
Coen, van AST, was druk bezig de laatste maanden om een Nederlandse MINI Challenge op te zetten en als voorbeeld daarvan is er door een aantal betrokken partijen een "goedkoop" pakket samengesteld om een raceMINI te bouwen. Helaas is er door omstandigheden geen doorgang gegeven kunnen worden aan het project, dus had Coen een mooie basis staan - die weg mocht.
Het is/was in principe een standaard FL R53 die voorzien is van AST 5100 schokbrekers, een volledig gelastte rolkooi van Biesheuvel motorsport, wat interieurartikelen van Simoni Racing en een LTEC stuur, gordels en stoelen.
Motorisch verder standaard en nog wat andere kleine aangepaste onderdelen.
Inmiddels heb ik de auto bij mij in de loods staan en heb ik de afgelopen week gebruikt om een 'build-plan' te maken. Door de jaren heen heb ik wel geleerd om bij aanvang van een project een duidelijk doel voor ogen te hebben, en daar naar toe te werken, anders blijf je aanpassen, veranderen en wordt het er echt niet beter op. Gelukkig heb ik met de voorraad uit GeaR53 en de connecties in Engeland een aantal goede keuzes/gelukjes gehad waarbij de keuze wederom op een turbo kit is gevallen - van 1320MINI uiteraard.
Enkele plaatjes van hoe de MINI er uitzag bij aanschaf;





Omdat het project door Coen gestart is als budget-build, heb ik besloten om de LTEC spullen die nu gemonteerd zijn te wisselen voor spullen waar ik zelf graag mee werk. Niet omwille van de kwaliteit van LTEC, maar meer omdat ik een bepaalde voorkeur heb voor andere merken. Dat betekent dus sowieso dat het interieur nu aan grote makeover bezig is. Het plan is om de gehele binnenzijde te laten spuiten in Astro Black, de kabelboom te ontdoen van nutteloze kabels, overtollig staal te verwijderen en in principe de gehele auto zo licht mogelijk te maken. Elke 5 kg is 1 pk. En omdat de motor er al 400+ gaat leveren, is elke kg gewichtswinst om daarmee wegligging te verbeteren ook meegenomen! Om dat te bewerkstelligen gaat er ijzer weggesneden worden uit bijv de kofferklep, stukje van de binnenzijde van de deur, motorkap binnenwerk, swaybar delete voorzijde en behoorlijk wat kabels. Ook gaan de geplakte geluidsisolatie-matjes eruit gehaald worden en verwijder ik zoveel mogelijk nadenkit.
Next; het plan! Uiteindelijk heb ik besloten dat de auto geschorst wordt, en dus in principe niet straatlegaal hoeft te zijn - maar dat ik wel op elk moment - mocht ik dat willen - een APK er op wil kunnen zetten. Het idee is dus, om aan alle APK eisen te blijven voldaan. Dat wetende, ga ik de auto zo opbouwen dat hij voldoet aan de Time Attack Pro klasse reglementen, en indien de stoel gewisseld wordt voor een FIA-model, hij in principe ook voldoet aan de SuperPro klasse. Naast Coen (AST/Moton) heeft ook Klaas (BeekAutoRacing/MINIspeed) al aangegeven graag mee te willen helpen met het project en zal hij spullen gaan leveren voor de auto. Ook is de eerste bestelling bij DemonTweeks gedaan voor eea, en zodra dat binnen is volgen er uiteraard foto's!
Om zoals gewoonlijk uit te zetten welke onderdelen en specs dat met zich mee brengt de volgende lijst:
ENGINE
Blok met Sleeves, op maat geboord en gehoond.
Wiseco zuigers 8,5:1
H-profiel gesmeedde drijfstangen
Uitgewogen en gebalanceerde krukas
CNC gefreesde cilinderkop met grotere kleppen en zittingen, stuggere klepveren en titanium klepschotels
ARP bouten in drijfstangen en cilinderkop
Catcams 1302469 nokkenas
1320MINI Turbo spruitstuk en downpipe (decat)
Owen Developments GBT5468 turbo
ProAlloy custom Intercooler kit plus radiateur en SPAL fan
Tial MV-S Wastegate en Q-50 BlowOff valve
Bosch 1000cc injectoren
ATI superdamper
TTV vliegwiel
Helix 4-puck sinter-race koppeling
Facelift 6-bak
Gripper sperdifferentieel
Alu koelvloeistoftank
Cooper dynamo, waterpomp, riemspanner en peilstok
Vipec Stand-alone Management systeem - map door 1320MINI
SUSPENSION-BRAKES
Moton 2-weg onderstel met camberplaten en achterste topmounts
UUC achterste swaybar - voorste swaybar delete
2 sets KND pillowball rear control arms
KND pillowball lagers in R56 alu draagarmen achterzijde
DNA voorste pillowball draagarmen
DNA 17 inch voor-arm-spacers
Powerflex black stuurhuis-rubber
AST adjustable endlinks achterzijde
Stud & Nut conversion
Vibra Technics motorsteunen (competition variant)
Sparta Evolution Triton 2400 Big Brake Kit
R56 achterremmen
Stalen remleidingen rondom
EXTERIEUR
Team Dynamics ProRace 1.2 velgenset in 17x8 ET35
Nankang AR-1 in 225/45/17
JCW aero voorbumper
JCW aeroskirts
John Cooper Motorsport spoiler
Chroom delete
Cooper motorkap, tankdop en scuttles
INTERIEUR
Biesheuvel Autosport rolkooi gelast
AIM MXS digitaal dashboard
OMP Velocita stuur met Brown&Gleeson quick release
CAE shifter
Recaro Pole Position stoelen in stof
TRS Magnum gordels (6 punt bestuurder, 4 punt passagier)
Lohen doorcards
Raceaccu achter passagiersstoel met opmaat gemaakt electra systeem met 2 kill-switches