Ik heb op de NAM twee weken lang over speaker, amplifiers en subwoofers gelezen tot het mijn oren uit kwam. Wat heb ik hiervan opgestoken? Dat ik de bomen en het bos niet meer zie.
Wat ik wil zijn goed/beter geluid tegen een normale prijs;
- goede voorspeakers van Hertz, Polk of Focal (tussen de 150 en 300 Euro)
- een simpele, energie zuinige versterker (tussen de 100 a 200 Euro)
en nee ik wil niet de achterspeakers vervangen (2011 Mini => verbeterde achter speakers en ivm parkeersensoren en telefoon geen voor achter speaker swap)
en nee ik wil geen subwoofer in mijn (achter)bak.
en nee ik wil geen A-stijl met tweeters, die kunnen in de bovenste box gaten in de deur.
Wie o wie heeft een voorstel of iets vergelijkbaars al ingebouwd?
Speakers, versterker en geen subwoofer
- Wilcoos
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: Speakers, versterker en geen subwoofer
Je versterker budget is wat laag tegenover je speaker budget denk. En je tweeter oplossing is niet goed.
Advies: Goede composet, met tweeter in de A-style, en later verder kijken naar een versterker.
Dan zou Ik een Goede versterker met dsp bijvoorbeeld zoeken.
Advies: Goede composet, met tweeter in de A-style, en later verder kijken naar een versterker.
Dan zou Ik een Goede versterker met dsp bijvoorbeeld zoeken.
- CFWJacobs
- One wheel wonder
Bericht
@wilcoos, wat is het vermogen van die cd boost uit de r56 en r55 2011? Weet jij dat?
- Wilcoos
- Volledig MINI minded!
Bericht
Denk dat ze 50 of 45 watt zeggen. Maar dat haal je niet denk
- CFWJacobs
- One wheel wonder
Bericht
Ah, thanks. Kan ook nergens de exacte specs vinden van die radio. Ga ik van 40 watt maar uit. Tenzij iemand op de proppen komt met een spec sheet. :-)
- Wilcoos
- Volledig MINI minded!
Bericht
specs zal denk 50 Watt mosfet aangeven, maar is niet gecertificeerd. Dus je weet niet wat je overhoud. Daarnaast is het vaak piek vermogen.
- CFWJacobs
- One wheel wonder
Bericht
Mobile emotions wordt de toko waar ik dit kwartaal naartoe ga om het allemaal uit te vogelen. Zodra het zover is ga ik updates posten aangaande de ontwikkelingen. Wellicht ook handig tzt voor andere forumgangers. Thanks voor de info Wilcoos.
- Wilcoos
- Volledig MINI minded!
Bericht
Goede keuze!
Ik moet ook nog even bij ze langs voor een de CM
Ik moet ook nog even bij ze langs voor een de CM
- Beetle
- Mod virus alert!
Bericht
Mijn advies:
Setup 1:
Frontset met tweets in a-styl: Focal PS130F
Versterker+sub onder de stoel: Focal Ibus 2.1
Condensator Focal
Setup2 :
Front PS130F, tweet in a-stijl
Versterker Focal FD4.350 + condensator Focal onder stoel1
Sub 20cm: zelf fabriceren, onder stoel2
Makkelijkste oplossing is setup1.
Voor beide setups achterspeakers niet aansluiten.
Setup 1:
Frontset met tweets in a-styl: Focal PS130F
Versterker+sub onder de stoel: Focal Ibus 2.1
Condensator Focal
Setup2 :
Front PS130F, tweet in a-stijl
Versterker Focal FD4.350 + condensator Focal onder stoel1
Sub 20cm: zelf fabriceren, onder stoel2
Makkelijkste oplossing is setup1.
Voor beide setups achterspeakers niet aansluiten.
- CFWJacobs
- One wheel wonder
- CooperRob
- Nieuwsgierig
Bericht
Geachte Beetle, dank u hartelijk voor deze super post. Dat is precies het antwoord waar ik naar op zoek was. Als ik kudoos had zou je ze allemaal gehad hebben.
