De foto's en afbeeldingen heb ik her en der geleend omdat ik ze zelf ben vergeten te maken

Benodigdheden
- draadstripper
- MDF plaat
- elektriciteitsdraad tape en/of tyribs
- blauwe kabelschoentjes (2 vrouwtjes)
– krimptang
– torx 25 schroevendraaier
- geluids/box draad
- dubbelzijdig klittenband (pakje van de Gamma met 4 stuks; 5 bij 5 cm groot)
- doosje gemengde Krimpkous
- zwarte verf spuitbus
- decoupeerzaag
- dremel
– boor
– Soldeer apparaat met tin
- bekleding en demontage set vijfdelig (interieurgereedschap)
– Schaar
– stanleymes
– verlengsnoer
– In mijn geval : Hertz HSK165 16,5cm 2-weg componenten set
Voorwerk

- koop een kleine MDF plaat van 6mm dik.
* hieronder alles in totaal 2 maal uitvoeren.
Download mal PDF mal
- Print het sjabloon op ware grootte (laat de printer het niet 'aanpassen' => 100% groot).
- Knip het uit, leg het op de MDF plaat en zaag het uit.
- Pak je tweeter en teken het gat dat in het middel moet komen af, boor een gat voor je zaag en zaag het uit.
- Boor de gaten voor de drie schroeven
- Spuit met een zwarte spuitbus de mal zwart. (tip; 2 of 3 maal lichtjes spuiten voor beter resultaat)

- Zet de tweeter vast in de mal (zie afbeelding en dus met behulp van de meegeleverde ringen in mijn geval).

Bedrading
draden (=eigen gekochte geluidsdraad)
rood is plus (+)
zwart is min (-)
Let op hier laat mijn geheugen me in de steek. Ik heb 1 van de twee opties per box gebruikt maar weet niet meer welke van de opties bij welke box.
Links voor onder Subwoofer
Black/Red (+), Black/Purple (-)
Black/redstripe (+), Black/violetstripe (-)
Links voor boven Mid/Tweeter
Blue/White (+), Blue/Brown (-)
Brown/Orange (+) and Blue/Red (-)
Rechts voor onder Subwoofer
Yellow/Purple (+), Yellow/Gray (-)
Yellow/brownstripe (+), Yellow/blackstripe (-)
Rechts voor boven Mid/Tweeter
Blue/Black (+), Blue/Brown (-)
Brown/Orange (+) and Yellow/Black (-)
Stappen
Stap 1: zet de auto helemaal uit. Dit zorg er voor dat er geen uit/instap verlichting blijft branden. Check dit door je hand op de juiste plaats onder de deur te houden.
Stap 2: Pulk het pinnetje onder de deurhendel met platte schroevendraaier er een beetje uit. Gebruik daarna een tang om het er voorzichtig uit te trekken. En haal het onderdeel los.

Stap 3: Verwijder het deurpaneel met het interieurgereedschap. Begin rechtsonder en werk met de klok mee de buitenkant los. Daarna ga je verder met de binnenkant. Vergeet niet dat als je het bijna los hebt dat er een licht met bedrading in het paneel vast zit geklikt aan de onderkant. Haal deze voorzichtig los = als het lampje aan is verbrand je je vingers als je het niet goed vastpakt.

Stap 4: Verwijder de kap met het interieur gereedschap die rondom de bovenste speaker zit. Let op bij het loshalen van dit deel bij de bestuurderskant. Hier zit de spiegelbediening in. Als je voorzichtig bent blijft het net als bij mij heel en kan je de kap 'gewoon' aan de spiegel bedrading laten hangen.

Stap 5: Haal de deur armsteun los door met je vingers aan achterkant het los te knijpen en naar je toe te halen. Daarna de voorkant los te knijpen en naar je toe te halen.

Stap 6: Haal het middenstuk los door de twee torx schroeven los te draaien.
Stap 7: Schroef de beide boxen los met de torx 25 en haal bij de onderste box eerst de connector los. Zie foto; aan de bovenkant van de box zit de connector. Bij de bovenste box kan je het er na doen.

Step 8: Bedrading
- Tip; begin de bedrading aan te leggen vanuit de cross-over positie, dus vanuit de armsteun;
In de foto is het eindresultaat te zien. Dit is ter referentie, om de plaats van je cross-over weer te geven.

