De introductie van de eerste moderne MINI betekende het begin van een nieuw tijdperk. Op 18 november 2006, de 100ste verjaardag van de grondlegger van de Mini, Sir Alec Issigonis introduceert BMW de tweede generatie van dit nu al legendarische model. De nieuwe MINI is op een groot aantal punten aangepast en verbeterd, waardoor de sublieme rijeigenschappen op een nóg hoger plan zijn gebracht.
Behalve een verder aangescherpt design onderscheidt de nieuwe MINI zich met de modernste technologie voor de aandrijflijn, volledig gericht op een efficiënter en levendiger rijgedrag. De marktintroductie van de nieuwe MINI Cooper staat gepland voor eind 2006. Dit model is dan leverbaar met een ongeblazen 1,6 liter motor met een vermogen van 88 kW/120 pk en een topsnelheid van 203km/h. In de nog dynamischer MINI Cooper S levert een bijna identieke 1,6 liter viercilinder met turbocharger een vermogen van 128 kW/175 pk en een topsnelheid van 225 km/h.
In de eerste helft van 2007 maakt de basisuitvoering, de nieuwe MINI One, zijn opwachting. Deze beschikt over een 1,4 liter krachtbron met een vermogen van 70 kW/95 pk. Ook deze uitvoering staat garant voor het pure rijplezier dat sinds de allereerste Mini onlosmakelijk aan het merk is verbonden.
De viercilinder benzinemotor maakt deel uit van een geheel nieuw ontwikkelde generatie motoren, en beschikt over een aantal uiterst innovatieve technische eigenschappen. Ook het interieur is volledig nieuw ontworpen, terwijl het design van de carrosserie een duidelijke evolutie heeft doorgemaakt. Het onmiskenbare karakter van de MINI is daarbij volledig intact gebleven. Nog meer dan voorheen weerspiegelen het uiterlijk en het interieur van de nieuwe MINI het typerende karakter van het merk. De combinatie met een verbeterd onderstel en een moderne krachtbron staat vervolgens garant voor het nu al legendarische go-kart gevoel dat zo karakteristiek is voor de moderne MINI.
Niet alleen het design en de verbeterde technologie dragen bij aan een onvergetelijke rijervaring, ook de ruime standaarduitrusting maakt de nieuwe MINI werkelijk uniek. Daarbij onderstreept de geraffineerde afwerking in alle facetten de premium uitstraling van het merk.
Nog herkenbaarder dan voorheen: onmiskenbaar MINI design
Vergeleken met zijn voorganger is de nieuwe MINI iets gegroeid, waarbij de gegroeide afmetingen aan de voorzijde met name gericht zijn op het vergroten van de veiligheid voor zowel inzittenden als voetgangers. De nieuwe MINI Cooper is 60 millimeter langer dan zijn voorganger, de nieuwe MINI Cooper S is 61 millimeter langer.
“De grotere afmetingen hebben we optisch ondervangen door een aantal detailwijzigingen aan het exterieur”, vertelt Gert Hildebrand, Hoofd Design van MINI. “Met het origineel als uitgangspunt hebben we in feite een nieuw origineel ontworpen.” Hildebrand en zijn team zijn er derhalve in geslaagd het karakteristieke uiterlijk van de MINI te bewaren, maar hebben tegelijkertijd gezorgd voor een nieuw, eigentijds gezicht.
Het resultaat is dat de nieuwe MINI, zich nog altijd onderscheidt met een korte overhang voor en achter, waarbij grote velgen de gespierde flanken van de auto accentueren. Typerende kenmerken als de zeshoekige grille, de grote, ronde koplampen en het ‘doorlopende’ glasoppervlak rond het inzittendencompartiment zijn vanzelfsprekend bewaard gebleven, evenals de diagonale verbinding tussen de motorkap en de richtingaanwijzers. Deze vormt een directe verwijzing naar de lasnaad die bij de klassieke Mini in het verleden precies dezelfde lijn volgde. Een ander karakteristiek designdetail wordt gevormd door de afmetingen en de plaats van de bijna verticaal rechtopstaande achterlichtunits.
