MINI Cooper S diesel in MINI prijslijst

Kees en Annet
Racende reporter
Locatie: Maarssen
Berichten: 5539
Lid geworden op: 27 mei 2007, 20:45

20 jan 2011, 09:35

Woosh! schreef:Snel die km's voltrappen!!!
ik wil wel zo'n SD :mrgreen: 8) 8)
Gewoon doorgaan met wat je nu doet.
heb je volgend jaar een CM :lol:
Afbeelding
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: In die Heimat
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 10:12

20 jan 2011, 15:00

Mini Poeper schreef:Wat te denken aan standaard sportonderstel plus!
Hoewel dit bij een Cooper als optie leverbaars is.
En de grotere remmen natuurlijk!

Je vergeten dat de huidige oliestoker in de One D en Cooper D niet meer een 1.6 van PSA is, maar een 1.6 eigen fabrikaat BMW. Daarbij zal de 2.0 heel anders het vermogen en koppel opbouwen dan de 1.6
Woosh!
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: De glazen stad
Berichten: 11224
Lid geworden op: 27 okt 2009, 17:00
Nederland

20 jan 2011, 20:27

Marcel Always Open schreef:Nou dat lijkt me niet echt een vergelijking
een getunede benzine cooper heeft natuurlijk niet zoveel pk's als een standaard benzine S

Als je nu neemt voor benzine Cooper 122 pk naar een Cooper S 175 pk
Dan moet je voor een CooperD van 110 pk springen naar een Cooper SD 158 pk

Eenzelfde calculatie moet je dan ook maken voor de Newtonmeters.
Als je nu neemt voor benzine Cooper 160 Nm naar een Cooper S 240 Nm
Dan moet je voor een CooperD van 240 Nm springen naar een Cooper SD 360 Nm

en vergelijk dan die theoretische waarden 158pk + 360 Nm met de werkelijke opgaaf nu van 143 Pk + 300 Nm


dan zeg ik: teleurstellend. Het is geen S. Het doet afbreuk aan de term S.
Hele leuke analyse, maar ik denk niet dat dat is wat Jelle bedoelde ;)
JunkyXL schreef:is t niet om te rekenen, standaard -> woosh zn peekaas
S diesel -> getunede peekaas?

hoe heet dat ook al weer, kruislings vermenigvuldigen? lol
ik denk dat hij bedoeld:

standaard Cooper D 110 pk - Getunede 130 pk = toename 20 pk (toename 18,18%)
Cooper SD 143 pk - Getunede (143 + 18% = 168,999999 pk)

dat zou dan het vermogen zijn wat een getunede Cooper SD zou moeten kunnen krijgen..
alhoewel ik niet denk dat het zo werkt ;)


voor wat betreft de keuze van dit blok, ben ik het inderdaad met Sven eens..
Een Cooper S JCW blijft het paradepaardje van MINI en zal dus altijd het snelst moeten kunnen blijven..
The Transporter - "Always on a mission.."

The exes:
- Subaru Forester 2.0XT AWD A/T (04/2003)
- Mazda MX-5 1.8i 16V Touring (05/2000)

The one that started it all...
- MINI One D (11/2009)
Afbeelding
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: In die Heimat
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 10:12

20 jan 2011, 21:10

Heel simpel: kijk wat de huidige tuners nu uit het x18d blok weten te peuteren. Heb ik ondertussen ff gedaan:

Ik heb van de vier bekende tuners (Ziptuning, PPE, Hartge en AC Schnitzer) alle opgegeven waardes van de 118d en de 318d opgeteld en gemiddelde genomen. Ziptuning geeft de meeste pk's :X

Resultaat: 174,25 pk en 365,62 Nm
Woosh!
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: De glazen stad
Berichten: 11224
Lid geworden op: 27 okt 2009, 17:00
Nederland

20 jan 2011, 21:15

Hmm zit ik (of eigenlijk Jelle) ook niet erg ver vanaf..

toch denk ik niet dat het een volledig gelijk blok is als de 18d van BMW, hij is immers aangepast tot een 1.6.....
Ik denk nog steeds dat het gewoon hetzelfde blok is als de Cooper D ook heeft, maar dan met een zwaardere turbo..

Zal ongetwijfeld nog wat mee te doen zijn 8)
The Transporter - "Always on a mission.."

The exes:
- Subaru Forester 2.0XT AWD A/T (04/2003)
- Mazda MX-5 1.8i 16V Touring (05/2000)

The one that started it all...
- MINI One D (11/2009)
Afbeelding
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: In die Heimat
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 10:12

20 jan 2011, 22:27

Ach, ik wacht wel lekker af...
GeoBem007
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Mortsel, Antwerpen
Berichten: 5849
Lid geworden op: 30 aug 2008, 11:23

21 jan 2011, 00:06

Marcel Always Open schreef:Nou dat lijkt me niet echt een vergelijking
een getunede benzine cooper heeft natuurlijk niet zoveel pk's als een standaard benzine S

Als je nu neemt voor benzine Cooper 122 pk naar een Cooper S 175 pk
Dan moet je voor een CooperD van 110 pk springen naar een Cooper SD 158 pk

Eenzelfde calculatie moet je dan ook maken voor de Newtonmeters.
Als je nu neemt voor benzine Cooper 160 Nm naar een Cooper S 240 Nm
Dan moet je voor een CooperD van 240 Nm springen naar een Cooper SD 360 Nm

en vergelijk dan die theoretische waarden 158pk + 360 Nm met de werkelijke opgaaf nu van 143 Pk + 300 Nm


dan zeg ik: teleurstellend. Het is geen S. Het doet afbreuk aan de term S.
Een groot punt waarom je vergelijking ook niet veel soeps is, is de aard van beide motoren.

