Clubman R55 sneller dan Coupe R56

Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Clubman R55 sneller dan Coupe R56

10 jan 2008, 19:07

Hehe.. 8) test in de duitse Sport/Auto tussen een R56 & R55.
Leuk blad alleen is mijn duitse niet zo best maar cijfers zijn hetzelfde als in het nederlands.
Nu was de GP in 2006 ook getest door dit blad en ze gaan altijd naar Hockenheim om een rondetijd neer te zetten.
De GP deed het in 1.20,2 min.
Hou je vast, de R56 met 175pk 1.21,1min en de R55 Clubman met 175pk 1.20,7 :shock:
Dit ligt heel dichtbij de GP en dat met 33pk minder (GP heeft op de rollenbank standaard 210pk)

In alles is de R56 sneller dan de Clubman behalve als het om echt sturen aankomt, dan heeft zijn langere wielbasis toch effect op de wegligging!
Oja, in de slalom is die ook sneller: R56- 66,7km/h R55- 68km/h

Ik ben benieuwd of ik straks met de Clubman Racer sneller op Zandvoort ben dan met de GP (2.14min)

Afbeelding

Afbeelding
marcelclemens
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

10 jan 2008, 19:14

:shock: daarom wil ik ook geen GP :roll:
tirex
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 jan 2008, 19:16

amai Hans.. nog betere wegligging!!! en de R56 gaat al zo lekker door de bocht.. :P
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 jan 2008, 19:26

Tja, ik heb geen scanner anders stond die test hier al lang!
TomTom
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

10 jan 2008, 20:11

hi hi.... leuk nieuws voor sportauto fabrikanten.... wellicht een Porsche 911 station?c :lol:
The Member Formely Known As KSTJA0

Afbeelding
Ferdinand
Be Mini
Be Mini

11 jan 2008, 09:42

Ha hans,

leuk bericht! Wat inderdaad verrassend is dat de r55 in het bochtenwerk sneller is, dat had ik niet verwacht. Klaarblijkelijk is een r55 net wat zwaarder (klopt dat?), langere wielbasis en daardoor net wat meer grip in de korte snelle bochten. Wel vreemd weer dat een r55 doorgaans langzamer is dan een r56, dat kan toch niet alleen maar het gewicht zijn of zo iets? Heeft een r55 bijv. andere (= iets langere) versnellingsbakverhoudingen? (weet iemand dat)?

Dat al die auto's (r55, r56 en GP) zo dicht bij elkaar zitten verrast me helemaal niet op een circuit. De r56 bouwt haar vermogen veel sneller op en dat lijkt me een groot voordeel i.t.t. de r53(GP) varianten, die haar maximale eindpk's bij > 7000 tpm hebben. Dat gaat gewoon trager. Ligt het max. vermogen bij een r56 niet veel eerder en is er doorgaans ook niet meer trekkracht in de lagere toeren? Ik merkte toendertijd een enorm verschil in kracht tussen een r56s blok en de r53s (geen opgevoerde) blok. Dat r56s blok voelde veel sterker aan.

Ferdinand
Laatst gewijzigd door Ferdinand op 11 jan 2008, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel rijplezier!
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 jan 2008, 11:26

@Hans:
Je moet er natuurlijk wel even bij vertellen dat de Clubman waarmee getest was zowel een sportonderstel als sper-differentieel had en de R56 waar ze hem tegenover hebben gezet dat toen nog niet had. :wink:

Ik weet verder niet hoeveel impact dat heeft op rondetijden of slalomproeven, maar zij melden bovenstaand er ook bij, dat zullen ze niet voor niks doen.

Ze moeten al die auto's eens identiek houden aan elkaar. Zelfde opties, onderstellen, banden enzovoorts. De 3 types GT3 die ze hebben getest hadden allemaal andere banden, dan volgt snelheid over de Nortschleife netjes per model op. De nieuwe is elke keer ietsje sneller, maar toen alle drie op dezelfde banden stonden was type 1 met een verschil van dik 2 seconde toch sneller. Mooie test was dat!

