Beste medeforumleden, ik ben zins een jaar de eigenaar van een Mini clubman cooper s 2008 37-JLV-2 met nu 53000 km op de teller. Tot aan gisteren liep de auto als een zonnetje, gebruikt wel wat olie maar niet verontrustend. De problemen begonnen gisteren, normaliter bij bij een beetje doortrekken in de 2 de versnelling komt er een backfire uit de uitlaat wat ik alleen maar een mooi geluid vind. Gisteren wilde ik na een bocht doortrekken in de 2de versnelling,toen er 1 grote klap uit de uitlaat kwam,het motorstoringslampje begon te knipperen, de motor op wat het leek 3 cillinders te gaan lopen, geen trekkracht meer. Ik was 3 km van huis af dus voorzichtig omgedraaid en met veel moeite thuis gekomen, veel stotteren van motor en nog amper vooruitkomen. Om hem gelijk naar de garage te brengen heb ik geen zin in, maar is hier zelf uit te komen?
ik had het met 70.000 km en daarom vroeg ik ook of er software tuning opzit want kan mij niet voorstellen dat de motor ploft als die oem is met zo'n km stand.
Kan ook je distributie zijn die van "tijd" af is gelopen en/of Turbo aan gort. Start ie nog wel? En pakt de motor dan überhaupt nog wel op? Of continu stotteren en wegvallen?
Het kan van alles zijn. Uitlezen en vervolgens vanuit daar verder kijken. Kan een vuile bougie zijn, koolaanslag bij de kleppen of cilinder/zuiger nr 4 kapot. Een garage zou je heel snel uitsluitel kunnen geven.
Vanochtend een soortgelijk iets gehad, heb alleen de grote klap gemist.
Bij het oprijden van de snelweg druk ik de sportknop in, auto trekt nog door tot 130 km/h en daarna alle vermogen weg, kon wel 120 door blijven rijden, maar versnellen ging niet meer. Ook niet toen ik afgeremd was naar 90 kreeg ik hem niet meer sneller dan dat, leek wel een soort noodloop.
Rustig de 5km naar werk doorgereden, maar bij afremmen op de afrti pruttelde de motor erg ontegelmatig.
Dus ben wel benieuwd wat dit geweest is, wellicht helpt het mij om te gaan zoeken.
Vondt overigens wel dat het brandstofverbruik de laatste week wat aan de hoge kant was (gezien de actieradius die je nog kan rijden)
En het gaat om een 2010 R55 Cooper S met N18 blok
(En is er toevallig iemand die hem uit kan lezen in de buurt van sassenheim?????)
GoGarage37 is volgens mij niet al te ver van Sassenheim.
Ik heb een keer een kapotte bougie gehad, zelfde symptomen, verlies van snelheid en niet meer willen accelereren. Maar dat ging wel gepaard met een foutmelding. Foutmelding resetten met de scangauge, dan deed hij het weer even, totdat je weer boven een bepaald toerental kwam of een te veel vermogen vroeg.