Aux + USB via adapter?

De binnenkant van de 2e generatie MINI, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc..
justijn-68
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Aux + USB via adapter?

11 jan 2014, 22:24

In m'n R57 heb in 'n aux ingang, maar geen usb. Dit met een standaard "Radio Mini CD".
Ik wil graag m'n Iphone 4 opladen EN muziek laten afspelen.
Er zijn dus zogenaamde Y-kabeltjes te koop die van de Iphone 21-pins stekker splitten in een aux en een usb.
De aux van de splitter kan ik rechtstreeks op de standaard ingang gebruiken om muziek af te spelen?
Als ik in m'n stroomvoorziening voor sigaretaansteker een adapter naar usb inplug en daarop het usb deel van de splitter aansluit?
Bekom ik dan hetzelfde als zou een usb ingang in de auto gemonteerd zijn?
Kan ik dan enerzijds muziek uit m'n Iphone 4S afspelen EN de Iphone batterij opladen?
Even opmerken dat het hier uiteraard enkel mijn bedoeling is om muziek af te spelen en de Iphone batterij op te laden. Het is dus niet de bedoeling om ondertussen ook draadloos te telefoneren.
Thx ,,
KeesH
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

Re: aux + usb via adapter

11 jan 2014, 23:38

Dat kan prima,
Je kunt zelfs handsfree telefoneren. Je hoort degene die je belt via de speakers van de auto. De microfoon van de iphone gebruik je dan om in te spreken, misschien moet je wat luider praten dan.
Andor
Be Mini
Be Mini

12 jan 2014, 02:03

Bij mij werkt het niet, heb het met verschillende usb laders geprobeerd.
Is dat het verschil met een 9€ kabel van ebay en een 50€ kabel van een dealer?
Afbeelding
justijn-68
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

12 jan 2014, 11:42

Ik zie wel dat er op internet soms sprake is van een " Y-kabel ". En soms van " BMW Y-kabel " ....
Is er dan idd een verschil tussen beide ?
Zijn er nog mensen die ervaring hebben ?
Mensen met een " BMW Y-kabel " die het eens kunnen testen op een Mini zonder ingebouwde usb ...?
Als het werkt, dan heb ik er de €50 wel voor over. Zomaar een dergelijke kabel bestellen als het niet zou werken,, dat vind ik toch zonde van de centen...
Merci ,,
justijn-68
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

12 jan 2014, 13:01

<< You should only buy one from your BMW dealer, or if you are 100% sure you are buying an original from eBay or Amazon or similar. This is due to BMW's fantastic idea to put a chip in the split on the cable, ensuring that it will only work properly with an OEM cable. >>

De Y-kabel van BMW zou dus een chip in de split hebben?!
Misschien is dit een reden waarom een goedkopere Y-kabel van eBay niet werkt?!
Blijft uiteraard de vraag als het ook werkt op een combinatie van aux standaard in de auto en usb via een adapter in de sigaret aansteker.... ???

Iemand??
louisvdd76
De Scheurende Rechter
Contacteer:
Nederland

12 jan 2014, 14:10

Ik zal vanavond eens testen met de originele mini Y-cable icm iPhone 4S
justijn-68
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

12 jan 2014, 14:20

Off Topic
Ik zal vanavond eens testen met de originele mini Y-cable icm iPhone 4S
Thx !!! Laat het mij zeker weten.

Ik kon ondertussen ook al lezen dat via aux + usb via adapter in sigaret aansteker, enkel zou mogelijk zijn om de Iphone op te laden en om muziek af te spelen. Met dan wel enkel mogelijk om bediening vanaf de Iphone. Dus zeg maar opladen en afspelen in z'n meest basic vorm.
Om bediening aan het stuur en de titel van de song te tonen, zou een usb in de auto ingebouwd, (dus niet via adapter in de sigaret aansteker) noodzakelijk zijn.

Hoe dan ook is er zoveel over te lezen, dat er enkel zekerheid is door een test.
Alvast bedankt daarvoor.
louisvdd76
De Scheurende Rechter
Contacteer:
Nederland

12 jan 2014, 19:38

En wat je lezen hebt klopt. Oplader in de sigaretaansteker. USB erin en de aux in de unit die er zit van de Y cable. Eigenlijk werkte niks alleen via Bluetooth kreeg ik het aan de gang. Ook geen mini connect.
Dus wat je gelezen had klopt 100%.
justijn-68
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Re: Aux + USB via adapter?