@Ferdinand:
Het is inderdaad de beleving van het blok wat de R56 sneller doet voelen. Het verschil tussen R53S en R56S is inderdaad helemaal niet zo groot als je denkt als je beide hebt gereden.
Laatst gewijzigd door CooperS-lightningblue op 11 jan 2008, 11:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Clubmenneke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

11 jan 2008, 11:31

Hup Clubman Hup >)
Afbeelding
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 jan 2008, 14:14

Ik zei toch dat mijn duits niet zo best is.. :P

Merk idd zelf dat de R55/R56 motor heel snel veel trekkracht heeft.. heb gewoon wielspin in de 3e versnelling :? ligt natuurlijk ook aan het weer.. maar de GP was in dit weer beter te doseren en levert zijn power veel hoger in zijn toeren. Verder klinkt dat ding nou niet echt spannend op hoge toeren.. snel schakelen dan maar.
Ferdinand
Be Mini
Be Mini

11 jan 2008, 14:58

@cooper s LB
He, da's interessant. Ik heb het idee dat een r56s sneller is dan een r53s, zo voelt dat, vooral op de eerste meters. Maar in de praktijk zijn ze ongeveer gelijk, zo zeg je.

@hans
Ga ik ook krijgen in dat 135i lel, die schijnt het hoog in de toeren benauwd te krijgen (v.a. 6000 tpm). Mijn r53s heeft dat helemaal niet, een geile streep naar de 7000tpm toe. ga trouwens 27 feb naar AC Schnitzer (Aken, vlak over de grens) met dat 135i-hok(!) om er 360pk/450Nm van te maken, stutbar en AC Schnitzer stuur (zij zeggen dat ik ook de verlaging moet doen, maar wil ik niet). Heb alle prijzen al, is niet goedkoop maar wel volledige garantie(!) en BMW garantie blijft volledig in takt. Onwijs profi bedrijf, wist ik helemaal niet. Speedlimiter gaat er ook af.

AC Schnitzer, hoofdkantoor
Afbeelding

Ook een heus alternatief voor Mini tuning, weet ik wel zeker (Wil jij niet weten als Beek man natuurlijk). Ook daar is er volledig behoud van de BMW garantie na tuning! En dat is wel wat waard.
Veel rijplezier!
smetje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 jan 2008, 15:48

gisteren toen ik naar het werk reed op de snelweg was ik bezig met een redelijk scherpe bocht te nemen toen ik ineens 2 xenon lampjes in mijn gat zag duwen en ik dacht dat ik al redelijk hard ging in die bocht. op het eerste zicht dacht ik dat het een porsche was door de vorm van de lichten ( het was donker ) maar toen ik uit de bocht kwam en opzij ging kwam ineens een pepper white clubman naast mij gereden met het duimpje omhoog :mrgreen:
ik zat bijna op de limiet in die bocht en die clubman ging nog harder dus verschoot ook van de goede wegligging van die clubman.
word tijd dat ik de mijne verlaag want reed even 200km/h en het was alsof ik met een bus reed, door de hevige wind begon ik redelijk te zwalpen :shock:
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 jan 2008, 18:10

smetje schreef:ik zat bijna op de limiet in die bocht en die clubman ging nog harder dus verschoot ook van de goede wegligging van die clubman.
Ja heb er mooie weggetjes mee mogen rijden in Madrid, zoals ik in mijn verhaal van toen al vertelde, wat je met een R56 met 100 km/h doet, doe je met dezelfde uitvoering in Clubman met 99,5 km/h. Ik vond hem ook fantastich in de krappe bochten, terwijl ik dat totaal niet had verwacht door de wielbasis en het extra gewicht. Ben er nog steeds erg van onder de indruk.
Afbeelding

Terug naar “MINI-talk”