Aftermarket audio setup

De binnenkant van de 2e generatie MINI, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc..
M-iNdO
Be Mini
Be Mini

02 mei 2007, 20:27

kaya schreef:
CooperS-lightningblue schreef:
M-iNdO schreef:Voor degenen die perse de prijs willen weten incl. inbouw.....ik heb een deal kunnen maken voor € 2.100,- rond (het was eigenlijk iets duurder).
:shock: 2100,- euro voor een setje boxen?! :s Belachelijk! Het is natuurlijk maar waar je je geld (of dat van een ander) aan uit wilt geven.... :? Dan krijg ik wel super hoge verwachtingen van het resultaat. Mag wel een keertje luisteren toch? :wink:

Edit: trouwens je zit zo aan 2100,- euro zie ik net! :mrgreen: Doe mij dan maar gewoon dat standaard audio pakketje...
Absoluut niet belachelijk. Mooi geluid zal altijd veel geld kosten en is het voor de echte audiofielen ook waard. Het ligt er maar aan of je het kan betalen. Ik ben ook heel benieuwd naar het resultaat. Als ik het goed begrijp zie je geen uiterlijk verschil? Dat vind ik wel belangrijk namelijk. Bij die sjonniesetjes zie je vaak overal subs en speakers uitsteken, geen gezicht. En is dit alles gewoon aangesloten op de originele radio, heb je daardoor geen kwaliteitsverlies?
Ik vind het ook een smak geld en ik schrok ook van het bedrag maar ik wilde graag een betere sound hebben (het geluid van de Boost radio viel mij gewoon tegen). Bij zo'n (mooie en dure) auto hoort gewoon een goede audio setup (in ieder geval beter dan de Boost). Nou kon ik 2 dingen doen:
1. zo weinig mogelijk geld uitgeven en dan standaard meuk kopen en maar zelf aanmodderen (en dan maar afwachten...)
2. naar een caraudio speciaalzaak gaan, laten adviseren, kwaliteit producten kopen en professioneel laten inbouwen.

Ondanks dat het me veel geld gekost heeft heb ik er geen moment spijt van gehad.
Nu geniet ik van het geluid in plaats van dat ik me irriteer.

O ja, bij mij zie je nergens speakers uitsteken of iets dergelijks. Alle speakers zijn gewoon vervangen en in de originele plekken ingebouwd. Het mooie is dat al het spul op de oem radio is aangesloten. Er is geen kwalititeitsverlies maar juist kwaliteitsverbetering. Dit komt door de Rockford Fosgate 3sixty.1 processor, die analyseert het originele signaal en zorgt ervoor dat er een zo perfect mogelijk signaal weer uitkomt. Tevens kan dit kastje de ruimte binnenin de auto en de afstand tussen de speakers etc. opmeten waardoor je een zo mooi mogelijke klank/akoestiek kunt genereren die dus helemaal is afgestemd op jouw auto.

Normaal gesproken kun je met een originele radio niet veel beginnen en ben je genoodzaakt om een goede/dure headunit te kopen. De Rockford Fosgate 3sixty.1 is dus een must als je met originele radio gaat werken, er is nog een uitgebreidere 3sixty waarmee je nog meer kunt instellen (meer banden EQ) maar die kost dan ook wat meer € >) .

Hopelijk heb jij (en anderen) iets aan mijn verhaal.
M-iNdO
Be Mini
Be Mini

02 mei 2007, 20:41

CooperS-lightningblue schreef:
kaya schreef:Het ligt er maar aan of je het kan betalen.
Nou ja...: "Het ligt er maar aan of je het WIL betalen." >)

Ik zou het er van m'n leven niet extra aan uitgeven voor een auto. Zeker niet after-market.

Als je inderdaad per see een beter geluid in je auto wilt hebben en er een hoop voor over hebt en je bent zo'n audiofiel, álá! Maar als ik nog eens 2100 euro uit zou moeten geven om een prima geluidje te upgraden naar kraak-helder, ik vind het dat niet waard. Hoe schitterend het daarna ook klinkt. Maar ja, dat ben ik. :?

