Ik ga die SWAP ook maar eens proberen, ik weet alleen niet of het invloed heeft op de ALPINE HiFi upgrade van MINI, die bij mij onlangs is geplaatst. Hierbij zijn de voorspeakers aangesloten op een versterker. Iemand die daar antwoord op kan geven?
De achterspeakers zijn onaangeroerd gebleven. doordat deze beroerd bleven klinken heb ik er zelf nieuwe speakers ingezet, alleen daar hoor ik inderdaad veel te weinig bass, terwijl deze speakers toch meer zouden moeten kunnen hebben.
Voor en achterluidsprekers omdraaien
- parklaneworks
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Kiwi_Kevin
- Mod virus alert!
Bericht
Als je die swap toepast dan wordt dus het achterkanaal versterkt, waar geen bassignaal inzit. Is dat wat je wilt? Wat is er precies geupgrade bij zon Alpine installatie?
Ik ga binnenkort een nieuwe versterker met iets meer vermogen plaatsen, helaas past die niet in de ruimte van het gereedschap...
Ik ga binnenkort een nieuwe versterker met iets meer vermogen plaatsen, helaas past die niet in de ruimte van het gereedschap...
- parklaneworks
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Ik wil inderdaad meer bass achter, alleen verdwijnt met de swap dan het bassgeluid voor (ik dacht van wel)?
Bij de Alpine is er een andere versterker ingegaan (onder de rechtervoorstoel), voor zijn andere speakers gemonteerd, plus de tweeters zoals deze ook bij de HiFI upgrade worden toegepast. Deze zijn gekoppeld aan de versterker, echter de achterspeakers niet.
Hieronder enkele plaatjes uit de inbouwhandleiding. Als ik de tekening goed begrijp, lijkt het erop alsof ze een kabel tussen de X9331 stekker hebben gezet en die gaat naar de versterker. Hierdoor vraag ik me af of die swap dan nog wel gaat werken.

Hierbij ook de plaatjes hoe ze de versterker onder de stoel hebben ingebouwd.

Je zou kunnen proberen of hij onder de rechtervoorstoel past. Hier zit een bak, waar je een versterker in kunt plaatsenKiwi_Kevin schreef:Als je die swap toepast dan wordt dus het achterkanaal versterkt, waar geen bassignaal inzit. Is dat wat je wilt? Wat is er precies geupgrade bij zon Alpine installatie?
Ik wil inderdaad meer bass achter, alleen verdwijnt met de swap dan het bassgeluid voor (ik dacht van wel)?
Bij de Alpine is er een andere versterker ingegaan (onder de rechtervoorstoel), voor zijn andere speakers gemonteerd, plus de tweeters zoals deze ook bij de HiFI upgrade worden toegepast. Deze zijn gekoppeld aan de versterker, echter de achterspeakers niet.
Hieronder enkele plaatjes uit de inbouwhandleiding. Als ik de tekening goed begrijp, lijkt het erop alsof ze een kabel tussen de X9331 stekker hebben gezet en die gaat naar de versterker. Hierdoor vraag ik me af of die swap dan nog wel gaat werken.

Hierbij ook de plaatjes hoe ze de versterker onder de stoel hebben ingebouwd.

- Kiwi_Kevin
- Mod virus alert!
Bericht
Mhm ik weet niet precies wat ze dan met het speakersignaal hebben gedaan dus ook niet of die swap gaat werken. 1 manier om het uit te vinden: gewoon proberen. Normaal gesproken zou het volledige signaal (incl bas) naar de achterspeakers moeten gaan dus dan zou je inderdaad een stuk meer bas moeten hebben. Succes
- parklaneworks
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Ik heb vandaag een poging ondernomen om de SWAP te doen en de boel open gemaakt. Toen begon ik toch te twijfelen of het in combinatie met de Alpine upgrade wel zou gaan werken, ik had geen idee wat er zou gaan gebeuren als het niet werkt.
Vervolgens de missie afgebroken en ook vind ik het eigenlijk wel zonde als er nu geen lage tonen meer over de voorspeakers komen. Deze klinken nu goed! Ik ga toch maar eens aan de dealer vragen of de filtering op de een of andere manier kan worden uitgezet. Het is toch raar dat je moet kiezen tussen, of voor, of achter mooi geluid
! Allebei moet toch ook kunnen, zonder allerlei trucjes te hoeven uithalen?!
Vervolgens de missie afgebroken en ook vind ik het eigenlijk wel zonde als er nu geen lage tonen meer over de voorspeakers komen. Deze klinken nu goed! Ik ga toch maar eens aan de dealer vragen of de filtering op de een of andere manier kan worden uitgezet. Het is toch raar dat je moet kiezen tussen, of voor, of achter mooi geluid

- Kiwi_Kevin
- Mod virus alert!
Bericht
Ik denk dat ze het gewoon in de HU kunnen programmeren omdat de Hifi optie bijna vlakke frequentieresponses laat zien op alle speakersignalen die uit de HU komen. De vraag is alleen of de dealer dit kan programmeren of de fabrikant van de HU (alpine)
- KN01
- Leerling Mini lid
Bericht
Hoi Robbee
De linker speaker daar heb ik een vraag over: welk merk is dat en welke afmeting heeft deze?.... dan bedoel ik meer de diepte. Ik wil namelijk ook speakers achter plaatsen.... maar weet niet tot welke diepte ik kan gaan.
Alvast bedankt
Walter
p.s de rechter speaker is dat een woofer?
De linker speaker daar heb ik een vraag over: welk merk is dat en welke afmeting heeft deze?.... dan bedoel ik meer de diepte. Ik wil namelijk ook speakers achter plaatsen.... maar weet niet tot welke diepte ik kan gaan.
Alvast bedankt
Walter
p.s de rechter speaker is dat een woofer?
- Mitchell
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Het is eindelijk gelukt en heb het geprobeerd! Na vijf minuten heb ik alles echter gelijk weer omgedraaid. De achterspeakers werden door de swap veel te dominant en ik kon deze dominantie zelfs door bijna alles naar de voorspeakers te sturen niet opheffen. Voor mij blijft het dus stock! 

- Mitchell
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Om het schema van de swap iets makkelijker te maken en omdat bij mij de kleuren niet helemaal hetzelfde waren, heb ik het schema nogmaals uitgewerkt. De kleuren heb ik ditmaal in het Nederlands weergegeven. Zoals al eerder gezegd zijn de bitjes uit de vrouwelijk connector te drukken met een torx 15 bitje. Voor de liefhebbers heb ik dit schema ook in PDF.

Omdat je maar nooit weet:
Als na het volgen van dit schema problemen/storingen/schade/letsel etc. ontstaan, ben ik niet verantwoordelijk!

Omdat je maar nooit weet:
Als na het volgen van dit schema problemen/storingen/schade/letsel etc. ontstaan, ben ik niet verantwoordelijk!
- Mitchell
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Mini Wolf
- 4 op een rij!
Bericht
Re: Voor en achterluidsprekers omdraaien
Even een oud topic naar boven halen.
Zijn er hier nog mensen die dit onlangs gedaan hebben? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Zijn er hier nog mensen die dit onlangs gedaan hebben? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
- cdebruijn
- Enthousiast
Bericht
Re: Voor en achterluidsprekers omdraaien
Ik ga wel op basis van een ander topic wat hier boven eerder is aangehaald, zo eens met de fader spelen en meer naar de voorste speakers zetten.
Onze sponsors