
Madrid 19 September 2007, na een gezellige, twee uur durende vlucht van Amsterdam naar Madrid komen we eindelijk aan. Mijn enthousiasme wordt steeds groter en ik stap bij de uitgang van het vliegveld in een shuttlebusje die mij en mijn bagage naar het nieuwe gedeelte van het vliegveld brengt. Een parkeerplaats vol BMW’s en een groot MINI logo schermen de 50 gloednieuwe MINI Clubman’s af van de buitenwereld en verraden dat ik op de plaats aangekomen ben waar mijn avontuur zal beginnen.

Zo snel als ik kan sleur ik mijn bagage mee de lounge in om de tijd die mij scheid van de MINI Clubman zo kort mogelijk te maken. Ik neem mijn eigen ‘International Media Launch ID-kaart’ in ontvangst evenals de sleutels van mijn eigen MINI Clubman. Okeej, voor één dag mijn eigen MINI Clubman. Vlot wordt duidelijk wie mijn bijrijder zal worden. Een leeftijdgenoot die journalist is voor Penthouse Magazine. Na een hapje eten, het inpakken van de juiste apparatuur voor het nodige beeldmateriaal en het inleveren van de spullen die ik niet nodig heb lopen we naar de parkeerplaats. Daar staan 25 Lightning Blue en 25 Dark Silver MINI Cooper S Clubmans op hun testrijders te wachten. De blauwe Clubmans met 17 inch en sportonderstel, de grijze met 16 inch, zonder sportonderstel.

Een aardige man komt op ons afgelopen nadat wij onze Lightning Blue Clubman hebben gevonden en ik bezig ben de ‘splitdoor’ achterdeurtjes open te trekken, eerst het rechtse deurtje en dan de linker. Hij legt uit hoe de rest van de deuren en overige snufjes werken. Een gedetailleerd routeboek zal ons de weg wijzen, tenminste als degene die het routeboek leest het goed voorleest.
Na de tweede aanwijzing zijn we al van de route af en op zoek naar de juiste weg. Op mijn beste engels vraag ik een voorbijganger hoe we in hemelsnaam terugkomen bij Airport Terminal T4, de beste man antwoord in lichtsnelheid Spaans en ik begrijp er steeds minder van. Godzijdank heeft mijn Spaans-studerende bijrijder er het nodige van kunnen vertalen en hebben we de route al snel weer terug gevonden. Bij het opdraaien van de snelweg word duidelijk dat de Clubman, ondanks zijn 8 centimeter langere wielbasis en 16 cm langere achterkant net zo goed aan het asfalt kleeft als de ‘normale’ MINI Cooper S. Hoewel hij wel ietsje sneller onder- en overstuur creëert door zijn hogere gewicht. Op de snelweg aangekomen wordt het gas ingetrapt en laten we de 175 pk’s die de 1,6 turbo levert hun werk doen. De 200 km/h grens word in een rap tempo overschreden en we missen opnieuw een afslag.


De eerste afslag die we tegenkomen rijden we op en zien in de verte de weg liggen waar we eigenlijk op hadden moeten staan. Ook de provinciale weg kent geen limieten en met zo’n 150 km/h knallen we richting de bergen waar de route zal vervolgen. Werkelijk schitterende bergroutes met heerlijke snelle bochten, hier voelt de Clubman zich net als zijn kleine broertje het meest thuis. Na een korte stop, om even te genieten van de indrukwekkende omgeving met fantastisch uitzicht op een of ander meer, pluizen we de Clubman volledig uit. Elk scharnierpunt wordt uitgebreid getest en bekeken om een zo goed mogelijke indruk te krijgen van de kwaliteit en bruikbaarheid van de nieuwe onderdelen.
De conclusie daaruit, zoals verwacht, is top! Het dak is aan de achterkant behoorlijk laag en zal voor de wat langere mensen onder ons misschien als hinderlijk kunnen worden ervaren, omdat zij geen zicht hebben in de kofferbak. Je moet flink bukken om er spullen in te kunnen leggen. De toegang tot de achterbak is daarentegen dankzij de twee opzij scharnierende deuren lekker ruim. Er is geen irritante laaddrempel, maar een volledig vlakke laadvloer. Mocht die van bodem tot plafond niet hoog genoeg zijn dan kan je de valse bodem er, evenals het afdekzeil zonder problemen uithalen. Met de banken plat breid je de laadruimte uit van 260 naar maar liefst 930 liter , bijna een kuub inhoud.

Een ander kenmerk is de Clubdoor. Een bijna onzichtbare achterdeur aan de passagierskant die de toegang tot de achterbank vergemakkelijkt. Vanwege de veiligheid kan deze deur alleen open als het rechter voorportier is geopend en scharniert om diezelfde reden aan de achterzijde.

