Dus eens voorzichtig gekeken wat een Clubman nog moet kosten. Bij de NL Mini dealers zijn de prijzen toch nog steeds wel

Het moest een benzine Cooper zijn. We hadden drie harde wensen mbt uitrusting: panodak, stoelverwarming en cruise control/MF stuur. Verder mocht de kleur zijn in volgorde van wenselijkheid: chocolate brown, astro black, zilver, pepper white. Nog vrolijker zouden we worden van (half) leer, crown spokes, donkere ramen achterom en antraciete hemelbekleding.
Veel gezocht op BMW.de, vaak "um sonst" gebeld, als het echt een interessante wagen was, was ie vaak "leider schon verkauft". Een keer naar Dortmund gereden, maar als je daar niet ter plekke de koop sluit was ie de dag erna al verkocht. Uiteindelijk een mooie chocolade clubman cooper chili gevonden ten Zuiden van Köln. Gaan kijken en de deal rond gemaakt. Eind februari opgehaald op een aanhanger, een week later ingevoerd en nu inmiddels al weer twee weken heerlijk toeren in de Clubman!
Wat foto's:

Qua opties zit een Chili al goed in de spullen, maar daarnaast zitten er (buiten de must have opties die we wilden) wel fijne dingen op als bluetooth carkit ab werk, USB aansluiting, climate control, Garmin Mini-navi aan toerenteller (heb al een TMC antenne laten installeren), PDC en een (ab werk!) afneembare trekhaak. (Nu zal die trekhaak niet gauw gebruikt worden, onze familie-wagen heeft er ook al een). Met zwart dak + C stijlen en de donker getinte ramen achterom precies waar we naar op zoek waren!
De auto voelt qua rijden als mijn 1 serie die ik voor de R50 reed. Strak, als een blok. Alles wat je in je handen hebt (stuur, bedien-stengels aan stuurkolom) voelt ook als in de BMW, zelfs de lichte vertraging van het (fly by wire) gaspedaal (onze Z3 coupe hangt directer aan het gas). Het motorgeluid ervaar ik als iets te "gierend" in vergelijk met de R50 (Daar gierde de stuurbekrachtiging), vooral als ie koud is.
De motor nodigt in ieder geval minder uit tot doorhalen dan de R50, als je conform schakelindicator schakelt zit je bij 60 ook al in de 6, wat wel opvalt is dat ie erg soepel uit lage toeren oppakt, dat doet ie toch wel beter dan de R50. Remmerij is echt dag en nacht verschil met de R50, zeer strakke remmen in de R55. De rust in de auto bij 120km/u met de cruise control aan in de zesde versnelling is erg fijn. Dames hebben achterin ook veel meer ruimte en er kan voor mijn gevoel drie keer zoveel bagage in, met dikke fototassen die ik soms achterin heb, geen overbodige luxe.
Zodra het weer een beetje weer is komen er nog bonnet stripes op en dan is ie af!