Even terug ontopic
Ik was aan het afvragen.. Haalt een FMIC wat uit op een diesel?
Diesel tuning
- GeoBem007
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Mortsel, Antwerpen
Bericht

Zal mijn geld dan wel gewoon in een chip steken
En een goede CAI.. Suggesties? Heb gezien dat er eigenlijk een luchtaanvoerpijp is bij de Cooper D, naar het luchtfilterkastje. komt eigenlijk ongeveer naast de koplamp..
Nouja, ik dacht.. Cooper D = TURBOdiesel, FMIC dient voor meer koeling etc voor de turbo en dus beter behoudt van vermogen, misschien haalt het wel wat uitFerdinand schreef:FMIC bij een diesel? Je kunt 'm gewoon er tegen aan zetten, voor de show![]()
Ik heb trouwens een dagje in een Cooper S gereden: Rijdt heel erg goed. potver, heerlijk dieseltje zeg. Dus even inleveren die 135i en ik stap in de Cooper D

Zal mijn geld dan wel gewoon in een chip steken

En een goede CAI.. Suggesties? Heb gezien dat er eigenlijk een luchtaanvoerpijp is bij de Cooper D, naar het luchtfilterkastje. komt eigenlijk ongeveer naast de koplamp..
- frankie
- Volledig MINI minded!
Bericht
volgens mij heb je wel gelijk hoor...GeoBem007 schreef:Nouja, ik dacht.. Cooper D = TURBOdiesel, FMIC dient voor meer koeling etc voor de turbo en dus beter behoudt van vermogen, misschien haalt het wel wat uitFerdinand schreef:FMIC bij een diesel? Je kunt 'm gewoon er tegen aan zetten, voor de show![]()
Ik heb trouwens een dagje in een Cooper S gereden: Rijdt heel erg goed. potver, heerlijk dieseltje zeg. Dus even inleveren die 135i en ik stap in de Cooper D
Zal mijn geld dan wel gewoon in een chip steken![]()

- GeoBem007
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Mortsel, Antwerpen
Bericht
Het was mij ook opgevallen omdat de Cooper D dezelfde intercooler heeft zitten als de Cooper S! Toch denk ik dat het niet de moeite is op een Doopertje. Op een gechipte Cooper S staat het voor 5 à 10pk..frankie schreef:volgens mij heb je wel gelijk hoor...GeoBem007 schreef:Nouja, ik dacht.. Cooper D = TURBOdiesel, FMIC dient voor meer koeling etc voor de turbo en dus beter behoudt van vermogen, misschien haalt het wel wat uitFerdinand schreef:FMIC bij een diesel? Je kunt 'm gewoon er tegen aan zetten, voor de show![]()
Ik heb trouwens een dagje in een Cooper S gereden: Rijdt heel erg goed. potver, heerlijk dieseltje zeg. Dus even inleveren die 135i en ik stap in de Cooper D
Zal mijn geld dan wel gewoon in een chip steken![]()
- Ferdinand
- Be Mini
- Locatie: Delft
Bericht
Ha GeoBem007. O, is de Cooper D een turbo diesel? Nee toch, gewoon een Dieseltje toch? Even opzoeken. Op Mini.nl staat dat er sprake is van 'overboost', dus inderdaad, dan zou het een Turbo diesel moeten zijn. Kan niet zien of er een intercooler op zit. Jullie zeggen het, dan neem ik het aan. Ok, dat verklaart wel wat. Want ik dacht al, wat gaat dat ding voor een gewone diesel, maar het is een turbodiesel. Ook prima natuurlijk. Enfin, ik kwam geen spat vermogen tekort: heerlijke diesel.
Een grotere IC op een diesel? Denk dat dat niet veel uithaalt (je zou het Beek moeten vragen). De luchtinlaattemperaturen bij een turbodiesel liggen een stuk lager dan bij een turbobenzine. Echt, dat scheelt enorm. Maar, nogmaals, misschien weet Beek wel wel raad mee. Verwacht overigens geen vermogenswinst met een grotere IC. Een grotere (maar vooral betere, dat is niet per definitie grotere!) IC voorkomt vermogens terugval. Maar dat is niet onbelangrijk! Voor dagelijks woon - werk en wat prive ritjes zou ik zeker geen andere IC aanraden. Echt niet, daar merk je niets van. Je motorgrantie vervalt overigens ook.
Een grotere IC op een diesel? Denk dat dat niet veel uithaalt (je zou het Beek moeten vragen). De luchtinlaattemperaturen bij een turbodiesel liggen een stuk lager dan bij een turbobenzine. Echt, dat scheelt enorm. Maar, nogmaals, misschien weet Beek wel wel raad mee. Verwacht overigens geen vermogenswinst met een grotere IC. Een grotere (maar vooral betere, dat is niet per definitie grotere!) IC voorkomt vermogens terugval. Maar dat is niet onbelangrijk! Voor dagelijks woon - werk en wat prive ritjes zou ik zeker geen andere IC aanraden. Echt niet, daar merk je niets van. Je motorgrantie vervalt overigens ook.
Veel rijplezier!
- frankie
- Volledig MINI minded!
Bericht
Over de fmi, ik weet dat een bekende Alfa tuner daar mee geexperimenteerd heeft op een JTD, de fmi gaf zo'n 25 graden celcius koelere inlaatlucht wat goed was voor ongeveer 5% vermogensverbetering.
Hehe, Ferdinand, een diesel zonder turbo, dat bestaat toch niet meer in een personenauto?Ferdinand schreef:Ha GeoBem007. O, is de Cooper D een turbo diesel? Nee toch, gewoon een Dieseltje toch? Even opzoeken. Op Mini.nl staat dat er sprake is van 'overboost', dus inderdaad, dan zou het een Turbo diesel moeten zijn. Kan niet zien of er een intercooler op zit. Jullie zeggen het, dan neem ik het aan. Ok, dat verklaart wel wat. Want ik dacht al, wat gaat dat ding voor een gewone diesel, maar het is een turbodiesel. Ook prima natuurlijk. Enfin, ik kwam geen spat vermogen tekort: heerlijke diesel.
Een grotere IC op een diesel? Denk dat dat niet veel uithaalt (je zou het Beek moeten vragen). De luchtinlaattemperaturen bij een turbodiesel liggen een stuk lager dan bij een turbobenzine. Echt, dat scheelt enorm. Maar, nogmaals, misschien weet Beek wel wel raad mee. Verwacht overigens geen vermogenswinst met een grotere IC. Een grotere (maar vooral betere, dat is niet per definitie grotere!) IC voorkomt vermogens terugval. Maar dat is niet onbelangrijk! Voor dagelijks woon - werk en wat prive ritjes zou ik zeker geen andere IC aanraden. Echt niet, daar merk je niets van. Je motorgrantie vervalt overigens ook.

