Een beetje advies/hulp gevraagd

Saartje
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Leiderdorp
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 feb 2008, 15:13

Een beetje advies/hulp gevraagd

22 sep 2010, 17:34

Ik rijd nu ruim twee jaar cooper s met zeer veel plezier. Het is een leaseauto en ik wil binnenkort mijn leaseauto inruilen voor een eigen auto. Dus gewoon privebezit. Maar ik vind het zo moeilijk om te kiezen. Het gaat om drie opties: cooper s, cooper s cabrio of cooper s panoramadak. De cooper s ken ik natuurlijk en is super. Cabrio lijkt me ook wel gaaf maar ik wil graag weten hoe het is met de kap dicht. Uiteraard ga ik daar ook nog een proefrit mee maken maar bepaalde dingen merk je vaak pas na verloop van tijd. Zijn er mensen die beiden hebben gehad? Over het schuifdak lees ik hier toch wel regelmatig problemen.
Het is toch een behoorlijk bedrag en ik wil graag goed geinformeerd zijn. En hoe kan dat beter dan de berijders zelf.
mini cabrio
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 7339
Lid geworden op: 08 nov 2016, 21:15

22 sep 2010, 17:58

Over de cabrio kan ik je alleen maar meegeven;

:icon_top: top bakkie :P

heb verder ook geen ervaring met de dichte versies. :lol:

Maar een cabrio heeft wel wat meer kraakjes en piepjes als een dichte versie, aangezien het allemaal open en dicht moet kunnen gaan natuurlijk ;) het rijden met dichte kap is goed te doen (niet vervelend veel last van omgevingsgeluid), alleen je heb een vrij grote dode hoek door de brede hoeken achterop, met inparkeren is dit gelukkig goed verminderd door de parkeersensoren. maar het is soms met afslaan etc wel even goed in je spiegels kijke etc...
verder moet je natuurlijk gewoon zo veel mogelijk met de kap open rijden, want dat is echt geweldig! 8)

verder nog wat tips voor als je een cabrio neemt; zorg ervoor dat het dakje eens in de zoveel tijd goed gereinigd en geimpregneerd word, dit kan je door bedrijven laten doen of zelf, dat voorkomt namelijk dat er algen etc op je dak gaan groeien. als je een mogelijkheid heb om je auto overdekt neer te zetten zou ik dat zeker doen, scheelt altijd weer in levensduur, en met vogelpoep :evil: verder zou je als je een kapje wilt wat het minst gevoelig is voor (zichtbare) slijtage plekken etc voor zwart kiezen. alhoewel een gekeurd kapje wel een heel chique uitstraling geeft ;)
Maar dat is natuurlijk helemaal aan jou!

ik hoop dat je hier wat aan heb

Succes, ben benieuwd waar je voor kiest ;)
Saartje
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Leiderdorp
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 feb 2008, 15:13

22 sep 2010, 18:11

Dank voor je duidelijke toelichting. Piepjes en kraakjes kan ik niet zo heel erg mee zitten tenzij de auto uit elkaar valt maar dat is niet zo. Het is een 'tweede' auto dus er wordt niet heel erg veel mee gereden. Ik zit nu op ongeveer 10000 per jaar. helaas heb ik geen garage en moet ik hem buiten voor de deur parkeren. Volgens de verkoper moet dat geen probleem zijn maar ik hoor het liever van mensen die gebruikservaring hebben. Gelukkig hoef ik niet vandaag of morgen te beslissen. Ik zal me de komende tijd eens even heel goed inlezen hier (heb ik helaas de laatste tijd veels te weinig gedaan).
Wel had ik begrepen dat de cabrio qua zicht wel iets verbeterd was.
mini cabrio
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 7339
Lid geworden op: 08 nov 2016, 21:15

22 sep 2010, 18:46

geen dank ;)

het is inderdaad ook geen probleem om hem buiten te zetten, hij kan er ook wel tegen enzo, maar het is gewoon beter om hem te overdekken, die van ons staat vooralsnog ook buiten, al gaan we wel een carpoort voor hem aan het huis bouwen. het kapje is erg sterk, je schijnt er zelfs mee door de wasstraat mee te kunnen ;) en nog ff over de kleur, een bruin kapje kan ook prima hoor, is alleen een klein beetje gevoelliger ;)
en het zicht is inderdaad iets verbeterd ten opzichte van de 1e cabrio, dat komt door de rolbeugels die ze nu naar beneden gebracht hebben. (ziet er i.m.o. ook nog wat netter uit als het dak open is ;) :lol: )

