaan klappen. Echter na een halve seconde stopt deze. Volgens mij is het geen hydraulisch maar een electrisch probleem.
In de halve second legt het dak ongeveer 2 centimeter traject af, en dan valt het stil. Er gebeurt dan helemaal niets meer, de auto reageert ook niet op knoppen drukken bij het bedieningspaneel. Na tussen de 20 en 40 seconden wachten, gaat vervolgens het rode lampje knipperen en kan ik weer drukken (en weer max. 2 centimeter).

Volgens mij is het een electrisch probleem , en in het bijzonder een kabelbreuk . Mogelijk is een kabel doorgeschuurd, maar ik kan het niet vinden.

groetjes van Marcel

Ik heb nu zo ongeveer het hele internet twee keer afgestruind ,maar geen soelaas. Ik denk dat de oplossing gaat zijn een hele nieuwe dakcassette. Het voordeel is dat mijn canvas dakkie toch alweer versleten is, de gaten vallen erin, dus dan gelijk maar vervangen. :-) Ik zal vragen of de dealer de juiste kleur besteld aub. :-)
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Broekies
Mod virus alert!
Mod virus alert!

27 jan 2014, 22:40

Hele casette vervangen ?? Is je mechaniek ook versleten ?
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

27 jan 2014, 23:28

Misschien moet de hydraulische vloeistof bijgevuld worden, ik zou even wachten met een heel nieuw dak bestellen. Verder lopen er wat kabels en sensoren door het dak, misschien is er een sensor kapot.
Broekies
Mod virus alert!
Mod virus alert!

28 jan 2014, 17:50

Ik zou ook even kijken naar de 4 sloten in het dak (2 voor en 2 midden in).
Deze willen ook nog wel eens slijten waardoor een sensor verlopen kan zijn ?!

Ik zou zeker niet te snel voor een hele nieuwe pomp of heel nieuw dak kiezen. Dat kost wellicht onnodig veel geld en die keuze kun je later altijd nog maken. Het duurt nog even voordathet zo er is :wink:
Marcel Always Open
Cabrio-King

28 jan 2014, 21:44

Dank, ik ga mij eerst goed verdiepen in de materie. Vooral Broekies heeft (per PB) hele waardevolle tips doorgegeven, waarvoor grote dank.
Gr, Marcel
Marcel Always Open
Cabrio-King

03 feb 2014, 18:38

en toen was de accu ook nog leeg :-) gaat lekker zo!
Gr, Marcel
JosCountrymanCooper
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

03 feb 2014, 20:24

achterstallig onderhoud ? :roll:
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

03 feb 2014, 22:23

Een paar keer dak open en dicht doen zonder motor starten trekt de accu al leeg, de accu hoeft niet slecht te zijn.
Marcel Always Open
Cabrio-King

04 feb 2014, 07:14

Daarom gebruik ik de dakmotoren nooooooit zonder draaiende motor.
De mini is goed onderhouden, binnen alle reguliere intervallen. De shit komt gewoon allemaal tegelijk op m'n dak vallen. :?
Gr, Marcel
Broekies
Mod virus alert!
Mod virus alert!

08 feb 2014, 13:57

ben je al wat verder gekomen ?

Overigens moet een accu het minimaal x keer (ken die van de mini zo niet uit het hoofd :wink: ) uithouden om het dak open en dicht te doen terwijl de motor niet draait. Dit is een van de specificaties voor de leveranciers van het dak en de dak-aandrijving !
Marcel Always Open
Cabrio-King

04 apr 2014, 07:13

Even een update (dank voor alle positieve technische suggesties en support)

De paarse cabrio is nu al enkele nachtjes aan het logeren in de garage. Na enige tijd zoeken is er een gunstige diagnose, dat de dakmotor wel aangestuurd wordt door de knoppen, maar geen stroom krijgt. Alle zekeringen had ik zelf reeds gecontroleerd, maar dit is dus waarschijnlijk een kapot relais ofwel een kapotte bedrading. Positief, want ik vreesde voor een volledige vervanging van dakcassette a raison van 2500 euro minimum.
Om bij relais/bekabeling te komen is een crime en moet ervan allesin- en uitgebouwd worden.

Eind april hoopte ik een grote onderhoudsbeurt te laten doen , de onderhouds- interval geeft aan dat die verloppt zo ongeveer wannneer we in Noorwegen rijden. Ik heb erover nagedacht, maar ik denk vanochtend de dealer maar te bellen dat ze die beurt gelijk maar combineren met dit proces, dan kan de mini nog wel even blijven staan. Het schijnt wel razend druk te zijn bij de garages in dit seizoen (vanwege zomerbanden montage)

Gelukkig heb ik sinds kort nog een rood monstertje om mij in voort te bewegen :mrgreen: http://www.newminiclub.nl/forum/viewtop ... 67&t=33336. De aanschaf van dat monstertje is ook de reden waarom de cabrio oplossing uitgesteld is tot nu. :mrgreen: :mrgreen:
Gr, Marcel

Terug naar “Show your ride”