
Duncan's R53 JCW
- Shag
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: Duncan's R53 JCW
Damn dude zit je ook niet mee he! Heb technisch als ik ben geen idee of het een relais kan zijn maar mocht je dat op die manier weten te fiksen zou het wel cool zijn! Fingers crossed! 

- Duncan023
- 4 op een rij!
- Locatie: schiphol
Bericht
naja een hoop zoeken dus,
eerst alles nagemeten, sensoren allemaal prima, BCU (Bord Control Unit), gasklephuis en als laatste toen toch maar even alle stekkers controleren, toen kwam ik het eerste tegen, de labda lag met zijn kabels tegen de uitlaat aan en was daar al aardig op gebrand, draad was zichtbaar, dat was het eerste wat een fout kon geven dus..
verder gaan zoeken want na dit verholpen te hebben gaf die het nogsteeds aan en ging die nogsteeds bij 2500+ toeren in z'n noodloop, dan moet er dus ergens iets 'lekken'
de remreiniger eens tevoorschijn gehaald en maar is her en der gaan spuiten bij het inlaat traject, als de motor stationair draait (door de compressor) heerst er een onderdruk van ongeveer -0,5 bar, bij gas wordt dit een overdruk natuurlijk dacht 2a3 bar maar dat weet ik niet met zekerheid, gaat erom dat de motor stationair dus een onderdruk heeft en als ie ergens niet helemaaal perfect afsluit daar dus lucht zal aanzuigen, of remreiniger als je dat op die plek spuit, wat de bedoeling is want dan gaat de motor ineens anders lopen.
na 2 bussen leeg gespoten te hebben tot de diagnose gekomen dat het de inlaatspruitstuk is, ook zijn er nog 2 pakkingen voor de aanzuigbuis van de compressor en die er naartoe gaat, deze vervang ik dan gelijk preventief mee, ook de o-ringen van de injectoren want de brandstofgallerij moet er tenslotte toch af voor het inlaatspruitstuk
nog even om het verhaal te onderbouwen; de motor draait tot 2000toeren prima, dit omdat de overdruk dan minimaal is en de motor binnen de waardes alles binnekrijgt/meet maar boven dat toerental 'ontsnapt' de druk via de lekke pakking, en meet de motor dus een verschil tussen het gasklephuis en de luchtmassa, vandaar dat die code's niet weg gingen nadat ik deze onderdelen vervangen heb
onderdelen maandag bestellen bij meneer BMW en dan hopen dat ik weer snel kan rondrijden, tot 2000 toeren kom ik niet harder als 70 in z'n 6..
als dit is opgelost ga ik me bezighouden met de ketting, daarna het interieur, balgen sowieso en dashtop/stuur wil ik misschien ook nog wel laten doen maar daar kom ik met Cheek-O van CM-Customs heel ver mee
Re: Duncan's R53 JCW
dat zou bijna te mooi om waard te zijn kerel, was het dus ook niet..Shag schreef:Damn dude zit je ook niet mee he! Heb technisch als ik ben geen idee of het een relais kan zijn maar mocht je dat op die manier weten te fiksen zou het wel cool zijn! Fingers crossed!
naja een hoop zoeken dus,
eerst alles nagemeten, sensoren allemaal prima, BCU (Bord Control Unit), gasklephuis en als laatste toen toch maar even alle stekkers controleren, toen kwam ik het eerste tegen, de labda lag met zijn kabels tegen de uitlaat aan en was daar al aardig op gebrand, draad was zichtbaar, dat was het eerste wat een fout kon geven dus..
verder gaan zoeken want na dit verholpen te hebben gaf die het nogsteeds aan en ging die nogsteeds bij 2500+ toeren in z'n noodloop, dan moet er dus ergens iets 'lekken'
de remreiniger eens tevoorschijn gehaald en maar is her en der gaan spuiten bij het inlaat traject, als de motor stationair draait (door de compressor) heerst er een onderdruk van ongeveer -0,5 bar, bij gas wordt dit een overdruk natuurlijk dacht 2a3 bar maar dat weet ik niet met zekerheid, gaat erom dat de motor stationair dus een onderdruk heeft en als ie ergens niet helemaaal perfect afsluit daar dus lucht zal aanzuigen, of remreiniger als je dat op die plek spuit, wat de bedoeling is want dan gaat de motor ineens anders lopen.
na 2 bussen leeg gespoten te hebben tot de diagnose gekomen dat het de inlaatspruitstuk is, ook zijn er nog 2 pakkingen voor de aanzuigbuis van de compressor en die er naartoe gaat, deze vervang ik dan gelijk preventief mee, ook de o-ringen van de injectoren want de brandstofgallerij moet er tenslotte toch af voor het inlaatspruitstuk
nog even om het verhaal te onderbouwen; de motor draait tot 2000toeren prima, dit omdat de overdruk dan minimaal is en de motor binnen de waardes alles binnekrijgt/meet maar boven dat toerental 'ontsnapt' de druk via de lekke pakking, en meet de motor dus een verschil tussen het gasklephuis en de luchtmassa, vandaar dat die code's niet weg gingen nadat ik deze onderdelen vervangen heb