- CooperRob
- Nieuwsgierig
Bericht
Heb nog een paar reserve kudoos die ik ter beschikking wil stellen.
Waarom 130 ipv 165?
En als 165 toch ook kan welke Focal 165?
Waarom 130 ipv 165?
- Beetle
- Mod virus alert!
Bericht
De meeste 165mm gaan te diep en door de gain speelt het niet strak en gaat bulderen. Een 130mm heeft een hogere F3 en klinkt veel strakker daardoor, behalve als de Q lager als 0.55 komt. De Focal die ik noemde heeft een F3 van rond de 90 en moet 80ltr hebben om een Q te halen van 0.7. Met 40ltr zit je op zo'n 0.82. Een echte kickbasser dus. Uit ervaring weet ik dat 90hz bij een Q 0.7 ideaal is en in combinatie met een sub extreem vol en vooral strak klinkt. Deze woofer komt dus dicht in de buurt van wat ik ideaal vind.
Ikzelf gebruik ook deze woofers samen met gemodificeerde tweeters van Scanspeak. Als subs gebruik ik Focal Utopia's 5WS. Dat zijn 13cm subs die 3.5ltr nodig hebben en zitten in een kistje van 6.5ltr+wol onder het dash aan de bijrijderskant. Op die plek wordt het laag met 20db versterkt en daar kan geen versterker tegen op.
Elke speaker heeft een volume nodig waarin hij het beste speelt. Dat is wanneer het volume zodanig is dat de Q=0.7. In een auto heb je een fenomeen wat gabin gain heet. Voornamelijk heb je dit voorin onder het dash, dus vooral de frontspeakers hebben daar 'last' van. Je kunt dit ook gebruiken om de bas te versterken. Echter als de speaker al diep gaat dan wordt de bas te overdreven. Hoe hoger de F3 en hoe hoger de Q, hoe minder gabin gain en hoe dunner de bas.CooperRob schreef:Heb nog een paar reserve kudoos die ik ter beschikking wil stellen.
Waarom 130 ipv 165?
De meeste 165mm gaan te diep en door de gain speelt het niet strak en gaat bulderen. Een 130mm heeft een hogere F3 en klinkt veel strakker daardoor, behalve als de Q lager als 0.55 komt. De Focal die ik noemde heeft een F3 van rond de 90 en moet 80ltr hebben om een Q te halen van 0.7. Met 40ltr zit je op zo'n 0.82. Een echte kickbasser dus. Uit ervaring weet ik dat 90hz bij een Q 0.7 ideaal is en in combinatie met een sub extreem vol en vooral strak klinkt. Deze woofer komt dus dicht in de buurt van wat ik ideaal vind.
Ikzelf gebruik ook deze woofers samen met gemodificeerde tweeters van Scanspeak. Als subs gebruik ik Focal Utopia's 5WS. Dat zijn 13cm subs die 3.5ltr nodig hebben en zitten in een kistje van 6.5ltr+wol onder het dash aan de bijrijderskant. Op die plek wordt het laag met 20db versterkt en daar kan geen versterker tegen op.
- CooperRob
- Nieuwsgierig
Bericht
Bedankt. Er zal vast een grote kern van waarheid inzitten maar dit zegt mij echt helemaal niks.... boom ...bos (zie mijn eerste post). Toch nogmaals super bedankt. Hierbij mijn laatste kudoos.

- Beetle
- Mod virus alert!
Bericht
Het is misschien iets teveel abra en vooral kadabra, maar na meer dan 15 verschillende speakers te hebben geprobeerd en uitgerekend, zie je een duidelijke rode draad.CooperRob schreef:Bedankt. Er zal vast een grote kern van waarheid inzitten maar dit zegt mij echt helemaal niks.... boom ...bos (zie mijn eerste post). Toch nogmaals super bedankt. Hierbij mijn laatste kudoos.![]()
Onze sponsors