- Tip; gebruik wat extra lengte. Want pas bij de laatste bedrading stap, het aansluiten op de cross-over, knip je het op de juiste lengte.
- Tip; gebruik een stukje schildersplakband met teken of tekst om aan te geven wie welke draad is bij het draadeinde (= de aansluitpunten voor de cross-over).
- Tip; Voor de onderste speaker moet je om de bedrading 'naar binnen' zien te krijgen (aansluiting aan de achterkant van de subwoofer i.p.v. aan de voor/boven kant) => maak een klein gaatje in het ronde rubber als doorvoer. Of zie twee afbeelding hierboven; net rechts boven de box. Of zie afbeelding hieronder = punt 2

Gebruik punt 1 uit bovenstaande afbeelding om de draden 'erin te krijgen'
Drie dradensets (plus en min is 1 draadset) Dit vanuit de cross-over bekeken;
1. Draadset in => naar onderste speaker connector (oude grote subwoofer aansluiting)
2. Draadset sw => naar nieuwe onderste subwoofer box
3. Draadset tw => naar bovenste tweeterbox
1. Draadset in uiteinde => Knip het connector gedeelte (stekkertje) van de loshangende mini subwoofer aansluiting los, strip de draad en soldeer die aan de juiste kleur draad. Krimpkous er over, even verwarmen en klaar.
2. Draadset sw uiteinde => Strip het uiteinde en gebruik je krimptang om de twee blauwe kabelschoentjes eraan vast te knijpen. Tip ; geef een stevige ruk om te testen of ze goed vastzitten.
3. Draadset tw uiteinde => Strip het uiteinde
Stap 9: Pas de subwoofer in de uitsparing. In mijn geval paste het net niet. Pak je dremel en schuur het gat groter (het is maar mm werk en dan past tie). Als de box past dan boor je de nieuwe gaatjes voor de subwoofer in het deurgat op de juiste plek. Hierna sluit je de kabelschoentjes aan (draadset sw uiteinde) en zorg je dat de bedrading in de deur 'goed' ligt. Met oude schroeven zet je je nieuwe box vast.

Stap 10: Installeer de tweeter met mal (zie voorwerk).
Knip de twee aan de tweeter vastzittende draden korter, strip de draad en soldeer die aan de juiste kleur draad (draadset sw uiteinde). Krimpkous er over, even verwarmen en klaar. Hierna de mal met tweeter vastzetten met de torx schroeven.

(niet mijn foto, ofwel hier niet de doorvoerubber oplossing gebruikt in de foto)
Stap 11: Bevestig de Cross-over.
Tip : Zorg dat je een beetje platte ondergrond creëert met de dremel en/of kniptang.
Haal de kap van de cross-over. Hierna bevestig je de cross-over met het klittenband in de armleuning. Als laatste kan je 2 of 3 schroeven gebruiken om het echt vast te zetten => in mijn geval zaten er drie gaten in de cross-over.

Tip; tijdens het vastzetten, houd je je hand achter de armleuning zodat je de schroef voelt als die er doorheen wilt gaan EN dan stop je met schroeven. Hierna plaats je het kapje terug op de cross-over.
Stap 12: Creëer, door te dremelen of te knippen, een 'gootje' waar je je draden in het middenstuk kan plaatsen. Doe je dit niet dan krijg je het middenstuk kapje niet meer netjes op zijn plaats. Pas en knip totdat het middenkapje makkelijk op zijn plaats gaat (zonder alvast vast te schroeven). Draai de drie draden in elkaar en plak ze tot 1 bundel met wat plakband of een tyrib.

Cross-over (volgorde; van links naar rechts)

Stap 13: Knip de '1. Draadset in' op de juiste lengte, strip deze en zet het vast in de cross-over
Stap 14: Knip de '2. Draadset sw' op de juiste lengte, strip deze en zet het vast in de cross-over. Zet de auto aan en test de subwoofer. Zet hierna de auto weer uit!!!!
Stap 15: Knip de '3. Draadset tw' op de juiste lengte, strip deze en zet het vast in de cross-over. Zet de auto aan en test de tweeter (met subwoofer).

Het ziet er nu zo uit (maar dan met coss-over kapje)

* Nu alles terug in elkaar zetten.

Stap 16: middenkapje monteren met de twee torx schroeven
Stap 17: Armleuning terug klikken
Stap 18: Tweeter kap terug klikken
Stap 19: Deurpaneel terug klikken;
Tip: Je kan met stukjes schilderstape de pinnen markeren aan de buitenkant zodat je weet waar je moet drukken om ze allemaal weer vast te klikken.
- Eerst de verlichting terug zetten.
- Dan het deurpaneel over het deurslotpinnetje
- Dan pas vast gaan klikken met de binnenkant van je hand druk of sla op de pinnen
Stap 20. Je deurhendel kapje terug plaatsen en daarna het bijbehorende pinnetje.
En dan de clou; Settings:
(vergeet dit niet want anders rijd je net als ik een week rond en vraag je je af waarom je nieuwe boxen geplaatst hebt

Bass - 0, +1, +2 (naargelang)
Treble - 0, +1, +2 (naargelang)
Fade - +4 tm +7 (** NAAR VOREN en naargelang OMDAT de nieuwe boxen meer volume nodig hebben, OMDAT dan anders de achterboxen je nieuwe geluid overnemen.
Balance - 0
Conclusie (ge)luid;
Beter tot prima. Helderder.
Hoge frequentie tonen komen nu door
Mid frequentie redelijk tot beter
Lage tonen Bas knalt er uit als je wilt.