We vervolgden onze weg richting de koffiestop, zo’n 20 kilometer verderop. Daar hebben mijn bijrijder en ik besloten met twee andere Nederlandse journalisten achterin de Clubman mee te rijden om ook die ervaring te kunnen delen. Achterin zit je ruim en comfortabel, je kan dat het best vergelijken met een BMW 5 serie sedan. Tijdens deze rit achterin de media informatie goed doorgelezen.
Zo is de Clubman momenteel te krijgen in drie varianten.
De MINI Cooper Clubman. Een Clubman met een 1,6 liter ongeblazen benzine motor. Deze levert 120 pk en 160 Nm koppel. Doet de sprint van 0-100 in 9,8 seconden en heeft een topsnelheid van net boven de 200 km/h. Verbruik: 5,5 liter op 100 kilometer, waarmee hij een energielabel B haalt. De MINI Cooper Clubman is te kopen vanaf €25.450,-
De MINI Cooper D Clubman. De nieuwe superzuinige MINI. Een 1,6 common rail dieselmotor, 110 pk en 260 Nm koppel. De sprint van 0-100 in 10,4 seconden en een topsnelheid van net onder de 200 km/h. Deze MINI rijd bijna 1 op 25 waarmee hij een groen energielabel B heeft. Deze diesel is te krijgen met een prijs vanaf €28.650,-.
De laatste en snelste versie is uiteraard de MINI Cooper S Clubman. Zoals ik in het begin al vertelde levert de 1,6 liter turbomotor 175 pk en 260 Nm koppel met overboost. In 7,6 seconden rijdt deze Clubman 100 km per uur en heeft een topsnelheid van 224 km/h. Een verbruik van 6,3 liter per 100 km maakt hem groen met energielabel C.
Alle motoren zijn te verkrijgen met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een optionele zestrapsautomaat met flipperkastbediening.


Standaard worden alle nieuwe MINI’s vanaf deze maand geleverd met het automatische Start-Stop functie, overigens alleen als je kiest voor de handgeschakelde zesversnellingsbak. Deze functie zorgt ervoor dat de motor afslaat als de MINI tot stilstand komt, maar alleen als de koppeling wordt losgelaten en de versnellingsbak in neutraal staat. Zodra je de koppeling weer in trapt start de motor automatisch. Op de actuele verbruiksmeter zag je dat je met name in de stad behoorlijk wat brandstof bespaart. Samen met de ‘Brake energy regenerator’, die energie bij het remmen opslaat i.p.v. deze van de motor af te tappen en de nieuwe schakelindicator die het meest optimale schakelmoment weer geeft, kan je behoorlijk wat brandstof dagelijks besparen, wat uiteraard ten goede komt aan het milieu en in de portemonnee.
Goed, genoeg geklets. De avond zag er zeer plezant uit. Na de persconferentie stond er beneden een Clubman voor je klaar om in het donker een uitgestippelde route te rijden. Wij kozen verstandig en namen de, van te voren door MINI geregelde, gids mee achterin. Zij wees ons de weg door het doolhof wat de Spanjaarden een stad noemen. Eenmaal op locatie aangekomen stond er een menigte, een hoop camera’s en een glaasje bubbels op ons te wachten. Heel vreemd, maar werkelijk heerlijk gegeten en gediscussieerd aan tafel in een schitterende zaal. Rond een uur of 01.00 had ik het helemaal gehad en ben ik naar m’n zeer vervelende hotelkamer terug gegaan...

’s Ochtends vroeg opgestaan om te ontbijten en z.s.m. weer een Clubman in te stappen om nog een deel van een route te rijden. Met twee Clubmans achter elkaar aanblazen tot je vervolgens een uur lang in de file staat is wel een fantastische manier om de dag te beginnen. Spanjaarden zijn niet zo van ‘onderhoud’, dus moet je er vooral niet van staan te kijken als er stukken beton ter grootte van een Volkswagen Golf naar benenden komen zeilen van een viaduct.

Helaas vloog de tijd voorbij en was het alweer tijd om ons te gaan haasten richting het vliegveld om daar de Clubman te parkeren en de vlucht naar Amsterdam te pakken. Wat een fantastische dagen, wat een fantastische MINI!
De MINI is vrijwel volledig in eigen smaak samen te stellen. Keuze uit meer dan 40 verschillende kleurencombinaties. Nieuw is de contrastkleur zilver voor het dak en de C-stijl, terwijl de lakkleur Hot Chocolate speciaal voor de Clubman is ontwikkeld. Op http://www.mini.nl kan je inmiddels jouw eigen Clubman samenstellen. Probeer het maar eens, er zit zeker een combinatie bij die voldoet aan jouw wensen. Vanaf 10 November is de Clubman leverbaar en staat hij bij de dealers.

Snel, Stijlvol en Superstrak
Kortom, een echte MINI!!
Filmpje:
[GVideo]http://video.google.de/videoplay?docid= ... 8323420700[/GVideo]