iPod: onzichtbare aansluiting kabeltje + bediening via MFSW

De binnenkant van de 2e generatie MINI, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc..
CooperDiva
Nieuw Lid
Nieuw Lid

iPod: onzichtbare aansluiting kabeltje + bediening via MFSW

11 jun 2010, 14:42

Hallo mede MINI fans! Ik zal me nog voorstellen, maar ik moet nu even dringend iets weten.
Ik hoop morgen het JA woord te geven aan mijn nieuwe MINI Cooper. Heb overal goed over nagedacht, ken geloof ik alle opties uit mijn hoofd, maar ik zit nog met 1 ding in mijn maag waar ik niet helemaal de vinger op kan leggen. Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Zoals gezegd ga ik voor een nieuwe MINI Cooper, bouwjaar 2010, met uitgebreide navigatie en bluetooth telefoonverbinding. Ik overweeg ook om de optie Ipod interface te nemen maar ik hoor daar verschillende verhalen over. mijn probleem is als volgt:

Ik wil mijn ipod (nog niet gekocht overigens), aansluiten zodat ik er via de radio naar kan luisteren. Maar...ik wil NIET dat er altijd zo'n kabeltje onderin bij de schakelpook bungelt bij de AUX/USB aansluiting. Bovendien is de kabel WIT en mijn auto ZWART. Hoe kan ik toch naar de Ipod luisteren zonder dat ik dat stomme kabeltje in het zicht heb? Is het bijv. eenvoudig om een kabeltje te verbinden via de Radio en deze uit te laten komen in het dashbordkastje, zodat je de kabel nooit in het zicht hebt? En kan ik dan de Ipod -zonder de interface- via het MFSW bedienen, of niet?

Ik snap echt niet hoe het nu zit. Heb al verschillende forums en posts bekeken en ook iets gevonden over het aansluiten van een z.g. Ykabel.Maar wat is dat? Kan je dat zelf aansluiten of moet dat in de garage/fabriek?
Ik ben anti-technisch, dus hoop dat ik het enigszins begrijpelijk heb uitgelegd.

Geeft dit overigens nog problemen met de werking van een gsm die via bluetooth connected is met de auto? Ook daar heb ik al verschillende dingen over gelezen.

Nogmaals, ik stel mezelf nog voor op het forum, maar wil graag antwoord op deze brandende vraag VOOR ik mijn JA woord geef :lol:.
Alvast dank voor jullie hulp!
Groeten,
Cooper Diva (to be ;-))
Marcel Always Open
Cabrio-King

12 jun 2010, 12:14

Misschien spreek ik voor mijn beurt, heb zelf immers geen 2e Generatie New mini (r55/5/57) maar ik ken alleen witte kabeltjes, geen zwarte.
Al bij de 1e generatie was er de mogelijkheid om de kabel van achteruit de radio binnendoor naar het dashboardkastje te geleiden.
Dus dat moet wel goed komen.

Stel dat je ingebouwde navigatie bestelt, dan moet je tevoren even goed met de dealer overleggen wat er mogelijk is omtrent Ipod connecties.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
CooperDiva
Nieuw Lid
Nieuw Lid

12 jun 2010, 12:41

Dank voor je reactie. Ik zal het met de dealer bespreken, want ik ga idd voor de ingebouwde nav. Dealer afspraak kon vandaag helaas onverwacht niet doorgaan. Volgende week nieuwe poging!
Skip
Mod virus alert!
Mod virus alert!

12 jun 2010, 12:54

Anders heb je ook de mogelijkheid om een usb-stick te gebruiken. Ik heb er een gekocht met een aantal Gigabyte en zit altijd in de auto, werkt in principe hetzelfde als de ipod 8) Daarnaast heb ik wel de kleinste gekocht, die ik kon vinden, zodoende zie je 'm niet eens zitten ! :p
Mellow_Ron
Mod virus alert!
Mod virus alert!

13 jun 2010, 12:01

De ipod interface heeft ook een opberg bakje dat wordt bevestigd achter een klep bovenje dashboard opbergvak. Hier komt ook de kabel voor de ipod in. Tijdens het gebruik is de ipod dus netjes opgeborgen.