onderdelen maandag bestellen bij meneer BMW en dan hopen dat ik weer snel kan rondrijden, tot 2000 toeren kom ik niet harder als 70 in z'n 6..

als dit is opgelost ga ik me bezighouden met de ketting, daarna het interieur, balgen sowieso en dashtop/stuur wil ik misschien ook nog wel laten doen maar daar kom ik met Cheek-O van CM-Customs heel ver mee

voor mijn SYR; viewtopic.php?f=3&t=35793


- Cheek-O
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Enschede
Bericht
Re: Duncan's R53 JCW
Weet ik niets van?!:p haha nee grap!
Los eerst maar eens even je problemen op!
Dat is belangrijker dan het interieur aanpakken!
Zoals je weet heb ik de pookhoezen al klaar!
We komen er wel op terug als ik weer terug kom van vakantie!:D
Succes nog met het zoeken kerel!
Los eerst maar eens even je problemen op!
Dat is belangrijker dan het interieur aanpakken!
Zoals je weet heb ik de pookhoezen al klaar!
We komen er wel op terug als ik weer terug kom van vakantie!:D
Succes nog met het zoeken kerel!
- Duncan023
- 4 op een rij!
- Locatie: schiphol
Bericht
naja alle pakkingen van het inlaat vervangen, lukte al veel sneller omdat het de 2de keer is dat ik het los mocht halen, deze keer de auto in de carport gezet want het regende weeer is, eerste half uur dus druppels in me nek gehad van de nog half natte motorkap..
en toen starten, reageerde iets feller maar nogsteeds niet als de oude, op remreiniger reageerde die niet meer wat wel fijn is.
verder zoeken dus.. wat rondgebelt want ik was aan het einde kwa optie's, niemand snapte er eigenlijk meer wat van, toen toch maar besloten om BMW te bellen, daar doorverbonden met de chef en kreeg daar eigenlijk gelijk de opmerking "hoeveel km heeft ie" "180.000" "..ketting bij deze moddelen bla bla bla.." ,toen ging er een lampje bij me branden, is net alsof die net een tandje van tijd af staat eigenlijk, ketting wou ik toch al doen dus daar ben ik nu mee bezig om die te vervangen en als die van tijd staat, hem er weer goed op te zetten.
is dit het niet, dan breng ik de Mini lekker naar de dealer want ik ben er onderhand bijna al mijn vrije tijd aan kwijt met repareren etc.
volgende week dus meer!
Re: Duncan's R53 JCW
haha, komt goed, is weer vooruitgang als het goed is met de Mini, weer even een update dus.Cheek-O schreef:Weet ik niets van?!:p haha nee grap!
Los eerst maar eens even je problemen op!
Dat is belangrijker dan het interieur aanpakken!
Zoals je weet heb ik de pookhoezen al klaar!
We komen er wel op terug als ik weer terug kom van vakantie!:D
Succes nog met het zoeken kerel!

naja alle pakkingen van het inlaat vervangen, lukte al veel sneller omdat het de 2de keer is dat ik het los mocht halen, deze keer de auto in de carport gezet want het regende weeer is, eerste half uur dus druppels in me nek gehad van de nog half natte motorkap..

