A stijl tweeter upgrade

De binnenkant van de 2e generatie MINI, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc..
D0X
One wheel wonder
One wheel wonder

A stijl tweeter upgrade

13 aug 2011, 11:44

Op newministuff.com word een a-stijl kapje aangeboden met tweeters erin.
Waar ik echter niet uit kom is hoe moeilijk dit te installeren is.
Er staat in de beschrijving dat je niet helemaal tot achter de radio hoeft te komen.
Een mailtje wat ik terug heb gehad bevestigd ook dat het dash er niet af hoeft.
Maar hoe werkt het dan wel? Waar zitten de aansluitingen voor de tweeters?
Ik heb een Radio Boost.

http://www.newministuff.com/new/shop.ph ... how&id=546

Ik denk erover om de tweeters te installeren samen met een stukje kabelboom voor de bekende 'channelswap'.
Neovo
Be Mini
Be Mini

13 aug 2011, 19:13

Tweeter kabeltjes moeten "afgetapt" worden incl filters waar de oude lopen.
Die komen allemaal samen aan de linker voorkant onderaan je stuur, waar je motor kap hendel zich bevind.
Wel ff de kleuren checken voor je aftapt
D0X
One wheel wonder
One wheel wonder

14 aug 2011, 17:55

Dan moet toch het hele dash eraf, of zie ik iets over het hoofd.
D0X
One wheel wonder
One wheel wonder

20 nov 2011, 16:20

OK.

Toch maar gekocht, de a-stijlen met tweeters en stukje kabelboom met de bekende channelswap.
Gisteren ingebouwd en serieus, wat een verschil.

Ik ben erg kritisch op geluidskwaliteit, maar dit is boven verwachting.
De totale afwezigheid van bas word door de channelswap goedgemaakt, bas en punch genoeg nu.
De extra tweeters zorgen ervoor dat je geen oren meer op je knieën hoeft te hebben.

Dikke vette aanrader.
Mini Wolf
4 op een rij!
4 op een rij!

22 nov 2011, 14:28

Hoe makkelijk was het inbouwen? Plug and play?

Wil dit misschien volgend jaar ook gaan monteren als het inderdaad zo'n verschil is tov de standaard configuratie.
PimNoordhof
Mod virus alert!
Mod virus alert!

22 nov 2011, 20:41

Ik ben ook wel heel benieuwd hoeveel werk het is, en of je een soort omschrijving kunt geven van je aanpak. :D :D
D0X
One wheel wonder
One wheel wonder

25 nov 2011, 14:30

Het stelt niet veel voor (als ik het kan kan iedereen het):

- Paneel onder het stuur losschroeven.
- Paneel aan de linkerzijde naast pedalen lostrekken tot aan bestuurdersstoel.
- Klein paneel boven dat paneel lostrekken.
- Bewuste stekker zit daarachter, stekkers met de channelswap en tweeterdraden ertussen klikken.
- Tweeterdraden via deurrubber naar boven brengen tot aan a-stijl.
- Airbag plaatje uit de a stijl wippen en torx eronder eruit draaien.
- A stijl eraf trekken.
- Linker a stijl met tweeter aansluiten, a stijl aanbregen, torx erin, airbagplaatje terug.
- Draadje voor rechter tweeter over dakhemel laten lopen (gewoon ertussen doen aan de voorkant bij de voorruit.
- Zelfde verhaal voor de rechter a-stijl.

Klaar.
Yannick_
Mod virus alert!
Mod virus alert!

25 nov 2011, 14:40

Misschien een stomme vraag hoor.. maar heb je dan geen last van die airbags die daar zitten? Met losschroeven enzo? :mrgreen:
Mini Wolf
4 op een rij!
4 op een rij!

25 nov 2011, 16:58

Yannick_ schreef:Misschien een stomme vraag hoor.. maar heb je dan geen last van die airbags die daar zitten? Met losschroeven enzo? :mrgreen:
Zo gevoelig zijn die dingen nou ook weer niet. Je haalt tenslotte de airbag ook niet weg. Alleen het kapje.

Goed om te lezen dat het zo eenvoudig is. Ga het volgend jaar zeker bestellen!

Heb jij de Clarion tweeters besteld? En hoe is de afwerking van het materiaal en de kleur van de a-stijl. Niet van origineel te onderscheiden of "valt prima mee te leven"? Kan je misschien een foto maken van hoe het geheel er uit ziet?
D0X
One wheel wonder
One wheel wonder

01 dec 2011, 13:40

Mini Wolf schreef:
Yannick_ schreef:Misschien een stomme vraag hoor.. maar heb je dan geen last van die airbags die daar zitten? Met losschroeven enzo? :mrgreen:
Zo gevoelig zijn die dingen nou ook weer niet. Je haalt tenslotte de airbag ook niet weg. Alleen het kapje.

Goed om te lezen dat het zo eenvoudig is. Ga het volgend jaar zeker bestellen!

Heb jij de Clarion tweeters besteld? En hoe is de afwerking van het materiaal en de kleur van de a-stijl. Niet van origineel te onderscheiden of "valt prima mee te leven"? Kan je misschien een foto maken van hoe het geheel er uit ziet?
De airbags zitten niet achter de a-stijl, die zitten boven de dakhemel.

Ik heb de OEM tweeters, bewust i.v.m. klankkleur. En de kleur is gewoon gelijk, het is origineel MINI spul.
jbcola
Brugse zot

01 dec 2011, 13:46

Je had beter van de 1ste keer alles vervangen als je zo kritisch bent. Heb ik gedaan in de tijd en geloof me, dan hoor je pas verschil! :wink:
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!

30 jan 2012, 07:04

Ik ben ook al een beetje aan het kloten met tweeters in de A-stijlen. Ik heb mijn tweeters, Scan Speak Illuminators, nu passend in de A-stijlen. Nu allleen nog kijken of ik ze ook teruggeplaatst krijg. Die worden dan aangesloten via een Pioneer P9/Q9 en 2x Alpine PDX5. Dus twee tweets, twee midbasjes en twee basspeakers in de achterpanelen. De midbasjes worden waarschijnlijk Focal BE No.5. De basspeakers denk ik Seas of de Genesis P69.
Akool
Nieuw Lid
Nieuw Lid

A pillar Tweeter upgrade with Channel Swap

19 nov 2012, 11:31

Ter referentie voor mogelijk toekomstige kopers van de "A-Pillar Tweeter upgrade with Channel swap", bij www.newministuff.com

Het geluid is echt ENORM verbeterd. Er zit veel meer laag in die achterspeakers, dan ik voor mogelijk hield, dankzij de channel swap. Maar de tweeters (ik heb op aanraden van Mike de Clarion tweeters besteld) doen in mijn ogen minstens zoveel: de 'geluidsbron' wordt verhoogd tot ongeveer oorhoogte...een enorme verbetering voor de geluidsbeleving! En ze hebben een goed frequentie bereik.

Het plaatsen was redelijk eenvoudig (voor een leek als ik). De stappen voor installatie zijn in deze topic al benoemd (dank voor het delen ervan). Ik vond het wel lastig om de nieuwe kabelboom een plekje te geven, zodat het paneeltje weer rustig op zn plaats zit, zonder dat hij er weer 'af' wilt springen, bij een klein tikje. Maar het is te doen. Ook het plaatsen van de nieuwe A-stylen ging bij mij niet heel makkelijk, ik heb ze uiteindelijk met het aandraaien van de schroeven weer op hun plek weten te forceren.

Maar nu is alles helemaal netjes, je ziet geen draadje lopen en alle panelen en rubbers etc zitten goed!

Totaal ongeveer 1,5 uur mee bezig geweest, om alles te installeren en weer netjes te hebben.

Ook wat mij betreft: dikke vette aanrader!!! Zonder twijfel één van de beste geluidsverbeteringen die je onder de 300 euro kunt krijgen...
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!

22 nov 2012, 03:59

Ik heb ook wat moeite om de a-stijl weer op zijn plek te krijgen idd.

Ik heb deze tweeters uit elkaar gesloopt, zodat ik de driver zelf overhoud en deze aan een nieuw volume moet koppelen. Ik denk aan 100ml. Nu kan ik hem op oem plek monteren in de a-stijl. De behuizing (achterkamer en faceplate) zijn nu dus verwijderd.

Afbeelding
minipepperwhite
One wheel wonder
One wheel wonder

05 jan 2013, 12:31

hallo, ik heb sinds kort tweeters gekocht (OEM tweeters + A stylen) maar heb geen stukje kabelboom en een channelswap enig idee waar ik die kan bestellen?

waar dient die channelswap nou eigelijk voor?

Terug naar “Interieur en audio”