Olie Temperatuur meter en Olie druk meter bij plaatsen

De binnenkant van de 2e generatie MINI, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc..
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

Re: Olie Temperatuur meter en Olie druk meter bij plaatsen

17 mei 2015, 09:57

chill-es schreef:Even afstoffen :))

Wie weet wat het verschil in olietemperatuur gemeten in oliecarterplug (olie die uit de motor komt) of op een adapter-/sandwichplaat (olie die het blok in gaat)?

Dit zijn nl de meest gebruikte plekken om de sensor te plaatsen. Bij mijn R53 JCW zit de sensor nu in de oliecarterplug (gemiddeld 110 graden).

Mij is altijd geleerd, dat je de olietemp moet meten als de olie in rust is, dus in het carter.
Onderweg in het systeem, staat de olie onder druk. Druk zorgt voor warmte, dus je meting valt hoger uit.

Oliedruk meot je uiteraard wel onderweg meten :)

Ik vind 110 graden behoorlijk hoog overigens! Als het onder vollast is, prima... maar als dit temperaturen zijn op de snelweg... dan lijkt mij een oliekoeler geen slecht idee :)
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
speedy
NMC Legend
NMC Legend

17 mei 2015, 09:59

ik had de olie met een r53 ook zo warm en met belasting zelfs wel 130 graden
Afbeelding
Brightness
NMC Legend
NMC Legend

17 mei 2015, 10:31

speedy schreef:ik had de olie met een r53 ook zo warm en met belasting zelfs wel 130 graden
X2!

Wie weet trouwens hoe warm (volsynthetische) olie maximaal mag worden? Je zou denken dat dit gemakkelijk te vinden is op Internet, maar echt een duidelijk onderbouwd antwoord heb ik niet gevonden...
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

17 mei 2015, 10:47

Klopt, als de fabrikant dat zou vertellen, dan gaan ze op hun bek.

Er zijn zoveel soorten olie tegenwoordig. Het maakt uit of je 5W30, 5W40 of 10W60 rijdt. Het kan allemaal in de MINI, geen probleem!
Alleen moet je met bepaalde dingen rekening houden;
5W30: hardstikke prima voor longlife olie. Het is alleen niet de beste voor hoge temperaturen.
5W40: zal eerder ververst moeten worden en kan beter tegen hogere temperaturen.
10W60: korte ritjes niet meer rijden, want dan krijg je sludge bij t leven! Is wel bestand tegen hoge temperaturen. Moet ook langer de tijd krijgen om op te warmen!

Dit zijn voorbeelden. Andere motorolie kan uiteraard ook. Niet alles word voorgeschreven door de dealer.
Een grof getal is dat bij temperaturen hoger dan 110graden, de olie gaat verdampen. Daarmee is de kans dat het gaat verbranden ook groot!
130 graden is gewoon echt heeeeel heet voor olie!

Een olossing is ook; meer olie in het carter. Deze dus goed vol houden. Meer massa is meer koeling, de warmte kan zich beter verspreiden :)
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
A i r
4 op een rij!
4 op een rij!

17 mei 2015, 11:05

Mijn ervaringen met mijn r53 jcw (temperatuurmeting in carter):

Normale bedrijfstemeratuur is 100 gr. Snelweg (130 km/h en sneller) gaat ie snel tussen de 110 en 120 gr. Met 5w40 blijft ie iets koeler dan met 5w30. Ben van plan binnenkort een oliekoeler te plaatsen, ook gezien de Alpentrip in september.

Overigens heb ik ook het chronopakket met olietemperatuurmeter, en in tegenstelling tot wat ik eerder heb gelezen, wijkt deze helemaal niet zo ver af als de temperatuurmeting in het carter.
louisvdd76
De Scheurende Rechter
Contacteer:
Nederland

17 mei 2015, 11:10

Ik wil nog steeds op mijn P3 car unit een echte olie temperatuur meter analoog aansluiten.
Op de P3 unit zit een 0-5 volt input signaal waar hij mee kan werken. De R53 olie sensor geeft hogere voltages dus die is niet te gebruiken.

Ik heb het al bij P3 nagevraagd maar geen zinnig antwoord.
Beek is ook importeur maar Giesbert had het nog nooit gedaan... Moest ie nog eens uitzoeken... dus tot die tijd ook nog geen info.
Brightness
NMC Legend
NMC Legend

17 mei 2015, 11:17

Bij mij is de gemiddelde olietemperatuur ook 100 gr, gemeten in de carter en niet met chronopakket maar met het OEM metersetje (analoog). Ik rij soms een paar rondjes op het circuit en daarbij loopt de olietemperatuur al snel op richting de 130-135 graden. Ik overweeg om die reden een externe oliekoeler, alhoewel daar ook nadelen aan blijken te zitten (o.a. daling van oliedruk). Daarom ben ik er nog niet over uit. Ik rij hooguit 2-3 maal per jaar op het circuit en dan meestal niet langer dan 20 minuten achtereen. Ik gebruik al 0W40 olie en ververs om de 5000-6000 km. Een externe oliekoeler plaatsen of de overstap maken naar 10W60 en olietemperatuur goed monitoren..?

