Ik ben Rik, 33 jaar uit Deventer en sinds vorige week samen met mijn vriendin eigenaar van een zilveren Cooper S uit 2005.
Mijn vriendin was op zoek naar een 2e hands wagentje om straks in de winter naar haar werk te rijden..
Ik was eigenlijk wel weer toe aan een leuk hobby project dus de zoektocht naar een auto met wat schade werd gestart, eerst was het plan nog om een Mini One of een Mini Cooper te kopen maar na het spotten van een paar leuke Cooper S modellen stond de keuze voor een "S" vast, ik hoefde mijn vriendin niet eens te overtuigen


In Duitsland stond deze zilveren Cooper S met motorschade, wezen kijken bij de auto, en van buiten nog mooi strak, met de verkoper het snel eens kunnen worden over de prijs, een aanbetaling gedaan en een week later de auto opgehaald en achter mijn daily geknoopt en samen met m'n vader (op de foto) naar huis:

thuis aangekomen en van de aanhanger af:

En toen begon het echte werk, best leuk sleutelen aan zo'n MINI maar er moet zoveel af voordat je echt wat kunt...


Afijn, ieder kent wel de plaatjes hoe een blok er uit ziet als hij uit de auto is.. ik heb geen motorsteun in de schuur staan en om toch wat bewegingsvrijheid te hebben en het blok te kunnen draaien heb ik een steigerbuis aan mijn werkbank gemaakt en een klein frame gelast die een paar boutgaten van het blok gebruikt:

een vrij spannende constructie, ik heb hem eerst maar getest door het blok er aan te hangen en de motortakel aangekoppeld te houden

Bij het demonteren van de cartepan kwamen de eerste duidelijke sporen van schade wel naar boven, veel witmetaal van de lagerschalen lag onderin de pan, en bij het demonteren van de eerste drijfstang zag ik dit:

