Voor en achterluidsprekers omdraaien

De binnenkant van de 2e generatie MINI, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc..
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Voor en achterluidsprekers omdraaien

18 feb 2009, 13:15

Ik lees net toch iets zeer interessants op NAM, een member heeft daar een punt ontdekt in de mini waar alle speakerdraden bij elkaar komen, voordat ze naar alle speakers geleid worden. Dit zit links aan de bestuurderskant, boven de hendel om de motorkap te openen.

http://www.northamericanmotoring.com/fo ... do-it.html

Eerder was al gebleken dat alle lage tonen op de achterspeakers vanaf 100 hz afgefilterd worden, (wist ik ook niet, maar had inderdaad een vermoeden).

Nu heeft hij bij de connector waar alle speakerdraden bijeen komen de voor en achterspeakerdraden omgewisseld, zodat de bassen naar de speakers gaan met de grootste diameter (logisch). Dit schijnt te zorgen voor een "enorme" verbetering van de bassen. Klinkt in iedergeval aannemelijk.

Volgens k6rtm:
Swapping the front and rear channel connections at the X9331 connector makes a huge improvement in bass response -- in non-HiFi systems (08/24). Doesn't seem to help HiFi systems.
Afbeelding

Zie vooral die afvlakking onder de 150 Hz op de achterspeakers!

Waarom ik het vooral handig vond is dat er nu een punt blijkt te zijn waar je speakersignalen vandaan kunt halen voor een aftermarket versterker, en dus ook centraal weer terug kunt leidden. Scheelt de hele middenconsole uit elkaar te halen. Ik ben nog steeds van plan een extra versterker te plaatsen maar weet nog niet hoe ik dat precies ga aanpakken.

Afbeelding
Het is de witte stekker op de foto

Je fader draait na deze ingreep vanzelfsprekend om, en telefoongesprekken uit carkits gaan nu naar de achterluidsprekers...

Bron: raz636 @ http://www.northamericanmotoring.com/fo ... ponse.html
Laatst gewijzigd door Kiwi_Kevin op 03 mar 2009, 18:02, 2 keer totaal gewijzigd.
DJFD6
Nieuw Lid
Nieuw Lid

25 feb 2009, 12:48

zie ook het bericht over Alphine HIFI-set: http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=11688
R56 Cooper Pepper Lightning Blue & Black Roof
TomTom
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

25 feb 2009, 13:13

niet allen de filtering op de achterspeakers is..... r@k (klinkt als buk)
maar de vreemde crossoverfrequenties van laag, mid en hoog is echt geweldig gevonden door mini. Voor de lage toon speaker kan je wel wat aftermarket vinden.. .maar de mid en hoog... bijna alle aftermarket speakers kunnen de standaard crossover frequentie van de mini versterker niet eens aan! Die hele versterker moet er gewoon uit.

Verder zit er ergens in de kabelboom naar de hoge toonspeakers een goedkope "japanse" schakeling die het laatste beetje (te laag) eruit filtert.

't is het betere knip en plak technology Hifi downgrade pakket.

Met al mijn verzwakkings flter aanpassingen... vind ik het nu best zo...
The Member Formely Known As KSTJA0

Afbeelding
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!

25 feb 2009, 22:17

Ja het schijnt dat je met de hifi nog beperkter bent in je opties, of anders gezegd dat als je andere componenten erin wilt zetten je zo goed als alles kunt vervangen.. Ik heb hifi nog nooit gehoord btw, maar het schijnt dat die versterker ook niet genoeg vermogen kan leveren?
TomTom
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

26 feb 2009, 07:54

@Kiwi_Kevin
het is een klein digitaal versterkertje met zeker te weinig vermogen. 2 ohm (ook al zo'n waarde dat nu niet echt Hifi uitstraalt) Het geluid clipt nogal snel... je krijgt dan zo'n rare tik in de speaker te horen. Bovendien zit de crossoverfilter in de versterker... dus valt er weinig te wijzigen met andere crossoverfilters.

Het geluid uit het middenbereik was veel te hard... en heb ik dmv een verzwakkingsfilter redelijk neutraal gekregen tov het hoog en laag (nou ja laag voorin... d'r komt geen bass uit)
The Member Formely Known As KSTJA0

Afbeelding
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!