De voorzijde van de nieuwe MINI valt bovendien op door de stadslichten en mistlampen onder de koplampen. Deze extra lichtunits geven het vooraanzicht van de nieuwe MINI een sierlijk tintje, terwijl de richtingaanwijzers voortaan in de koplampunits zijn geïntegreerd. De nieuwe MINI Cooper S onderscheidt zich van de MINI Cooper door onder meer de nog gespierder vormgegeven powerdome en de opening in de motorkap. Op beide uitvoeringen zorgen een subtiele dakspoiler en afgeronde C-stijlen voor een verdere verbetering van de aërodynamische eigenschappen.
De nieuwe MINI Cooper is standaard voorzien van 15 inch lichtmetalen wielen met laagprofielbanden van het formaat 175/65 R 15. De MINI Cooper S is herkenbaar aan 16 inch lichtmetalen wielen met 195/65 R 16 runflatbanden. Optioneel zijn 17 inch wielen leverbaar, in combinatie met 205/45 runflat R 17 banden.
Centraal geplaatst instrumentarium: nieuwe interpretatie
De wijzigingen van het interieur van de nieuwe MINI gaan aanzienlijk verder dan van het exterieur. Zowel de vormgeving van de bedieningselementen als de gebruikte materialen symboliseert de hoogstaande kwaliteit en de hoogwaardige technologie die in de nieuwe MINI is verwerkt. In het interieur worden ronde vormen en rechte lijnen fraai met elkaar gecombineerd. Zo zijn de ronde instrumenten en de ventilatieopeningen zodanig in het dashboard geïntegreerd, dat hier een horizontale verdeling in drie niveaus ontstaat.
Door de duidelijke focus op heldere vormen en designelementen is de uitstraling van het interieur robuust en functioneel, maar tegelijkertijd ook licht en luxueus. Verfijnde, hoogwaardige materialen en ronde contouren maken de genoeglijke ambiance in het interieur van de nieuwe MINI compleet.
Het opvallendste element in de cockpit van de nieuwe MINI is het centraal geplaatste instrumentarium. Het karakteristieke display is niet alleen groter dan voorheen, maar heeft ook een aantal belangrijke nieuwe functies. Behalve de analoge snelheidsmeter bevat het instrumentarium voortaan ook alle functies voor entertainment en voor het optionele navigatiesysteem. Door de nieuwe vormgeving van het instrumentarium is de middenconsole slanker en meer ingetogen van vorm, waardoor de voetenruimte groter is geworden. In de nieuwe MINI wordt de contactsleutel vervangen door een elektronische zender in een karakteristiek MINI design. Hiermee kan de bestuurder de portieren van zijn auto ontgrendelen en afsluiten, terwijl hij met een Start/Stop knop de motor tot leven kan wekken.
Nieuwe benzinemotoren, geavanceerde transmissies
De 1,6 liter metende krachtbron van de MINI Cooper S is voorzien van een turbocharger. Daarmee ontwikkelt de viercilinder een vermogen van maar liefst 128 kW/175 pk, een belangrijke voorwaarde om het rijden in de MINI Cooper S tot een sensationele ervaring te maken. Dit indrukwekkende vermogen is mede te danken aan een ‘twin-scroll’ turbocharger, waar de stroom uitlaatgassen per twee cilinders doorheen wordt geleid. Daarmee is met name bij lage toerentallen extra vermogen beschikbaar, en is van een ‘turbogat’ nauwelijks nog sprake. Dit betekent dat de MINI Cooper S beschikt over een accelererend vermogen dat normaliter is voorbehouden aan aanzienlijk grotere voertuigen zonder turbotechniek.
Ook de MINI Cooper is uitgerust met een 1,6 liter benzinemotor. Dit betreft echter een ongeblazen versie, die goed is voor een maximum vermogen van 88 kW/120 pk. De inlaatkleppen worden volledig variabel aangestuurd met de door BMW ontwikkelde unieke VALVETRONIC technologie.