en toen starten, reageerde iets feller maar nogsteeds niet als de oude, op remreiniger reageerde die niet meer wat wel fijn is.
verder zoeken dus.. wat rondgebelt want ik was aan het einde kwa optie's, niemand snapte er eigenlijk meer wat van, toen toch maar besloten om BMW te bellen, daar doorverbonden met de chef en kreeg daar eigenlijk gelijk de opmerking "hoeveel km heeft ie" "180.000" "..ketting bij deze moddelen bla bla bla.." ,toen ging er een lampje bij me branden, is net alsof die net een tandje van tijd af staat eigenlijk, ketting wou ik toch al doen dus daar ben ik nu mee bezig om die te vervangen en als die van tijd staat, hem er weer goed op te zetten.
is dit het niet, dan breng ik de Mini lekker naar de dealer want ik ben er onderhand bijna al mijn vrije tijd aan kwijt met repareren etc.
volgende week dus meer!

voor mijn SYR; viewtopic.php?f=3&t=35793


- Cheek-O
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Enschede
- Duncan023
- 4 op een rij!
- Locatie: schiphol
Bericht
weer een update met een hoop uitleg en foto's,
de ketting ging dus vervangen worden omdat ik dacht dat deze van tijd af zou staan, daar moet een hoop voor los waaronder de krukaspoellie, deze was 3delig;

en dat heeft dus op deze manier ingevreten op de distributiekap;

wat doet dit ding? heel simpel, deze wordt door de krukas aangedreven en draait door middel van een multieriem de compressor, waterpomp en dynamo aan, deze poellie hoort(!) 1 geheel te zijn en niet los van elkaar te kunnen draaien, vanaf 2500toeren werd de kracht dus te groot en slipte dit door, vandaar al die meldingen..
verder gegaan want de ketting wou ik toch al gaan vervangen, alles losgehaald en daar schrok ik best van, de ketting stond op tijd maar zo slap als het maar kan, een ketting test je of die versleten is door hem op zn kant te houden en als die recht blijf is die perfect, zoals op deze foto te zien is is deze ketting zo scheef als het maar kan en dus verschrikkelijk op/uitgerekt

en dan nog niet over de geleiders gesproken te hebben die helemaal ingevreten waren;

ik geef iedereen als tip om dit voor de 180,000km preventief te doen, de ketting dan, poellie hoort niet ineens 3delig te worden..
aangezien het weer boven de 7grade is en als het goed is blijft zijn de winterbanden er ook weer vanaf, Mini staat er nu zo bij;



nu komen ook de remmen mooi tot hun recht, ze vallen alleen niet meer zo op hoe groot ze zijn omdat het 18' velgen zijn

in de planning staat,
- alcantara balgen (van Cheek-O) met rode stiksels
- HEL remleidingen voor+achter (alleen nog monteren)
- extra meters om alles in de gaten te houden
Re: Duncan's R53 JCW
indd en dan weer lekker modden!Cheek-O schreef:dan laten we hopen op dat dit het laatste is wat je moet doen!
bedankt voor de tip Boris! was het helaas ook nietboris_brznjef schreef:
Dit misschien nog handig voor jou? Weet niet het toepasbaar is
weer een update met een hoop uitleg en foto's,
de ketting ging dus vervangen worden omdat ik dacht dat deze van tijd af zou staan, daar moet een hoop voor los waaronder de krukaspoellie, deze was 3delig;

en dat heeft dus op deze manier ingevreten op de distributiekap;

wat doet dit ding? heel simpel, deze wordt door de krukas aangedreven en draait door middel van een multieriem de compressor, waterpomp en dynamo aan, deze poellie hoort(!) 1 geheel te zijn en niet los van elkaar te kunnen draaien, vanaf 2500toeren werd de kracht dus te groot en slipte dit door, vandaar al die meldingen..
verder gegaan want de ketting wou ik toch al gaan vervangen, alles losgehaald en daar schrok ik best van, de ketting stond op tijd maar zo slap als het maar kan, een ketting test je of die versleten is door hem op zn kant te houden en als die recht blijf is die perfect, zoals op deze foto te zien is is deze ketting zo scheef als het maar kan en dus verschrikkelijk op/uitgerekt

en dan nog niet over de geleiders gesproken te hebben die helemaal ingevreten waren;