Afbeelding

Afbeelding
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

13 jun 2010, 12:04

Bij mij hangt idd de kabel bij de pook, maar ik heb gewoon een zwarte kabel. Dus die is blijkbaar gewoon beschikbaar, mss moet je dealer daar even moeite voor doen om die te vinden. En anders moeten ze maar eens contact opnemen met Van Poelgeest.

Die kable kun je trouwens gewoon naar achter leggen in het opbergvakje onder de middenconsole, dan ligt volledig uit het zicht. Levert bij mij nooit een probleem op.

suc6!
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
GeoBem007
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

13 jun 2010, 12:14

Bij mijn pa moet ie ook onder de middenconsole adhv een zwarte kabel.
Hij kan dan netjes in het opbergnetjes aan de passagierszijde.

Ik kan mij ook herinneren dat ie (vroeger?) in het handschoenkastje ging zoals bij Ron...
Maar dat is veranderd bij de overstap van onze Cooper D (een van de eerste van de R56 generatie) naar de Clubman.

Zelf heb ik in mijn armsteun een dock voor mijn iPhone. Als die erin zit kan ik ook muziek afspelen adhv "Uitgebreide connectiviteit voor muziekspelers" geloof ik dat die optie heet..

PS: Ik hoop dat het veranderd, maar ik vind de interface voor de iPod niet erg handig bij de gewone radio. Bij de Navi is het handiger/duidelijker. Hoop dat er met de nieuwe 'MINI Connected' ed wat veranderingen in komen.
Wokkel
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

14 jun 2010, 08:40

Momenteel wordt in de R56 generatie de Interface Retrokit nog steeds weggewerkt boven het handschoenkastje.

Ik heb nagevraagd bij van Ekris, waar ik ook mijn R56 heb gekocht, over de kosten van het plaatsen van een Retrokit. Tot mijn verbazing kwam dit uit op €600 incl. alles. Beetje veel als je het mij vraagt.
In al die tijd dat ik in deze auto zal rijden, krijg ik dit er nooit uit met gebrande cd's. Evenmin als dan dat ik +200 nummers vanuit iTunes zal kopen. Dus vind ik persoonlijk deze optie zo goed als overbodig worden, tenzij ik uit mijn Mini Next garantie ben en het zelf ga plaatsen/laat plaatsen door Teun De Beunhaas.

Overigens weet ik vanuit mijn proefrit in de R56 S, dat mijn armsteun verschuifbaar is. Verder niet ingekeken o.i.d. maar ik hoop dat er een iPhone aansluiting inzit, of de optie ervoor.
Apple gebruikt naar mijn weten voor de iPhone/iPod Touch hetzelfde OS. Dus dan is het mogelijk om mijn iPod aan te sluiten i.p.v. iPhone (wat ik niet bezit).

Morgen ontvang ik mijn Mini, dus over dit onderwerp kom ik even op terug.
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

14 jun 2010, 09:29

Als je bluetooth gekozen hebt, dan heb je automatisch een usb aansluiting. Plug daar gewoon een stickje in met al je muziek en dan speelt dit nog eens intuitiever af ook!

Zo'n ipod aansluitingen werken als cd-wisselaar, dus je radio denkt dan dat hij CD-1 afspeelt, of als je ze wil gesorteerd zien op artiest, dan moet je CD-2 kiezen. Ik vind dat eigenlijk echt idioot.

Met mijn usb stickje kan je gewoon op het scherm mooi de mapstructuur zien, of kiezen per artiest, album, genre enz. De titels van die menu-opties zijn dan ook gewoon wat ze doen 'album', 'genre', ... en niet CD-1, CD-2, ...

Het is ook zoveel makkelijker, en goedkoper dan een ipod te moeten kopen.
Bassie
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

14 jun 2010, 10:52

Heb een recente R56 (mei 2010) met Bluetooth/USB interface en een MFSW en een officieel zwart iPod kabeltje af fabriek.

Kabeltje is van prima kwaliteit, en klinkt fantastisch.
Komt inderdaad onderaan bij de pook uit, maar is genoeg ruimte om je iPod op te bergen.

Via de radio kun je netjes op verschillende manieren door muziek zoeken.
Via genre, album, artiest etc en alle playlist werkt allemaal prima.
Geen CD1 / CD2 etc maar volledige namen van artiesten, albums, nummers en playlists.
Volume en vorige/volgende kun je via het stuur bedienen.