27 feb 2009, 20:05

Mhm wat raar, ik vond het al jammer dat het standaardsysteem niet zo veel voorstelde. Op NAM zijn er mensen met een hifi systeem die een kleine actieve subwoofer hebben toegevoegd om zo wat meer bas te krijgen. Signaal komt van die connector aan de bestuurderskant en de voeding komt uit de sigarettenplug in de kofferbak, aangezien de versterker max 12A trekt.

edit: Deze subwoofer hebben een aantal leden daar ingebouwd:

Afbeelding

http://www.dwcaraudio.nl/product_info.p ... ucts_id=95

Niet zo mooi weggewerkt, maar een mooie oplossing die weinig ruimte inneemt..
Robbee
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

27 feb 2009, 20:40

Ik heb een aftermarket versterker ingebouwd die alleen de achterspeakers aanstuurt en heb de originele speakerkabels die onder de achterbank naar de achterspeakers liepen als bron gebruikt.

Als ik het goed begrijp is dat signaal dus niet compleet ? :s

Moet die omdraaitruuk dan maar eens proberen.
Weet iemand waar dat filter zit ? misschien is het beter om dat te overbruggen zodat de fader nog goed blijft werken.
Afbeelding
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!

27 feb 2009, 23:17

Dat filter schijnt softwarematig in de radio te zitten, want bij de hifi upgrade stuurt de radio wel op alle kanalen een volledig signaal uit. De filtering zou te maken hebben met het willen voorkomen van trillingen in de achterste deurpanelen.
Maar als ik het goed begrijp zit de versterker bij jou op de achterkanalen aangesloten en dan via aparte kabels naar de speakers. Dan zou die swap helemaal veel op moeten leveren. Het schijnt dat je binnen 30 minuten de swap gedaan hebt, bij de vrouwelijke connector zou je met een Torx 15 bitje de connectors eruit kunnen drukken.
De fader gaat dus alleen omgekeerd werken maar dat lijkt me niet zo erg. De software van de radio aanpassen lijkt me vrij lastig, misschien kan de dealer dit?

Kabeloverzichtje voor de swap:

Afbeelding

na de swap:

Afbeelding

Deze foto's zijn van Robin Casady van het Northamericanmotoring forum (NAM)
Robbee
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

28 feb 2009, 08:42

Ik heb eigenlijk altijd al gedacht dat ik wat "meer" had moeten hebben na de inbouw van de versterker.
Ik zal het artikel op nam eens doornemen en als ik tijd heb eens testen.
Ben ook benieuwd wat Mikeythemini hier over te zegen heeft.

Bedankt voor de plaatjes :P

Grtz,Rob
Afbeelding
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!

28 feb 2009, 11:19

Ja post ook je bevindingen aub!
Kevin
Robbee
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

01 mar 2009, 12:33

Nou, vanmorgen maar even geprobeerd.
Dit is mijn allerbeste mod !
Kost niks, op 30 minuutjes werk na en een prima resultaat.
Ik weet niet of het verchil zonder versterker ook zo goed te horen is, maar bij mij is het erg duidelijk.
Eindelijk de klappen in mijn rug die ik bedoelde.
Nu kunnen die Kenwood magneten doen waar ze voor gemaakt zijn.
Afbeelding

Dit kan ik iedereen aanraden.
Afbeelding
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!

02 mar 2009, 10:41

Kijk, mooi om te horen! Veel plezier ermee!
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!

03 mar 2009, 18:00

Net de connector even uit elkaar gehaald, je kun er zonder gereedschap bij komen. Het kleine kapje boven de hendel om de motorkap te openen kun je verwijderen door hem recht naar je toe te trekken, dat is richting de achterkant van de auto als je op de dorpel zit. Ik heb de dorpelrand ook losgemaakt, die kun je losklikken door hem richting de middenconsole te trekken. Als je hem achter de koppeling wilt klemmen om werkruimte te hebben, VERGEET DAN NIET DE HANDREM AAN TE TREKKEN, als de auto op een helling staat :?

De connector zit vast aan een andere zwarte connector, deze 2 krijg je los door hem een stukje tegen de klok in te draaien en dan komt hij los. De 2 connectors kun je scheiden door twee borgpinnetjes in te drukken en dan kun je ze van elkaar los schuiven.

De rest spreekt voor zich, ik denk dat dit een 15 minuten mod is als je eenmaal weet hoe alles los moet!

Ik heb nog even een versterker aangesloten, 4x 30watt rms maar dat lijkt ruim voldoende, er kan wel degelijk bas uit die achterspeakers komen!!
Robbee
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

03 mar 2009, 19:35

Dus als ik het goed begrijp ben ik het proefkonijn geweest ? :mrgreen:
Afbeelding
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!

03 mar 2009, 22:49

Haha ja in NL wel! In de VS zijn ze je al voorgegaan..
Overigens is de female kant vanaf de radio, de male kant is van de speakers.

Terug naar “Interieur en audio”