De standaard boost valt enorm tegen vind ik ten opzichte van de vorige. Wat dat betreft vind ik een goede installatie wel belangrijk. Met het idee in m'n achterhoofd dat de boost op de R56 net zo zou zijn als die op de R53 heb ik er geen af-fabriek upgrade (HiFi) bij besteld. De R56 boost cd-radio mist in mijn oren alleen een hoop bass. Verder vind ik hem wel okeej. Ik heb er overigens wel gruwelijke spijt van dat ik de HiFi optie niet heb gekozen. Maar goed, ik heb in ieder geval geen plannen om het te upgraden.

Hooguit eens met een goede, mooie (misschien zelfs wel net weggewerkte) Bass-box. Mij kunnen ze wat dat betreft alles aansmeren, want ik heb er compleet geen verstand van. >)
Geloof mij...ik ken veel mensen op een ander forum die zelfs niet tevreden zijn met de af-fabriek HiFi upgrade en daar spijt van hebben. In jouw geval is die HiFi upgrade misschien wel een goede keuze, ik heb het nooit gehoord dus daar kan ik niet over oordelen. Wat ik in ieder geval wel wil zeggen is dat het juist wel beter is om aftermarket spul te nemen mits het van topkwaliteit is en professioneel wordt ingebouwd. Uit jouw reactie te zien streef jij hier niet naar en dat moet iedereen natuurlijk voor zich zelf weten.

Hoe bevalt de auto in ieder geval?
M-iNdO
Be Mini
Be Mini

02 mei 2007, 21:02

320d touring schreef:@ M-InDo:

Is die 3sixty ook helemaal ingesteld, ik begreep uit de specs dat er een 157 bands equalizer op zit ? :?

Hier gebruiken ze hem ook in de mini:
3.Sixty
@320d touring:

Die 3sixty hebben ze helemaal voor mij ingesteld bij ASD. Dit wordt m.b.v. een Palm (of pocket pc etc.) draadloos ingesteld met speciale software. Tot op de detail is dit in te stellen begreep ik van hun. Op de site van RockFord staat "153 bands of equalization for OEM Integration". Dit geldt dan voor de 3sixty.1 met de 3sixty.2 zou je zelfs nog meer mogelijkheden hebben maar die kost ook gelijk een paar honderd euro meer.

Ook de versterker maakt dag en nacht verschil uit. Wil je een zeer compacte versterker dan kan ik je mijn Alpine versterker adviseren. ASD was helemaal lyrisch over deze versterker (vooral ook vanwege de power en het formaat), je kunt zelfs meerdere van deze versterkers opstapelen/aan elkaar koppelen (hiermee krijg je dan echt dat rijdende discotheek effect maar dan niet a la sjonnie). Ik vind dat persoonlijk niet nodig want wat heb je er aan? Muziek speel ik af voor mezelf en tijdens het rijden zet ik hem toch nooit zo hard (slecht voor de concentratie en trommelvliezen).

Groeten
Laatst gewijzigd door M-iNdO op 02 mei 2007, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
320d touring
BBQ hulpkok

02 mei 2007, 21:14

@ M-Indo,

Die versterker ken ik niet, zelf zou ik zeker de Helix H400 nemen, volgens duitse Car-Hifi en Auto-Hifi al jaren de beste prijs/kwaliteits verhouding en nog compact ook. We twijfelen alleen nog, minimaal 1000 euro voor 4 speakersets en en versterker met inbouw is ook een hoop geld.
Heb je misschien vrijdagavond tijd om me even te laten luisteren ? misschien ben ik dan om 8)
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 mei 2007, 21:44

nou ik vind de hifi optie van mini dus ook echt bagger voor 650 euro :?
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 mei 2007, 21:46

320d touring schreef:Een beetje fatsoenlijke bass komt er naar mijn mening wel uit, alleen doordat er een mid-range speaker van 10cm gebruikt wordt om het hoog weer te geven is het hoog alles behalve fraai.
Ja, maar in vergelijking tot de boost uit mijn vorige S is dit echt te triest voor woorden. Daar zat serieus Bass in!

