Clubman als gezinsauto > Jullie ervaringen.

thewongandonly
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jan 2010, 15:14

Clubman als gezinsauto > Jullie ervaringen.

05 apr 2010, 09:22

Voordat ik mijn vorige auto verkocht had (Alfa 147), wist ik dat de opvolger een ruime(re) moest gaan worden, omdat we volgend jaar een gezinsuitbreiding willen (onze eerste smurf). Nog vóór mijn vorige auto verkocht had, kreeg ik last van het MINI-virus... En ik ben er nog niet vanaf.
Het is zover gekomen dat ik bijna al een Clubman had gekocht, ware het niet dat ie net verkocht was. Nu heb ik een andere gezien die naar mijn/onze wensen is, een jaar nieuwer is en 30.000km minder gelopen heeft, maar die wel een heel stuk duurder is. Hierdoor ga je alles toch nog een keer na lopen: (I) willen we zoveel geld uitgeven aan een auto?, (II) is bijv. een A3 of BMW E91/A4 Avant geen betere keuze (qua ruimte)?, (III) is full-option wel noodzakelijk? :lol: , (IV)Is de Clubman wel ruim genoeg?.

Bij de eerste drie vragen, heb ik mezelf wel kunnen overtuigen. Rest alleen nog de laatste: Is de Clubman wel ruim genoeg? Ik heb bij diverse reviews en forum topics gelezen, maar je leest dat het niet de beste keuze is, vooral wanneer je de kleine nog in een 'rear-facing' auto-stoeltje zit, dus pakweg de eerste 12 maanden. Het in en uitstappen op de achterbank zou ook niet altijd even makkelijk gaan. Vooral in parkeergarages waar de auto dichterbij elkaar staan, zou de Clubdoor soms nog wel eens zelfs in de weg zitten.
Daarnaast is voor onze eigen zaak extra kofferruimte wel welkom, maar de 910 liter met de achterbank naar beneden zou moeten voldoen. So I have got that covered :wink:

Het is nou eenmaal zo dat je met een MINI concessies moet doen qua ruimte, maar je krijgt er wel veel plezier en beleving voor terug. Of de voordelen opwegen tegen de nadelen is voor iedereen anders. Maar ik zou toch graag jullie ervaringen willen horen, en met name degene die de auto als gezinsauto gebruiken.
Gebruikersavatar
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: antwerpen
Berichten: 1460
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:16

05 apr 2010, 09:50

Ik heb geen clubman, maar ik heb wel een zoontje, dus kan mss wel iets nuttigs zeggen

toen hij pas geboren was, hebben we een maxi-cosi met easy-fix base gekocht. das de beste koop die we voor hem hebben gedaan. is echt super handig. je monteert de base in de auto, en de maxi-cosi klik je er gewoon op. de base is ook snel verwijderbaar mocht je hem in een andere wagen (met iso-fix) willen plaatsen.
bij onze R56S ging het redelijk, maar bij een R55 heb je nog dat extra deurtje dus kan je er best makkelijk aan.

ivm kinderwagen: in onze R56S past enkel een Quinny Zapp. is opzich niet erg want daar zit ook een adaptor bij om de maxi-cosi op te klikken.

We hebben de R55 ook overwogen, maar er is zo beperkt meer ruimte tov de R56 dat we het toch niet hebben gedaan. We zouden eerder even wachten op de countryman die in het najaar uitkomt.

je kan de achterste banken rechter zetten (als je opbergpakket in optie hebt) en dan wil je een beetje kofferruimte. echter, dit maakt wel dat je achterbank 90° staat, wat niet zitbaar is voor een persoon. (onnatuurlijke houding)

Ondanks dat ik soms wel eens vloek over de beperkte kofferruimte, of het gesukkel als ik de kleine in de wagen moet zetten zou ik mijn R56S-je toch echt niet willen afgeven/inruilen/missen.
het is maar wat je zelf wil hé.

succes !
smetje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gent
Berichten: 2602
Lid geworden op: 21 aug 2007, 19:50