Afbeelding
A i r
4 op een rij!
4 op een rij!

17 mei 2015, 11:32

Ik heb ook het originele metersetje met carterplug. Waarom zou de oliedruk gaan dalen? Ga overigens wel een thermostaat gebruiken aangezien het mijn dagelijkse auto is.

Moet alleen nog ff uitzoeken welk formaat koeler je een beetje kwijt kan onder de kap.....
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

17 mei 2015, 11:39

10W60 lijkt mij zeker een mogelijkheid, vooral als je nooit korte ritten maakt.
De olie is wat dikker als deze koud is, maar kan heel goed tegen de warmte.

Ik zie ook niet helemaal de relatie tussen de oliedruk en de oliekoeler in deze?

Een thermostaat is wel handig. Neem dan een Mocal versie, deze hebben een bypass. Dan is het niet zo dat er ineens koude olie bij komt als de thermostaat open gaat.
BurnoutBram
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 mei 2015, 12:42

De mijne bleef op de autosnelweg hangen rond de 80-90.... Nu er een ledbar in de grill hangt wilt ie wel eens naar de 100 gaan. Geen probleem dus?
speedy
NMC Legend
NMC Legend

17 mei 2015, 13:08

Brightness schreef:
speedy schreef:ik had de olie met een r53 ook zo warm en met belasting zelfs wel 130 graden
X2!

Wie weet trouwens hoe warm (volsynthetische) olie maximaal mag worden? Je zou denken dat dit gemakkelijk te vinden is op Internet, maar echt een duidelijk onderbouwd antwoord heb ik niet gevonden...
beek zei tegen mij alles onder de 140 graden is prima Afbeelding
Met de r56 ben ik nooit boven de 100 graden gekomen maar dat was een meting in het blok en niet in de carter en ik weet niet of dat veel verschil maakt
Afbeelding
Brightness
NMC Legend
NMC Legend

17 mei 2015, 13:25

Ik durf niet met zekerheid te zeggen wat de oorzaak is van de daling in oliedruk. Misschien door het langere circuit dat de olie moet afleggen? Ik heb het gelezen op MiniTorque. Daar zijn de meeste er niet zo'n voorstander van wat ik er zo van lees. Alleen een aantal die vrijwel constant op het circuit rijden hebben er een.

Afbeelding
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

17 mei 2015, 13:31

Het kan wel zo zijn dat je oliedruk wat langzamer op gang komt. De uiteindelijke einddruk blijft hetzelfde, zolang alle leidingen niet uit kunnen zetten. Dus gevlochten leidingen nemen
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 mei 2015, 14:00

BMX schreef:
chill-es schreef:Even afstoffen :))

Wie weet wat het verschil in olietemperatuur gemeten in oliecarterplug (olie die uit de motor komt) of op een adapter-/sandwichplaat (olie die het blok in gaat)?

Dit zijn nl de meest gebruikte plekken om de sensor te plaatsen. Bij mijn R53 JCW zit de sensor nu in de oliecarterplug (gemiddeld 110 graden).

Mij is altijd geleerd, dat je de olietemp moet meten als de olie in rust is, dus in het carter.
Onderweg in het systeem, staat de olie onder druk. Druk zorgt voor warmte, dus je meting valt hoger uit.

Oliedruk meot je uiteraard wel onderweg meten :)

Ik vind 110 graden behoorlijk hoog overigens! Als het onder vollast is, prima... maar als dit temperaturen zijn op de snelweg... dan lijkt mij een oliekoeler geen slecht idee :)
Zo wat een reacties alweer :icon_top:

Als je de temp meet via een adapterplaat (bij het filter) meet je het ook in rust maar dan voor het in het motorblok terecht komt in plaats van wanneer het er uit komt en gemengd wordt met de rest van de olie daar. Wat ik zou willen weten is hoeveel graden de olietemp gemeten in de carter verschilt van die bij de adapterplaat.

Als ik 15 min 170km/u op de autobahn rijdt is mijn olietemp ook 130. Bij normaal rijden in de winter 100 en in de zomer 105-110. Bij lange ritten 110 en bij stevig doorrijden (140-150) 120 graden.

Op het circuit lijkt het me veeeel te heet worden tenzij je om de 5 min een paar langzame rondjes doet maar dan ben je veel meer bezig met de olietemp dan met het rijden...
Manick
Sponsor

17 mei 2015, 14:26

Brightness schreef:Ik durf niet met zekerheid te zeggen wat de oorzaak is van de daling in oliedruk. Misschien door het langere circuit dat de olie moet afleggen? Ik heb het gelezen op MiniTorque. Daar zijn de meeste er niet zo'n voorstander van wat ik er zo van lees. Alleen een aantal die vrijwel constant op het circuit rijden hebben er een.
Olie druk van een R53 moet tussen de 1.5-4.5 bar zijn dus daar zit je wel goed mee, denk dat niet zodanig in de problemen mee komt dat de olie druk zakt door dat het circuit wat langer is

Terug naar “Interieur en audio”