Test Works R56 tegen een Works GP en R53 Berthil

GregBem
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

21 dec 2008, 15:46

Eigelijk is dat voor iedereen anders e... Hoe ver wil je in al die dingen gaan natuurlijk... :mrgreen:

Het grote voordeel van de JCW is dat hij standaard ook lekker veel power heeft, super remmen, en -vind ik- en lekkere sound/uitlaat...
Dus fun mét fabrieksgarantie :lol:

Dat gegrom/geplof van de JCW vind ik persoonlijk aangenamer horen dan de compressor op de duur... magoed, dat is zoals ik zei persoonlijk e... :wink:

Blijven stuk voor stuk vette MINI's... zijn gewoon 'anders'...
BEM-Shop.com - Exclusive MINI Accessories. Webshop back online spring 2015!
MINI Antwerp Store. LIFE is in your hands. Voor onze actuele stocklijst, klik HIER!
Ferdinand
Be Mini
Be Mini

Kritische noot.

22 dec 2008, 10:43

(Kritische noot) Dat mag toch ook he jongens?

Voor mij is dit ook geen echte test maar meer een persoonlijke beleving van Berthil, Hans en Rob die een dag op stap zijn met drie mini's. Leuk om te lezen, en jullie hebben een leuke dag gehad!

Maar voor mij zegt nog niets over de echte waarde van de R56S Works. :lol: Neemt niet weg dat de ervaringen en conclusies van Berthil, Hans en Rob daadwerkelijk hun ervaringen zijn, zeker wel, maar je zult de auto toch in een breder veld moeten neerzetten, op een circuit waar het gaat om snelheid en wendbaarheid tov Seat's, Volkswagens, Audi's, ed. om tot een oordeel te kunnen komen.

We kennen allemaal de tests van de R53S Works die bij voortduring de laagste rondetijden(!) neerzette (tov. bijv. een Seat Ibiza Sport met dik 50 pk minder) op Zandvoort. Dit kwam vooral door compleet gebrek aan grip op de voorwielen en bakken aan onderstuur. Mbt. tussensprints en acceleratie deed die Works het wel goed trouwens. Maar op het circuit viel die genadeloos door de mand. Maar toch werd die gezien als een echte 'entertainer'. En leuk is ie!

Is er geen AutoVisie test nu met de r56s Works er in?
Veel rijplezier!
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 dec 2008, 11:18

Ferdinand, daarvoor heeft Autovisie de Supertest uitgevonden! De Works komt er daar bijzonder goed vanaf 8)
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 dec 2008, 11:39

Inderdaad, de Autovisie met de supertest ligt nu in de winkel. Daarin is deze zelfde rode Works getest en die heeft erg hoge ogen gegooid. Peter Kox zette hem op plaats 3 van de 14 (achter de Audi TTS en BMW M3), puur op basis van de capaciteiten op het circuit. Daarmee heeft hij auto's als de C63 AMG, Lancer Evo X, Impreza WRX STi en Mégane R26 achter zich gelaten. Knappe prestatie 8).
Afbeelding
Ferdinand
Be Mini
Be Mini

22 dec 2008, 11:41

ha frankie, de meest recente AutoVisie? eens gaan kijken dan.
Veel rijplezier!
El Presidente
Mod virus alert!
Mod virus alert!

22 dec 2008, 12:37

...
Laatst gewijzigd door El Presidente op 07 mar 2015, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Animum debes mutare, non caelum
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

29 dec 2008, 19:13

Fred schreef:Trouwens berthil, waar zijn je dl's gebleven? :) Vind het wel beter staan zonder, cleaner neusje 8). Heb je ook je vering wat lager gezet? Staat namelijk net goed op zijn poten imo.
De lampjes wou ik er al lange tijd af hebben maar moest eerst de oliekoelerthermostaat verleggen om er een nieuwe grille in te kunnen zetten. Dat was geen eenvoudig klusje. Achterkant is misschien iets omlaag als gevolg van het uitwegen van enkele maanden geleden.

Verder is het zo dat ik rondom 2 graden camber heb. In het laatste stuk van het filmpje is dat goed te zien. Let eens op de stand van de wielen van de 3 Mini's wanneer ze wegrijden naar de bocht. Bij de R56 Works lijkt het zelfs zo dat bij naar de camera toe rijden en optrekken de voorwielen een positief camber krijgen omdat de neus behoorlijk omhoog komt.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

05 jan 2009, 12:37

El Presidente schreef::) Ik zag jullie dan toch in Ypenburg bij het stoplicht (Tussen de McDonald en de Texaco in).
Dat was maandag met Peter in de Works en ik in de GP
wannes
4 op een rij!
4 op een rij!

06 jan 2009, 22:34

tof verslag heren ! :wink:

ik heb het geluk gehad van zowel met de R53 JCW (211pk in parklane uitvoering maar met al de mogelijke JCW mods , dus ook de ophanging) als met de factory works R56 te kunen rijden.