05 apr 2010, 10:23

ik heb een clubman en ook een vriendin met 3 dochters, tweeling van 8 jaar en eentje van 10 jaar.
Ik gebruik de clubman voor zowel dagelijks verkeer naar school en werk enzo alsook voor gezinsuitstapjes.
Het is maar wat je zelf wilt natuurlijk, wil je veel ruimte op de achterbank dan koop je best iets anders maar als het net mag lukken dan zou ik voor de clubman gaan.
De kofferruimte is bij gezinsuitstapjes natuurlijk niet erg groot, kan enkel wat rugzakken en een bak bier in maar meer heb ik dan ook niet nodig om de dag door te komen :mrgreen:
Gebruikersavatar
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: antwerpen
Berichten: 1460
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:16

05 apr 2010, 10:35

je zou die bak bier natuurlijk ook kunnen vervangen door een picknick mand :D
thewongandonly
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jan 2010, 15:14

05 apr 2010, 12:19

Persoonlijk vind ik een R55 toch best wel een stuk ruimer dan een R56. De ruimte op de achterbank is merkbaar groter en de kofferruimte is, vooral met het weghalen van de (vouwbare) klapvloer, een stuk bruikbaarder.

Mijn vrouw en ik zijn beide rond de 1.70, waardoor de voorstoelen meer naar voren staan en de ruimte op de achterbank nog ruimer is. Klein is fijn, zullen we maar zeggen. :lol:

Waar ik 'bang' voor ben is de kofferruimte. Zoals gezegd, persoonlijk vind ik deze veel bruikbaarder dan die van een R56, maar of het voldoende is, dat weet ik nog niet/ben ik nog niet van overtuigd. Met een kleine zul je zeker toch veel mee moeten nemen (Quinny Zapp heeft dan zeker onze voorkeur qua stroller).
Andere optie is een skibox met dakdragers. Maar of het zo praktisch is om deze steeds te bevestigen...
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

05 apr 2010, 12:20

Wij rijden altijd met z'n 4en in de Clubman. Mijn zoontjes zijn 3 en 5 en hebben voldoende ruimte achterin. Ook vakanties zijn geen probleem. Voor langere vakanties heb je wel een dakkoffer nodig, voordeel is dat dat ontzettend cool staat.

Vorige week zijn we met z'n 4en een weekje weggeweest, dus vol bepakt voor 4 personen en 2 fietsen mee. Ging meer dan prima.

Ook in het dagelijks gebruik is de Clubman uitstekend. Overigens is het verschil in bagageruimte met de R56 (hatchback dus) er groot. De kofferbak van en R56 stelt echt helemaal niks voor, de R55 heeft gewoon een brikbare kofferruimte. Ik heb beide dus zie elke dag het verschil :wink:

Zo gingen wij op vakantie (>4cm verlaagd met schroefset, 18", 16mm spacers voor en 12mm spacers achter):

Afbeelding

Uiteraard zijn er ruimere stations te koop, maar dit is de enige leuke. :mrgreen:
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

05 apr 2010, 12:21

btw: dakdragers en box zijn idd een drama om te monteren. Kofferbak is zeker bruikbaar. Quinny Zapp heb ik er hier nog eentje van staan die we willen verkopen. Heb je daar eventueel interesse in?
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3196
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

05 apr 2010, 12:39

Wil je een aparte wagen met toch wat meer ruimte: Clubman! Geen ruimtewonder, maar wel héél leuk.

En anders wordt het toch een Espace, Bipper Tepee, Roomster, Tourneo Connect, Doblò, etc, etc. Dan weet je zeker dat je meer kofferruimte hebt, en meer plek in het interieur. En bovenstaanden zijn rationeel (m3 per €) gezien, de betere keuze ten opzichte van een MINI.

Gewoon niet te lang over "miemelen"; een MINI schaf je niet aan omdat ie practisch is, een MINI koop je omdat je h'm mooi vind!
TDHS
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Delft
Berichten: 204
Lid geworden op: 01 jun 2008, 17:13

05 apr 2010, 13:25

Met 1 kindje moet lukken. Maar dan moet je geen buggy, campingbedje en kinderwagen in 1 keer willen meenemen. Maar wanneer doe je dat nou.