Je vergelijkt een natuurlijk geaspireerd blok met een turboblok...

WJ: Ze hebben dat blok, met die specs, in de 118d liggen. Waarom dan kloten door een ander blok opnieuw te gaan aanpassen?

175pk en 360Nm zijn wel heel lekkere waardes hoor!
Neovo
Be Mini
Be Mini
Berichten: 477
Lid geworden op: 10 jun 2010, 19:22

21 jan 2011, 09:15

In belgie zal dit goed aanslaan
Vergeet niet dat het 18d blok een pak krachtigere is en een veel strakere pk en koppel curve heeft dan de Cooper D
Zonder overboost heb je al 60Nm meer en bijna 40pk meer (de meeste Doopers halen de 110pk standaard niet)
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

21 jan 2011, 10:55

hoi GeoBem, Stefan beschrijft precies wat ik bedoelde.
Als je ergens een S logo opplakt, schept dat verwachtingen tegenover de gewone versie daarvan. Die verwachtingen worden gewoon niet waargemaakt.

Is er in Belgie trouwens een grotere markt voor diesels dan in Nederland? Want Frankrijk bijvoorbeeld heeft maar liefst 80% diesels oid.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: In die Heimat
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 10:12

21 jan 2011, 12:04

@Marcel
Volgens mij wel, daar ligt de verhouding in wegenbelasting anders.
Hier in Dld bijvoorbeeld betaal ik voor de Clubman in een jaar net zoveel aan motorijtuigenbelasting als in een kwartaal in Nederland. Het prijsverschil aan de pomp is dan ook minder groot dan in Nederland. We tanken de diesel dan ook in Nederland! :lol:
De classic maakt in MRB niet zoveel verschil, beetje minder. Deze tanken we wel in Dld. :lol:

In Nederland wordt naar gewicht gekeken, in België naar vermogen en motorinhoud(?) en in Duitsland naar motorinhoud en vervuiling. Naar wat ik weleens heb begrepen kennen ze in Frankrijk helemaal geen MRB! Weet het niet zeker maar volgens mij heb je daar ook niet per auto een kentekenplaat, maar kun je deze rouleren tussen je auto's.

N.B: Je hoort de regering altijd over het tanken van grensgangers, met name tijdens de kwestie over rekening rijden. Hypocriet als ze zijn hoor je ze niet over de extra inkomsten van Duitsers die in Nederland diesel tanken!
paddo
Be Mini
Be Mini
Locatie: Enschede
Berichten: 465
Lid geworden op: 03 jun 2010, 17:15

21 jan 2011, 12:23

Wat hier al eens gezegd is, namelijk dat een vergelijk tussen benzine en diesels mank gaat, is een waarheid als een koe.

Ondanks een fantastisch rijdende Cooper denk ik héél soms, met name tijdens snelwegritjes, nog wel eens terug aan m'n Ibiza TDI FR (bj 2004). Standaard slechts 130 pk en 310 Nm, mooi (lineair) gechipt door JD en voorzien van een Cupra D luchtinlaat naar ca. 160 pk en 380 Nm. Man man wat een power, zelfs dikke beamers >530d bleef ik op de staart met dat koppel. Geen drama geen toeren, gewoon in de 6 en gaan . . (tot 230)

Ik denk dat als je een standaard Cooper SD met dik 140 pk nog gaat chippen je echt wel héél snel bent. En zo'n 1.6 is prima, dat scheelt ook aan gewicht op de vooras en dat is ook wat waard.

Kortom: laat maar komen!
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: In die Heimat
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 10:12

21 jan 2011, 13:49

paddo schreef: En zo'n 1.6 is prima, dat scheelt ook aan gewicht op de vooras en dat is ook wat waard.
Heb je helemaal gelijk in! Vanwege het gewicht van het huidige PSA dieselblok in de pré-facelift 2.Gen heb ik de remmen al vergroot naar Cooper S systeem. Vond het remgedrag maar matig en bochtgedrag met zware blok is ook te merken.

Kortom: laat maar komen!
Nogmaals, facelift 2.Gen One/Cooper D heeft een 1.6 BMW dieselblok, ik denk dat de Cooper SD het bekende 2.0 blok krijgt.
Inderdaad zal het gewicht hierin parten kunnen gaan spelen.

We zullen zien! Ik ben dan wel heel erg benieuwd naar de mechanische verschillen van beide motoren!
Laatst gewijzigd door Mini Poeper op 21 jan 2011, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
YorkPower
Be Mini
Be Mini
Locatie: Meise
Berichten: 545
Lid geworden op: 05 okt 2010, 13:45

21 jan 2011, 14:44

Mini Poeper schreef:
paddo schreef:
Heb je helemaal gelijk in! Vanwege het gewicht van het huidige PSA dieselblok in de pré-facelift 2.Gen heb ik de remmen al vergroot naar Cooper S systeem. Vond het remgedrag maar matig en bochtgedrag met zware blok is ook te merken.
Het verschil in gewicht tussen Cooper en Cooper D is 25 kg voor de facelift en 15 kg na de facelift voor de Hatch.
Voor de Clubman was het verschil 30 en is het nu 40kg geworden.
Komt dus neer op een verschil van 2,7%..
Ik moet eerlijk zijn en zeggen dat ik het nog niet eens voel als er 1 iemand van 70kg bij in de wagen zit :oops:
York - Power :: De Rode Raket
Afbeelding
Afbeelding
paddo
Be Mini
Be Mini
Locatie: Enschede
Berichten: 465
Lid geworden op: 03 jun 2010, 17:15

21 jan 2011, 14:55

Vraag je hem/haar dan wel om onder de motorkap plaats te nemen? :mrgreen:

Terug naar “MINI-talk”