Subwoofer aan standaard radio

De binnenkant van de 2e generatie MINI, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc..
coendek
Stoepsleutelaar

17 jul 2009, 01:08

nee dit is zelfs voor mij een duidelijk verhaal !!!

komt goed!! :D

INFORMEREN!!! :D
coendek
Stoepsleutelaar

17 jul 2009, 08:28

denizg schreef:Ik heb echt geen verstand van car audio dus ik weet niet of 230 euro veel is voor een subwoofer? Maar heb ook wel interesse gekregen..

Ik ga ff kijken/navragen/bellen of dit gewoon te doen is icm met mijn H/K set. Want ik heb al zo een kleine versterker achterin zitten... of heeft dit niks te maken met de subwoofer? :mrgreen: En ff kijken hoeveel inbouw, kabels whatever etc zou gaan kosten!

Eerst ff opmenten of het ook gaat passen in een R53! Maar nu mijn achterbank er uit ligt zou wel lekker zijn denk ik :lol:

Coen zal ik vragen of het goedkoper kan als we 2 afnemen? :mrgreen: :mrgreen:

het is al 8:29 hoor!!!

any news!?

:lol:

Coen
Mellow_Ron
Mod virus alert!
Mod virus alert!

17 jul 2009, 09:51

Ik heb zelf de mini hifi kit en dus ook achterin een extra versterker. Voor zover ik weet moet je wel een aparte (line out/Sub) aansluiting gebruiken.
Ik weet dat het sgnaal van de achterspeakers gefilterd wordt (vanaf 140 hz precies daar war de sub zijn werk moet doen).
Greg heeft in zijn mini (een R56) een pioneer 2 din radio laten bouwen.
Ziet er perfect uit maar de hele midden console is vervangen.

Als het duidelijk si hoe eea aan te sluiten dan heb ik wel interesse in een group buy :lol:
coendek
Stoepsleutelaar

17 jul 2009, 09:58

http://docs.pioneer.eu/Manuals/TS_WX77A ... etPDF.ashx

hier staat een soort van handleiding...

het is zeker goed aan te sluiten op de std radio zonder al teveel gedoe... :D

8)

Coen
Mellow_Ron
Mod virus alert!
Mod virus alert!

17 jul 2009, 11:16

Kunnen we dan ook een group inbouw sessie houden ?
ik heb nog niet zoveel ervaring als Coen met het disassembleren van Mini's :mrgreen:
coendek
Stoepsleutelaar

17 jul 2009, 11:29

hahaha moet kunnen :lol:
coendek
Stoepsleutelaar

17 jul 2009, 12:33

coendek schreef:http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/sho ... cwOTQ1NTM4

wat heb ik dan nog meer nodig!?
:()
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!

17 jul 2009, 13:47

8)

Om dit aan te sluiten heb je nodig: Voedingskabel, remotedraad en signaalkabel (die je op luidsprekers aansluit).

Voedingskabel + leg je vanaf de accu naar achteren. Er moet altijd een zekering tussen, die zo dicht mogelijk bij de aansluiting van de accu aangesloten moet worden. Als de kabel dan om een of andere reden openschuurt/beschadigd raakt en contact maakt met de massa, dan springt de zekering eruit ipv dat er bijvoorbeeld brand ontstaat door kortsluiting. Het stukje tussen accu en zekering is dus onbeveiligd, vandaar dat dit zo kort mogelijk moet zijn.
Voeding kun je aan de rechterkant doorvoeren naar binnen, ik heb hem via de dorpel langs de normale kabelboom naar achteren gevoerd. Zie how to.
De massa - kabel, kun je vanaf de versterker op het chassis monteren. Let er wel op dat het massapunt goed contact maakt om storingen etc te voorkomen. Als je de achterkant leeg hebt zie je op een paar plekken bestaande massapunten waar je de kabel ook op kunt aansluiten.