Dat wil ik eigenlijk wel weer als het even kan, maar heb geen idee wat ik dan het best kan nemen en wat ik eraan kwijt wil :wink:
M-iNdO schreef:
Jenkins schreef:
CooperS-lightningblue schreef: :shock: 2100,- euro voor een setje boxen?! :s Belachelijk! Het is natuurlijk maar waar je je geld (of dat van een ander) aan uit wilt geven.... :? Dan krijg ik wel super hoge verwachtingen van het resultaat. Mag wel een keertje luisteren toch? :wink:
Edit: trouwens je zit zo aan 2100,- euro zie ik net! :mrgreen: Doe mij dan maar gewoon dat standaard audio pakketje...
2100 euro voor een setje boxen is in de auto nauwelijks realiseerbaar.
De speakertjes die ik in m'n luisterkamer heb staan kostten trouwens zoveel. :roll:
Zet je er nog een sub, actief wisselfilter, versterkers & inbouwkosten bij....
Tja... dan gaat het hard hoor.
Bijna je hele interieur moet er immers uit. En weer in.
Tel eens uit hoeveel uurtjes je daarmee zoet bent als je het netjes, zonder afgebroken plasticdelen wilt doen...
:wink:
Kijk, jij snapt het! :mrgreen:
Ja onze Badgeman heeft er duidelijk kaas van gegeten! :wink: Ik duidelijk niet!
Afbeelding
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

03 mei 2007, 00:23

M-iNdO
Be Mini
Be Mini

03 mei 2007, 11:05

320d touring schreef:@ M-Indo,

Die versterker ken ik niet, zelf zou ik zeker de Helix H400 nemen, volgens duitse Car-Hifi en Auto-Hifi al jaren de beste prijs/kwaliteits verhouding en nog compact ook. We twijfelen alleen nog, minimaal 1000 euro voor 4 speakersets en en versterker met inbouw is ook een hoop geld.
Heb je misschien vrijdagavond tijd om me even te laten luisteren ? misschien ben ik dan om 8)
Sorry maar daar begin ik niet aan :?
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

03 mei 2007, 11:18

geen zin om even iemand te latn luisteren? :?
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

03 mei 2007, 11:26

Niet om tussen beiden te springen, maar om een goede indruk te krijgen van een audioset moet met de auto gereden worden.
De motor- en rijgeluiden produceren zoveel dB's, dat er een TOTAAL ander geluidsbeeld heerst als de motor uit is,
of dat je op de snelweg rijdt.
Met name het laag wordt sterk door het motorgedreun overstemd / verkleurd.

Zie het zo;
als je je sound op de parkeerplaats afstemd en gaat rijden, dan merk je snel dat die fraaie, droge en diepe bass onderweg behoorlijk tegen valt.
Ga je die tijdens het rijden bijregelen tot tevredenheid
en weer naar je parkeerplaats terug rijdt,
dan zul je merken dat je een veel te sterke bass hebt.

Mijn 2 centjes.
:)
M-iNdO
Be Mini
Be Mini

03 mei 2007, 11:58

Sid schreef:geen zin om even iemand te latn luisteren? :?
Haha, dat is het niet.
Niet om het een of ander maar ik ga niet met een wildvreemde ergens afspreken.
Misschien een keer bij een eventuele meeting.
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

03 mei 2007, 12:07

We eten je niet op hoor...... :lol: :lol: :lol:

Het is een kleine meeting morgen. Gaan we foto's maken!

http://www.newminiclub.nl/forum/viewtop ... highlight=

MR
320d touring
BBQ hulpkok

03 mei 2007, 12:46

M-iNdO schreef:
Haha, dat is het niet.
Jammer, ik was net van plan je auto en huis leeg te roven en daarna achter je vriendin aan te gaan :s :s

Laat maar

(p.s., als je zo bang bent is het ook niet slim om je woonplaats samen met je kenteken te vermelden als je net voor 2100 euries geluidsapparatuur in je mini hebt gestopt)
M-iNdO
Be Mini
Be Mini

03 mei 2007, 13:20

320d touring schreef:
M-iNdO schreef:
Haha, dat is het niet.
Jammer, ik was net van plan je auto en huis leeg te roven en daarna achter je vriendin aan te gaan :s :s

Laat maar

(p.s., als je zo bang bent is het ook niet slim om je woonplaats samen met je kenteken te vermelden als je net voor 2100 euries geluidsapparatuur in je mini hebt gestopt)
Haha, als ik zo bang zou zijn zou ik idd mijn kenteken onherkenbaar maken :mrgreen:
Trouwens... aan jouw profiel te zien ben jij dat misschien wel (geen woonplaats etc.) haha >) .

Adios
320d touring
BBQ hulpkok

03 mei 2007, 14:04

Leerdam, voor adres even een PM :p

Terug naar “Interieur en audio”