Distributieketting versprongen

JohnRobben
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Distributieketting versprongen

13 mar 2015, 18:26

Dag allemaal,

Zoals in mijn vorige post aangegeven startte de Mini slecht en liep deze op drie cilinders. Ontsteking is blijkbaar niet de oorzaak. (foutmelding van geen ontbranding in de cilinders was nu bij alle 4 cilinders). Het lokale garagebedrijf waar ik m'n onderhoud altijd laat doen zag dat de bougies ontzettend zwart waren (nog maar 4000km mee gereden). Conclusie van de garage is dat de distributieketting een tandje versprongen is. BMW Dusseldorp opgebeld door de garage, deze vertelde dat het complete blok uit de auto moest en de versnellingsbak achter het blok weg moest om deze te voorzien van een nieuwe ketting en vanzelfsprekend weer op tijd zetten.
Ik heb op mijn beurt verontwaardigd Beek Auto Racing opgebeld met de vraag of dit inderdaad nodig is. Het antwoord van één van de medewerkers was dat ze speciaal gereedschap hebben en dus niet het hele blok uit de auto moet.
Op de site van Beek wordt voor het vervangen van de distributieketting een prijs opgegeven van 510 euro. Ben ik met een nieuwe ketting van mijn probleem af?

Ik hoor graag van jullie!
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:

Re: Distributieketting versprongen

13 mar 2015, 19:29

Ketting opnieuw op tijd zetten is in een uurtje gebeurd.
De vraag is meer wat heeft dit veroorzaakt. Heb zelf nu al een paar keer meegemaakt dat de tandwielen niet goed zijn vastgezet en zodoende iets of wat van tijd zijn verschoven.
JohnRobben
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

13 mar 2015, 21:10

Dus het is helemaal geen klus waarbij het hele blok uit de auto moet. Echter ik neem aan dat de ketting is opgerekt of dat de kettingspanners aan hun einde zijn, anders kan de ketting geen tand overspringen. Maar wat doe ik? De auto loopt nog prima, enkel stationair niet helemaal lekker en na verloop van tijd vermogensverlies. Laat ik er een nieuwe ketting opzetten?
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:

13 mar 2015, 21:39

Als je geen koude start ratel hebt, dan zou ik gewoon de ketting gewoon weer op tijd laten zetten. Eventueel de spanner van€30,- ook gelijk laten vervangen.
Het juiste ontstekings tijdstip is veel gezonder voor je motor.
Weet je zeker dat de ketting is versprongen?
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!

13 mar 2015, 23:23

Als de timing verlopen is doordat een van de drie tandwielen verdraaid is moet je een nieuwe ketting monteren en de tandwielen opnieuw vastzetten met nieuwe rekbouten. Je hebt een speciale set nodig om de nokkenassen/ distributie op tijd te zetten idd. Als je weet hoe het moet is het niet zo moeilijk. Anders zit er niets anders op dan het te laten doen. De laatste revisie is een andere ketting en sterkere en kortere spanner.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”