De remotedraad zorgt voor het aan en uitzetten van de versterker. Als er stroom op deze draad staat, staat de versterker aan, en als er geen stroom op staat, is de versterker uit. Dit geschakelde signaal kun je of uit de zekeringkast halen en dan aansluiten op de 12v acc. groep, maar signaal kun je ook van de 12v aansluiting in de achterbak halen. Je hoeft hier alleen dus de + te gebruiken, de min gaat gewoon via de gewone massa kabel.

Luidsprekerkabels kun je direct op de subwoofer aansluiten. Als ik het aansluitschema zie, lijkt het erop dat die uitgangen van de radio dan niet doorgelust worden naar de speakers, dus je moet er 2 speakerkanalen voor inleveren. Er zit bij de voetruimte van de bestuurder een punt waar alle speakeraansluitingen bij elkaar komen, daar kan het signaal vandaan gehaald worden. Omdat de achterspeakers geen basfrequenties afspelen bij het boost systeem (hifi is ander verhaal), moet je ze op de voorluidsprekers aansluiten. Draai vervolgens de voor en achterspeakers om, zodat het geluid dus uit de voorspeakers komt en uit de subwoofer. De achterluidsprekers zijn nu niet meer aangesloten. Voor de duidelijkheid: de radiouitgang voor de voorspeakers gaat naar de subwoofer, de uitgang voor de achterspeakers gaat naar de voorspeakers (volgt u het nog?) Kabel kan via dorpel links naar de kofferbak.

De afstandsbediening moet dus nog naar voren gelegd worden, dat kan ook via de dorpel links.

Let op, dit geldt voor de R56, het systeem van eerdere mini's ben ik niet bekend mee, maar de R56 ken ik onderhand wel.

Voor vragen kunnen jullie ook PMen
Laatst gewijzigd door Kiwi_Kevin op 17 jul 2009, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!

17 jul 2009, 13:48

oops dubbel..

Hier btw een review van die sub: http://www.talkaudio.co.uk/index.php?op ... &Itemid=54
Ries
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 jul 2009, 13:51

hmm interesting :wink:
coendek
Stoepsleutelaar

17 jul 2009, 13:53

Thanks Kevin!

dat zijn antwoorden!! :D
coendek
Stoepsleutelaar

17 jul 2009, 13:58

maar je moet dus wel 2 speakers inleveren? :(

dit is weer niet de bedoeling :(
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!

17 jul 2009, 14:01

Het is nog makkelijker, je kunt de voeding van de 12v aansluiting gebruiken, tenminste zo schijnt het. Van NAM:

The fuse on the aux power circuit is 20 amps IIRC. The fuse on the bass600 is 20 amps. When I ran it on my bench supply (Astron RM-50, which can deliver 50 amps at 13.4 volts, and do it all day long -- a heavy duty linear supply made for amateur radio repeater use), I don't think I saw anything much over 11 amps, and that was driving the bass600 with a 40Hz sine wave to clipping. Way too loud for inside a Mini!

De zekering op die pioneer is 15 A, dus hij verbruikt minder dan 15A. Dan zou je de plus en de min gewoon op een sigarettenplug kunnen aansluiten en de remote kunnen doorlinken met de plus (aangezien de 12v aansluiting alleen stroom heeft als het contact aan staat). Dan zou je alleen nog het speakersignaal moeten aftappen en de afstandsbediening moeten leggen.

Ik heb geen ervaring met actieve subwoofers, dus ben benieuwd hoe het klinkt!

ps: Ik zou voor de zekerheid even nagaan in het instructieboekje wat de max stroomopname is van de aansluiting in de kofferbak.
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!

17 jul 2009, 14:06

coendek schreef:maar je moet dus wel 2 speakers inleveren? :(

dit is weer niet de bedoeling :(
Daar lijkt het wel op, ik heb daar geen ervaring mee. Misschien heeft google het antwoord.
coendek
Stoepsleutelaar

17 jul 2009, 14:07

had al zitten zoeken :? kan niet vinden... is het signaal niet gewoon af te tappen van deze draden zonder dat je ze van de speaker haalt?!

Terug naar “Interieur en audio”