12 jan 2014, 22:51

<< eigenlijk werkte er niets ,, enkel via bluetooth kreeg ik het aan de gang >>
<< wat je gelezen hebt klopt 100% >>

Bedoel je dat met een BMW Y-kabel ,, de aux in de aansluiting standaard in de auto en de usb op de adapter in de sigaretten aansteker,, het ook niet mogelijk was om via bediening op de Iphone muziek af te spelen?
Want eigenlijk is het nooit echt m'n bedoeling geweest om uitgebreide functies op m'n stuur of op display in de radio te bekomen.
Gezien het maar occasioneel eens gebruikt wordt zou ik al blij zijn als ik simpelweg muziek van goede kwaliteit kan afspelen via de bediening op m'n Iphone.
Gewoon een playlist maken met een paar 100 songs en via bediening op de Iphone op random laten afspelen. Uren zoet en m'n batterij ondertussen opgeladen via usb in de adapter op de aansteker.
Lukt dat ?

Alvast ferm bedankt voor de moeite !!!!
cdebruijn
Enthousiast
Enthousiast

13 jan 2014, 08:06

Als je je USB aansluit op de sigaretten aansteker word je telefoon daarmee opgeladen.

Als je daarnaast de AUX kabel gebruikt hoor je de muziek van je telefoon via je speakers.
(besturing hiervan blijft alleen mogelijk via je telefoon)
Een dergelijke Y-kabel heeft geen nut als je geen USB aansluiting hebt (in je auto) naast je AUX aansluiting.
justijn-68
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

13 jan 2014, 08:28

Super duidelijk. Top !!

Nu maar hopen dat het geluid dat ik door de speakers krijg, wat treffelijk is ...

Bedankt,,
Grootje
Enthousiast
Enthousiast

13 jan 2014, 08:45

Je zou eens op deze site kunnen kijken voor een Y kabelen een 1A USB lader. Het kost bijna niets en de kwaliteit is redelijk. Bij mijn weten werkt het prima om de 3.5 mm plug in de AUX in te stoppen en de USB in de sigaretten aansteker te stoppen.
Afbeelding
cdebruijn
Enthousiast
Enthousiast

13 jan 2014, 12:44

enige nadeel wat ik ervaren heb van muziek via de AUX kabel, is de achtergrond ruis naarmate je het volume omhoog schroeft... kan ook te maken hebben met de kwaliteit van mijn AUX kabeltje destijds.
justijn-68
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

10 feb 2014, 16:41

Ondertussen kon ik al wat uitproberen.
R57 uit 2013 ; zonder usb ; zonder bluetooth ; enkel met aux ingang in de auto ; radio mini cd
Ik omschrijf hier de 3 mogelijkheden:

- De Iphone 4S enkel met kabeltje de "aux uit" naar MINI "aux in" verbinden geeft een prima geluid. Zeker net zo zuiver als een goed ontvangen radiozender.
- De Iphone 4S verbinden van iphone "aux uit" naar MINI "aux in" EN met Iphone 30 pins naar usb via sigarettenaansteker, geeft identiek hetzelfde prima geluid. De Iphone batterij wordt hierbij opgeladen.
- De Iphone 4S verbinden via de 30 pins naar een Y-splitter. Daarbij de aux stekker van de Y-kabel in de "aux in" van de MINI en de usb van de Y-kabel in de usb van de sigarettenaansteker, geeft eveneens een prima geluid, maar de klanken lijken een weinig doffer. De batterij van de Iphone wordt ondertussen opgeladen.

In alle gevallen kan de bediening voor selectie van de muziek enkel gebeuren via het scherm van de Iphone. Volume regelen kan op stuur en draaiknop van MINI radio.
Bij aansluiting van aux via de "aux uit' van de Iphone kan bijkomend volume geregeld worden vanop de Iphone.
Bij aansluiting van de aux via de Y-kabel, kan op de Iphone geen volume geregeld worden.
De Y-splitter is een originele splitter van bij de BMW dealer. Dus geen parallel product van 1 of ander vreemd merk.

Dus uitvoerig getest en dusdanig ondervonden.
wjs2202
Nieuw Lid
Nieuw Lid

10 feb 2014, 18:52

Ik heb een paar jaar geleden voor de 4S een 12V houder van Kensington gekocht met audio output die in de aux kan. De telefoon laadt op en evt navigatie, muziek loopt via de audio installatie op de AUX ingang. Is een mooi apparaat en geen losse snoertjes...de telefoon klikt er mooi in, ik zal snel of een foto of het modelnummer opzoeken.

Terug naar “Interieur en audio”