:mrgreen: goed ik praat weer veel te veel, succes met de keuze!!
Groet,
Mark
Sicco
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Amsterdam
Berichten: 889
Lid geworden op: 11 jul 2007, 00:25

22 sep 2010, 19:27

Hoi Saartje,
Ik heb een dichte auto en die bevalt me uitstekend. Ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met cabrio's en open daken.
Ik heb alleen bij cabrio's altijd de angst dat er "gezellige" mensen zijn, die zo'n dakje graag open snijden. Verder lijkt me inderdaad de overzichtelijkheid niet optimaal en die parkeersensoren geven alleen maar een indicatie dat er iets mis zou kunnen gaan, want ze beginnen al lawaai te maken als er iets een meter van je auto vandaan is. Maar ja, open rijden is natuurlijk wel heel erg te gek.
Een open dak lijkt me een prima tussenoplossing, vooral omdat er dan glas in zit. Ik zit er over te denken om dat ook bij mijn volgende auto te nemen. Maar ik moet me ook nog in deze materie verdiepen en eens kijken of men niet al te veel problemen met deze constructie heeft. Een open dak heeft ook als voordeel, dat je Mini niet extra verstevigd hoeft te worden en dat scheelt weer in gewicht, verbruik en levendigheid.
Maar wat je ook gaat nemen, ik weet zeker dat je er erg veel plezier aan zult gaan beleven.
Groetjes van Sicco.
Ik heb niet de grootste, maar zeker ook niet de kleinste, echter wel degelijk de fijnste!!! auto
Pascal R
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Maldegem
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:00

22 sep 2010, 20:35

Ik zou echt niet twijfelen: Cooper S Cabrio Always Open
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

22 sep 2010, 21:04

Met de kap dicht zie je geen zak in je binnenspiegel, mede omdat de achterruit ook nog eens beslaat (het regent anders zou je niet dicht rijden :lol: ).

Als je achteruit wilt, is er zeer weinig zicht. Die parkeersensoren zijn leuk maar onvoldoende nauwkeurig.
Nu ben ik zelf nogal lang dus als de kap open is kan ik over m'n schouder eroverheen kijken. Maar kleinere mensen kunnen dat niet.

Op de achterbank kan geen normale volwassene zitten. Daar is gewoon zeer weinig beenruimte.
De cabrio S leid tot hogere verzekeringskosten.
De R57 cabrio (2009~heden) is technisch beter dan de R52 cabrio (2004~2009)
De gekleurde daken zijn meestal zwakker (slijtagegevoeliger) dan de zwarte.

Maar als je dat allemaal kunt accepteren, absoluut een cabrio S R57 in een kek kleurtje, bijvoorbeeld Spice Orange!!! Je wil niet weten hoeveel fun ik van mijn minitje heb !!!
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

22 sep 2010, 21:10

Je noemt het probleem van de panoramadaken die niet meer willen openen of sluiten. Dat probleem komt omdat die panoramadaken gewoon TE groot zijn.
In de volle zon zetten metaal en glas op een verschillende manier uit. Bij een klein dak zou dat door de rubbers opgevangen worden, maar bij MINI is het dak zoveel vierkante meter groot dat het meer uitzet dan de rubbers kunnen opvangen. Dat heet een designfout.
Het is lastig maar over algemeen hoor ik dat de daken na 5 minuten rijden alsnog open gaan omdat ze weer afkoelen door rijwind, dus heeel erg lastig valt wel mee.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Pretty Cooper
Bling-Bling Queen
Berichten: 5371
Lid geworden op: 19 jun 2006, 18:40

22 sep 2010, 21:49

Hey Saartje,

(ff tussen de regels zo heette vroeger m'n lievelingspoppetje haha)


Maarruh kopen hoor die cabrio!

Heb in 2006 een MCC PW (52) gekocht. Toen deze 4 jaar werd dit jaar ingeruild voor een Midnight Black R 57. Dus heb wederom gekozen voor de cabrio. Echt genieten.