ik geef iedereen als tip om dit voor de 180,000km preventief te doen, de ketting dan, poellie hoort niet ineens 3delig te worden..
aangezien het weer boven de 7grade is en als het goed is blijft zijn de winterbanden er ook weer vanaf, Mini staat er nu zo bij;



nu komen ook de remmen mooi tot hun recht, ze vallen alleen niet meer zo op hoe groot ze zijn omdat het 18' velgen zijn

in de planning staat,
- alcantara balgen (van Cheek-O) met rode stiksels
- HEL remleidingen voor+achter (alleen nog monteren)
- extra meters om alles in de gaten te houden
voor mijn SYR; viewtopic.php?f=3&t=35793


- Duncan023
- 4 op een rij!
- Locatie: schiphol
Bericht
Re: Duncan's R53 JCW
nog een foto van de remleidingen die er eerdaags onderkomen, zijn van het merk HEL en het zijn rode gevlochten slangen, kom dan dus weer zonder problemen door de APK



voor mijn SYR; viewtopic.php?f=3&t=35793


- Cheek-O
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Enschede
- Brana.b
- Mod virus alert!
- Locatie: Zoetermeer
- ginoceros
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Duncan023
- 4 op een rij!
- Locatie: schiphol
Bericht
Re: Duncan's R53 JCW
bedankt man, ben ook echt blij dat die het weer doet!Cheek-O schreef:gefeliciteerd kerel!!:D
dankjewel!Hoe gaat het met jouw project??Brana.b schreef:Staat er weer dik bij zo!
geloofde het zelf ook niet maar verklaarde wel een hoop storingenGinoceros schreef:Nondejuu zeg ! Die krukaspoulie !!! Niet te geloven !!

voor mijn SYR; viewtopic.php?f=3&t=35793


- franklyn85
- Volledig MINI minded!
- Locatie: heemskerk
Bericht
Re: Duncan's R53 JCW
Dat van de krukkaspoelie is een bekend probleem rotte ineens uit elkaar tijdens eraf halen
De ketting moet je al eerder vervangen als je tunen ik heb 100.000 op de klok waarvan 60.000 getuned en en als de ketting gerekt is kan hij verspringen
De ketting moet je al eerder vervangen als je tunen ik heb 100.000 op de klok waarvan 60.000 getuned en en als de ketting gerekt is kan hij verspringen
burn rubber not your soul


- Duncan023
- 4 op een rij!
- Locatie: schiphol
Bericht
nog een update,
HEL remleidingen voor + achter zitten erop, toen ik de klauwen voor ging ontluchten was de vloeistof zo donker dat ik er gelijk maar een hogere dot ingedaan heb, zat dot 4 in en nu dot 5.
voorkant;

achterkant;

op 3april ben ik trouwens bij de meeting in Apeldoorn aanwezig
Re: Duncan's R53 JCW
ohh daar was mij niets van bekend Franklyn! wanneer ga jij je ketting vervangen dan?franklyn85 schreef:Dat van de krukkaspoelie is een bekend probleem rotte ineens uit elkaar tijdens eraf halen
De ketting moet je al eerder vervangen als je tunen ik heb 100.000 op de klok waarvan 60.000 getuned en en als de ketting gerekt is kan hij verspringen
nog een update,
HEL remleidingen voor + achter zitten erop, toen ik de klauwen voor ging ontluchten was de vloeistof zo donker dat ik er gelijk maar een hogere dot ingedaan heb, zat dot 4 in en nu dot 5.
voorkant;

achterkant;

op 3april ben ik trouwens bij de meeting in Apeldoorn aanwezig

voor mijn SYR; viewtopic.php?f=3&t=35793


- Shag
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: Duncan's R53 JCW
Mijn krukaspoelie is niet zo lang geleden (staat volgens mij in m'n SYR) ook op deze wijze aan gort gegaan meen ik (dokter Spenki weer de details), bij een kilometerstand van om en nabij de 185.000 (zonder tuning). Toen ook allemaal lampjes en meldingen, schrok me een ongeluk.
Puntje om rekening mee te houden bij de R53 met een wat hogere KM stand kennelijk.
Puntje om rekening mee te houden bij de R53 met een wat hogere KM stand kennelijk.
Onze sponsors