Laatst gewijzigd door Bassie op 14 jun 2010, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

14 jun 2010, 11:14

Ahzo, dan hebben ze eindelijk hun systeem wat intuitiever gemaakt en geen zo'n domme workaround oplossing zoals vroeger.

Ik vind niet direct een filmpje van een mini, maar toen ik de mijne bestelde zat het systeem zo in elkaar dat je ipod interface eigenlijk als cd wisselaar werkte en je die ook zo moest aanspreken via je radio. als in het filmpje hieronder:

Je ipod zat dan wel mooi opgeborgen in het opbergvak boven het hanschoenkastje.

Goed nieuws nu als dat niet meer zo is. Maar blijkt nu wel gewoon via de usb aansluiting te werken, en dus onderaan aan te sluiten, wat dan weer minder goed nieuws is.

Ik blijf erbij dat een usb stick kleiner en goedkoper is. Als je nog geen ipod hebt natuurlijk.
Fozzie
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Ipod interface in opbergvakje

21 nov 2010, 20:52

Ik overweeg om de Ipod interface in dashboard opberg vak te laten inbouwen in nieuwe R56. Weet iemand wat dat moet kosten ingebouwd en wel ?
Als het te duur is denk ik toch de bluetooth handsfree kit & USB audio interface af fabriek te bestellen. Kun je dan muziekbestanden ook af multifunctioneel stuur bedienen?
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 nov 2010, 20:55

ik overweeg binnenkort een ipod interface samen met een dashboardkastje te laten inbouwen. Dinsdag ga ik informeren naar de exacte kosten van dit alles aangezien ik dan naar de dealer moet voor een reparatie. Als je me dan ff een PM stuurt kan ik je het exacte antwoord geven! (ervan uitgaande dat de gear + inbouwkosten niet veel zullen verschillen tussen een R53 en R56)
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

22 nov 2010, 08:55

Ik weet dat de usb-aansluiting af-fabriek de goedkoopste keuze was voor mij (een kleine 3 jaar geleden).

Een simpele usb-stick is ook een stuk handiger dan een ipod vind ik, je kan hem gewoon in de auto laten, uit het zicht. je ipod kun je dan blijven gebruiken voor al je andere bezigheden, anders moet je iedere keer je in de auto kruipt je ipod aansluiten, en dan vergeet je die weer eens, enz...

+ bluetooth is een must.

Je mfsw bedient alle muziek op je stickje zonder probleem. Ik dacht dat de ipod interface een soort brug tussen de cd-wisselaar bediening en je ipod is. Wat betekent dat je naar CD-2 moet luisteren om per album te luisteren, CD-3 per artiest. Voor veel mensen is dit geen probleem, maar ik heb liever dat, als er CD-N staat, dat dan ook effectief een cd afspeelt en niet een ipod. Ik vind het maar 'flauw' anders.

Ik zou dus zeggen, ga voor die bluetooth + USB en plug gewoon een stickje in je auto.
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

22 nov 2010, 08:58

crossbytje schreef:Ik weet dat de usb-aansluiting af-fabriek de goedkoopste keuze was voor mij (een kleine 3 jaar geleden).

Een simpele usb-stick is ook een stuk handiger dan een ipod vind ik, je kan hem gewoon in de auto laten, uit het zicht. je ipod kun je dan blijven gebruiken voor al je andere bezigheden, anders moet je iedere keer je in de auto kruipt je ipod aansluiten, en dan vergeet je die weer eens, enz...

+ bluetooth is een must.

Je mfsw bedient alle muziek op je stickje zonder probleem. Ik dacht dat de ipod interface een soort brug tussen de cd-wisselaar bediening en je ipod is. Wat betekent dat je naar CD-2 moet luisteren om per album te luisteren, CD-3 per artiest. Voor veel mensen is dit geen probleem, maar ik heb liever dat, als er CD-N staat, dat dan ook effectief een cd afspeelt en niet een ipod. Ik vind het maar 'flauw' anders.

Ik zou dus zeggen, ga voor die bluetooth + USB en plug gewoon een stickje in je auto.
Ok, ik dacht al dat dit CD-2 euvel ondertussen verholpen was, zie ik nu ook net dat dit in deze thread al aangekaart werd en dat ik enige tijd terug net hetzelfde advies gegeven heb :-).

Terug naar “Interieur en audio”