Krakjes en piepjes geen last van gehad. Wederom voor een zwarte kap gekozen ivm de bekende reden.
Deze R 57 rijdt veel volwassener en verbruikt veel minder dan m'n vorige. Kleine afstandje 7.2/100 liter en trap graag lekker door. :wink: dus tis niet echt een zuiplap.
Het enige nadeel is het zicht. Dit is echt heel slecht. Als ik rechts af ga, zie ik dus echt niet of dat er iemand op het fietspad achter me rijdt. Maar ach is een kwestie van wennen en goed kijken. Zet meestal mn cabrio haaks zodat ik goed kan kijken. PDC is wel makkelijk maar vertrouw er niet blind op. :?

Tip neem stoelverwarming en windscherm zodat je lekker vaak open kunt rijden, zaaalig. (shakeit) Succes met het samenstellen. :P 8)


gr, PC :))
Afbeelding

-The MINI is simply too beautiful to be true-
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13440
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

22 sep 2010, 22:34

Zicht naar achteren is echt ruk in een Cabrio.
Maar overal is een oplossing voor, een achteruitrijcamera.
Ik heb hem zelf gemonteerd maar MINI heeft hem ook al kost die wel een paar centen. Je moet dan wel navigatie hebben.
Lekker een Cabrio nemen dus, ook dicht rijden is zeer goed te doen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Berthil op 22 sep 2010, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
mini cabrio
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 7339
Lid geworden op: 08 nov 2016, 21:15

22 sep 2010, 22:34

@ marcel; persoonlijk ben ik zelf best te spreken over de PDC van de cabrio, in de buitenspiegels kan ik zien hoeveel afstand ik langs een opject ga, en de sensoren maken mij dat voor de achterkant duidelijk aan het steeds sneller of monotoone geluid dat ze doorgeven.
en voor het beslaan van de achterruit werkt de verwarming die erin zit prima bij ons :) t is alleen erg jammer dat het raampje wel snel vies word bij veel in nat weer rijden, want er zit dus geen ruitenwisser op, en de achterkant van een mini heeft een enorme aantrekkingskracht op vuil en dergelijk... :lol:

en inderdaad wat PC zegt, windscherm is een must, stoelverwarming hebben we zelf niet, maar bij een herkansing komt dat er zeker weten in :P
Saartje
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Leiderdorp
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 feb 2008, 15:13

22 sep 2010, 23:07

Dank je wel voor jullie reacties. Er komen nu dingen naar voren die je volgens mij bij een proefritje niet meteen opvallen zoals de achterruit. Zou ik zelf nooit aan gedacht hebben. En qua zicht moet ik dat even uitproberen. De verkoper heeft al aangegeven dat ik hem een keer op zaterdagmiddag mag komen ophalen en maandag weer terugbrengen. Het punt is dat ik ze open zo verschrikkelijk gaaf vind, dicht ietsje minder maar je kunt niet alles hebben natuurlijk. :wink:
Pretty Cooper
Bling-Bling Queen
Berichten: 5371
Lid geworden op: 19 jun 2006, 18:40

22 sep 2010, 23:10

Idd Mark ik heb totaal geen last van beslagen achterruit. Zowel bij de pw als bij m'n huidige. Marcel ligt aan jou mss wat minder snel ademen :wink: :mrgreen:


Gr. PC
Afbeelding

-The MINI is simply too beautiful to be true-
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13440
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

22 sep 2010, 23:13

Ik heb de achterruit ook nog nooit beslagen gehad :)
Zit trouwens verwarming in dus als die al beslagen is dan is het zo weg.
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

23 sep 2010, 00:59

Ik zou ook voor een Cooper S cabrio gaan.

Ik heb zelf nu een JCW met pano-dak, en ondanks dat ik 'm altijd open heb zodra het kan (en dat is vaak), zou ik het niet weer nemen. Als je de open-ervaring wilt gewoon voor een cabrio gaan, en anders voor eentje zonder pano-dak.

Ik vind het grote nadeel van het pano-dak de herrie op hoge snelheid (180+), en de matige werking van het dak. Zoals Marcel al zei; als de auto in de zon staat zet het dak behoorlijk uit, waardoor 'ie dus niet open gaat. Na een paar minuten rijden opent 'ie alsnog. Bij onze beide MINI's zijn de daken opnieuw afgesteld en dit heeft ook daadwerkelijk resultaat, maar is nog steeds niet optimaal. Maar het gevolg van die andere afstelling is nu dus wel extra windgeruis.

Mijn vrouw deelt mijn mening trouwens niet. Ondanks alle nadelen is ze een grote fan van het dak en heeft 'm dus altijd open.

Suc6 met het maken van je keuze.
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding

Terug naar “MINI-talk”