Daardoor voorziet de motor niet alleen in een levendig en verfijnd aanspreekgedrag, maar ook in een gunstig brandstofverbruik en een uiterst lage emissie van schadelijke stoffen. Het spreekt dan ook vanzelf dat beide motoren voldoen aan de strenge emissie-eisen volgens de Euro 4-norm.
Beide motorvarianten van de nieuwe MINI worden standaard voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak. Voor de MINI Cooper S zijn de eerste twee versnellingen voorzien van een dubbele kegelkoppeling, terwijl de MINI Cooper beschikt over koolstof frictieplaten. In beide gevallen geeft de configuratie met zes versnellingen een merkbare verbetering van het sportieve karakter van de nieuwe MINI, met overbrengingsverhoudingen die volledig aansluiten bij het prestatiepotentieel van de motoren.
Zowel voor de nieuwe MINI Cooper S als voor de MINI Cooper zal ook een zestraps automatische transmissie leverbaar worden. Dit geavanceerde systeem is uitgerust met vijf koppelingen. Daardoor ontstaat een uiterst soepel en gelijkmatig schakelgedrag, vrijwel zonder onderbreking van de grip of aandrijfkracht. De automatische transmissie beschikt bovendien over een Sport stand, die de bestuurder in staat stelt ten volle te profiteren van de uitgesproken dynamische kwaliteiten van zijn auto, onder meer door nog snellere schakelmomenten. Een ander voordeel is dat de bestuurder handmatig kan schakelen met de schakelpeddels aan weerszijden van het stuurwiel. De bestuurder kan derhalve zijn handen aan het stuur houden en zich volledig concentreren op het rijden.
Uitgebreide veiligheidsvoorzieningen
Vergeleken met de MINI Cooper is de wielophanging van de nieuwe MINI Cooper S aanzienlijk stugger en dynamischer. Het onderstel van de MINI Cooper is beter berekend op comfortabele rijeigenschappen. Het voor beide uitvoeringen optioneel leverbare sportonderstel voegt merkbaar extra dynamiek toe aan het rijgedrag, waardoor de bestuurder verzekerd is van nóg meer rijplezier. Ook het optionele mechanische sperdifferentieel – alleen leverbaar voor de MINI Cooper S – draagt hieraan bij, door het motorvermogen naar het wiel met de meeste grip te dirigeren om te voorkomen dat één of meerdere wielen de grip verliezen.
De uitgebreide reeks veiligheidsvoorzieningen is illustratief voor het hoogwaardige premium karakter van de nieuwe MINI. Zo zijn bijvoorbeeld zes airbags standaard aanwezig om alle inzittenden in het interieur de best denkbare bescherming te kunnen bieden. Ook de actieve veiligheid is in kritieke situaties van het allerhoogste niveau, dankzij een ABS remsysteem, EBD (elektronische remkrachtverdeling) en CBC (Cornering Brake Control). De MINI Cooper S beschikt bovendien over ASC+T (Automatic Stability Control + Traction – eventueel uitschakelbaar) en optioneel DSC (Dynamic Stability Control).
De Brake Assistant van de nieuwe MINI herkent vroegtijdig een noodstop, en zorgt in de kortst mogelijke tijd voor maximale remdruk. Een andere praktische functie is Hill Assist, een systeem dat in samenwerking met het DSC voorkomt dat de auto op een heuvel achteruit rolt, door voor het wegrijden kortstondig de remmen te activeren.
De nieuwe MINI beschikt over alle eigenschappen om het fenomenale succes van zijn voorganger voort te kunnen zetten. Van de eerste generatie van de nieuwe MINI werden wereldwijd ruim 800.000 exemplaren verkocht. Dat is het beste bewijs dat de moderne MINI bij liefhebbers van het merk evenzeer in de smaak valt als het oorspronkelijke model. Ook de nieuwe MINI voldoet vanzelfsprekend aan de strenge eisen die gelden voor alle producten van de BMW Group. Dat betekent dat de nieuwe MINI op het gebied van kwaliteit, technologie en veiligheid nog meer dan voorheen gezichtsbepalend is binnen zijn segment.

Edit: NL tekst i.p.v. DE