Aangezien ik de R53 toch 2 jaar heb kunnen rijden heb ik er dan ook alle mogelijke situaties mee kunnen testen zowel circuit als dagdagelijks gebruik. en ik moet zeggen dat ik hem eigenlijk niet echt mis...het enige wat hij volgens mij wel had was meer rijbeleving ( dat merk ik vooral op de nurburgring waar de R53 echt als een kart op 2 wielen door de bochten ging) Al denk ik wel niet dat ie sneller was ( nooit gemeten)

Het feit dat jullie een hoger verbruik hadden bij de R56 dan bij de andere 2 verrast me wel , ik kan u bevestigen dat de R56 bijna de helft verbruikt van de R53 ( bij hetzelfde gebruik , in mijn geval op en af de ring inclusief een 5 tal rondjes ring)

Ik mis zeker en vast de compressor sound niet..dat werkt op uw systeem op de lange duur , en gesprekken moest je ook al niet meer voeren bij +200... ook het gehuil van de wind op mijn voorruit zal daar wel mee te maken hebben gehad
, bij de R56 kan je zelfs bij topspeed nog lekker kletsen :lol:

vorige week voor de eerste keer met de R56 op zolder gaan rijden , en ik heb ervan genoten , niettegenstaande ik op winterbanden stond, en ik deze echt niet wou opbranden ( dus proberen propere lijnen te rijden en zonder veel wielspin de bochten uitkomen was de boodschap)heb ik toch vlot kunnen volgen.

ik had het gevoel dat ik in de R53 veel meer moeite moest doen om mee met de hoop te kunnen , en ook van het "geringe" koppel heb ik niks gemerkt... volgens mij is het heel simpel , het gaat hem niet om de PK's die je voor handen hebt...maar wel om die je daadwerkelijk kan overbrengen op de baan...vandaar ook dat ik denk dat ze de R56 dusdanig hebben afgesteld: niet de max van PK en niet de max van koppel , maar een compromie van de twee en reeds bij lage toeren voorraadig.

Ook van de JCW ophanging ben ik super tevreden ( enkel zou ik hem iets lager tegen de grond zien ..maar ik heb wat schrik als ik ermee ga beginnen klooien dat ik hem uit ballans ga brengen) deze is perfect strak voor op circuit , en toch nog perfect alle dagen bruikbaar : dus ook hier weer een mooi evenwicht.

Het geluid vanbinnen vind ik perfect , de plofjes zijn verslavend en de sound is lekker diep ( de JCW heeft echt wel een typische sound tegenover de S vind ik )

De stereo vond ik in de R53 beter , was van HK en dat verschil hoor je wel vind ik ( maar aangezien hij minder kabaal maakt heb je er niet echt gebrek aan )

besluit: voor mij is de R56 duidelijk de betere wagen geworden , hij is niet de goedkoopste, maar als je optelt wat geld er in zijn oponenten steekt kan dat ook wel tellen .

wat zeker niet wegneemt dat de R53 een zalig bakje is waar ik veel plezier mee beleefde.

en heel eerlijk : ik vond mijn R53 veel knapper dan mijn R56 :oops:
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

06 jan 2009, 23:01

ik had het gevoel dat ik in de R53 veel meer moeite moest doen om mee met de hoop te kunnen , en ook van het "geringe" koppel heb ik niks gemerkt... volgens mij is het heel simpel , het gaat hem niet om de PK's die je voor handen hebt...maar wel om die je daadwerkelijk kan overbrengen op de baan...vandaar ook dat ik denk dat ze de R56 dusdanig hebben afgesteld: niet de max van PK en niet de max van koppel , maar een compromie van de twee en reeds bij lage toeren voorraadig.
Klopt, maar juist dat gemak maakt hem iets saaier..
Goed dat je het JCW onderstel heb genomen, ik zal er wel vanaf blijven want dit is werkelijk perfect uitgewogen! Ik zit nog te rommelen met mijn AST onderstel, maar vd week was mijn voor stabi los gekomen waren ze vergeten goed vast te draaien bij het vervangen van de aandrijfas, lekker :? het onderstuur is iets minder maar nog niet volledig weg komt omdat die tegen de bumpstop aan zit, maar maandag zit ik bij AST! Komt goed!

Over dat geluid van de compressor kan ik inkomen op de duur (vooral lange ritten) is het vervelend en blijkt de R56 Works een heerlijke reisauto, maarja komen we weer.. het is maar net wat je zoekt in een Mini! :wink:
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

06 jan 2009, 23:05

heey hans, is dat in valkenswaard? Dan ben je vlak bij mij in de omgeving :D
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

31 jan 2009, 12:54

@wannes, heb je wat rondetijden op Zolder?
Ik heb er ook (voor de eerste keer) gereden maar wel in dikke regen.
Regen bij mij en winterbanden bij jou is niet helemaal vergelijkbaar maar toch leuk om te weten.

Hier een rondje in 2.16

Afbeelding
PPCS
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 jan 2009, 13:12

Mooi hoe die in bocht 1 ff zn kontje opzij zette. Goed glad asfalt daar. Beetje hetzelfde als op zandvoort in de regen.
Het asfalt in de audi S line bocht is dan ook super glad. Hebben die semi's nog voordeel in de regen, of kan je dan beter op je normale banden rijden??

Groeten,

PP
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

31 jan 2009, 13:50

Als er plassen op de weg liggen heb je met de semi's direct aquaplaning want die voeren nul water af. Zolang er niet teveel water op de weg ligt heb je met de semi's wat meer grip dan met een normale band omdat er gewoon meer rubber contact maakt met de weg. Maar het is dus echt linke soep als er plassen liggen.
William Blake
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

31 jan 2009, 17:09

wat een zalig dikke Mini heb jij toch Berthil, mijn favoriete R53.

net rondje, jammer vd regen.. onder de 2:00 lijkt me haalbaar met uw Mini

Terug naar “MINI-talk”