Begin dit jaar heb ik een BMW M135i gekocht. Droomauto! Woon-werk was slechts 10km en dan kon dit makkelijk. Erg van genoten, dikke 320pk is lachen! Sinds juni werk ik echter wat verder van huis (nieuwe baan) en doe ik daarom 3000+km per maand. Dat is natuurlijk nog steeds genieten in de M135i, maar de afschrijving is niet leuk als je hem in 2 jaar van 90 naar ruim 160 dkm rijdt. Daarnaast zou ik vader worden en dus toch maar de beslissing genomen om hem te verkopen.
Nu begint het verhaal! De auto verkocht aan een handelaar in Groningen op een zondag (woon tegenwoordig zelf in Ede) en moest weer naar huis. Hij had een Corsa uit 2002 staan die ik mee kon nemen voor 650,- en met een hoogzwangere vriendin vond ik het wel fijn om toch een auto tot mijn beschikking te hebben. Dus die meegenomen. Toen eigenlijk ook al besloten, kijkend naar de wegenbelasting en verzekering dat we deze erbij zouden houden. 2 auto's is toch wel handig met een kleine en als er dan wat is kan ze ook met de kleine ergens heen als ik de auto meeheb naar mijn werk.
Op de teruweg langs bij mijn neef die net vader was geworden en hij vertelde dat hij de Mini van zijn vrouw eigenlijk leuk vond dan zijn Tesla Model X. Hij had net de Mini 3-deurs F56 ingeruild op een 5-deurs F55, ivm zijn zoon. Dus we gingen even snel een stukje rijden en ik vond het toch wel weer snaarstrak sturen en gewoon leuk.
Thuis aangekomen toch maar even kijken wat een Cooper S'je nog kost tegenwoordig. Viel me alles mee en ik had in mijn hoofd daardoor eigenlijk 2 opties: Of een BMW 525D Touring en de Corsa, of toch een BMW 320D Touring en een Cooper S. Even nog de kosten op een rijtje gezet en dacht: f**k it, ik ga gewoon een Cooper S kopen!
Op zondag dus het besloten, op dinsdag de eerste Cooper S bekijken. Dinsdagavond naar Duiven kijken bij een R53, maar deze gaf bij lekker doortrappen een motor storing, bleek map-sensor stuk te gaan, maar had er weinig vertrouwen in. Toen woensdag naar Zwolle gereden om te kijken naar een R53 met JCW tuning. Ik vond hier de koppeling erg gaar van en heb hem dus laten staan. Op de terugweg bij iemand langs die op facebook zijn R53 had aangeboden en na een proefrit leek het me wel een goeie optie. Net nieuwe koppeling (feb 2018), net nieuwe uitlaat. En bekend bij Roy Spenkelink..
Achteraf gezien had ik misschien iets beter moeten kijken/zoeken, maar motorisch is hij helemaal in orde, ondanks de 204.000km. Uiterlijk is nog wel wat te doen en ik had misschien wel een betere deal kunnen krijgen ergens anders. Maar het kriebelt, dus toch gekocht.

Zo stond hij erbij toen ik hem kocht.
Helaas zag ik pas later wat meer schade, linksachter een klein plekje, en waar ik eerst dacht dat de sideskirt-strip los liet, bleek het paneel gewoon ingedeukt te zijn.
Vervolgens een afspraak bij Roy Spenkelink gemaakt, om hem even te laten checken. De stuurbekrachtigingspomp maakt toch wel veel lawaai, dus wilde het even zeker weten dat alles goed was. Daar nieuwe bougies laten monteren, even passagiersraam gesteld en weer op weg. Daar wel wat leuke dingen gezien en inmiddels wat ingelezen dus aardig wat plannen:
Handeling:
- Schroefset
- Sway bar
- R56S of JCW remmen
- Bandjes + lichtere velgen
- R56 Draagarmen achter
- Camberplates
Motorisch:
- Pulley
- Software
- Nokkenas
- Injectoren
- Intercooler
Exterieur:
- JCW (of aftermarket) Grill
- Schades laten herstellen
- Wellicht dakje + spiegels andere kleur
- Roest plekje op kofferklep (evt kofferklep vervangen)
Interieur:
- Nieuwe stoelen (geen idee welke?)
- Nieuw stuur (OMP/Sparco)
Er zal vast nog wel meer op de lijst komen, maar dat is wat nu ongeveer op mijn wensenlijst staat.