Is een kale Countryman geen optie?
Gebruikersavatar
Clubmenneke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Bergeijk
Berichten: 1506
Lid geworden op: 30 dec 2007, 15:12

05 apr 2010, 13:28

MINI koop je inderdaad omdat ie gewoon leuk is
En ook met kinderen kan het zo net
Die van mij zijn 4 en 6 en dan gaat het wel.
Pasgeborenen moeten vaal reiswiegjes etc mee en dan wordt het lastiger
Maar het KAN wel hoor :wink:

BMW 3 E91 biedt absoluut meer ruimte (achterbank en kofferruimte)
Ik heb nu een 325i E91 met sportonderstel, brede wielen en sportstoelen.
Rijdt net zo fijn als een MINI en biedt meer ruimte
Maar is niet zo geinig

Moeilijke keuze alles bij elkaar
Elke paar maanden wisselen is ook een mogelijkheid :mrgreen:

gr Stein
Afbeelding
thewongandonly
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jan 2010, 15:14

05 apr 2010, 13:49

Tja, everyone in favor of the MINI. Maar dat was hier natuurlijk te verwachten :D . We zullen niet met de auto op vakantie gaan, hoogstens de rit naar het vligeveld.

Wat ik er nog niet bij had vermeld: Mijn vrouw rijdt nu in een Seat Arosa. Wanneer we een kleine hebben, is de planning dat beide wagens ruimte moet bieden aan de toebehoren die komen kijken bij een kleine (kinderwagen etc). Dus de Arosa zal tegen die tijd ook wel plaats maken voor (wrs) een A3 SB.

@ Mushrop: Over die Quinny. De kleine is nog niet onderweg. Planning is ergens volgend jaar. We zijn nu dus nog volop aan't oefenen. :wink: Dus aanschaf van de Quinny zal nog even op zich laten wachten. Bedankt voor het aanbod.

@ Robert: er zijn natuurlijk meer visueel aantrekkelijkere alternatieven, dan het lijstje dat je opnoemt. Maar ik begrijp dat je overtuigend probeert te zijn met je argumenten om een MINI aan te schaffen.

@ THDS: ben nog niet helemaal overtuigd van de Countryman. Daarnaast koop ik liever een jonge volle occasion, dan een nieuwe kale auto.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3196
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

05 apr 2010, 15:27

Als je er toch een A3 SportBack naast hebt staan, wat is dan je probleem?? :mrgreen:
Heel rap die Clubman halen! En als dan achteraf blijkt dat de nu nog toekomstige smurf + bijbehorende accessoires toch niet in de Clubman past, dan heb je er in ieder geval wel een jaar van kunnen genieten, en lol van gehad. En dan schaf je alsnog die Touring aan...
blackmini
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Contacteer:
Locatie: Almere
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 okt 2008, 13:11

10 jun 2010, 15:59

Gewoon de clubman halen! Als de baby er is kan je deze toch altijd nog inruilen voor een bmw of countryman. Ik heb een vrouw een zoon een schoondochter en twee labradors. Ik rij een mini cabrio en het past NIET! Maar wat heb ik een lol in de cabrio. Niet zolang twijfelen gewoon doen!
blackmini
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Contacteer:
Locatie: Almere
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 okt 2008, 13:11

10 jun 2010, 16:00

Gewoon de clubman halen! Als de baby er is kan je deze toch altijd nog inruilen voor een bmw of countryman. Ik heb een vrouw een zoon een schoondochter en twee labradors. Ik rij een mini cabrio en het past NIET! Maar wat heb ik een lol in de cabrio. Niet zolang twijfelen gewoon doen!
Gebruikersavatar
MaVaEe
Koeien-teller
Locatie: Doorn
Berichten: 6522
Lid geworden op: 11 jul 2007, 21:49

10 jun 2010, 16:12

blackmini schreef:Gewoon de clubman halen! Als de baby er is kan je deze toch altijd nog inruilen voor een bmw of countryman. Ik heb een vrouw een zoon een schoondochter en twee labradors. Ik rij een mini cabrio en het past NIET! Maar wat heb ik een lol in de cabrio. Niet zolang twijfelen gewoon doen!
Je reageert op een nogal oud topic... :mrgreen:

Terug naar “MINI-talk”