Over de fmi, ik weet dat een bekende Alfa tuner daar mee geexperimenteerd heeft op een JTD, de fmi gaf zo'n 25 graden celcius koelere inlaatlucht wat goed was voor ongeveer 5% vermogensverbetering.
- Ferdinand
- Be Mini
- Locatie: Delft
Bericht
Ha Fankie, worden er geen gewone diesels meer verkocht, zonder turbo? Ik weet er echt niets van .. haha O ja, zo'n groot effect, ook bij een diesel? Goed zeg.
Maar goed: 5% vermogenswinst is dus voor een Dooper iets van 6 pk erbij. Dat merk je natuurlijk niet echt. Geen garantie meer, nee, ik zou deze overslaan. Toch?
Maar goed: 5% vermogenswinst is dus voor een Dooper iets van 6 pk erbij. Dat merk je natuurlijk niet echt. Geen garantie meer, nee, ik zou deze overslaan. Toch?
Veel rijplezier!
- GeoBem007
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Mortsel, Antwerpen
Bericht
FMIC is pas voor als ik echt iets heb van 'Nu kan ik nog weinig modden'.
Ik was maar gewoon aan het doordenken!
Ik denk eerder te beginnen met een goede luchtfilter & chiptuning. Zou'm toch ook al rond de 140pk moeten brengen en een koppel rond de 300Nm!
Ik was maar gewoon aan het doordenken!

Ik denk eerder te beginnen met een goede luchtfilter & chiptuning. Zou'm toch ook al rond de 140pk moeten brengen en een koppel rond de 300Nm!
- GeoBem007
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Mortsel, Antwerpen
Bericht
Das een typische kwaal van de huidige Mini's, heb'k al lang vrede mee gesloten 
En verdere modificaties aan het onderstel komen er ook nog, verlaging & dikkere sway bar achteraan, strut vanvoor, ..
Een dieselbommetje, dat wil ik
Vraag me enkel af of ik dan niet eerder zou sparen om de nieuwe BMW-diesel te kopen of toch geld hier in steken 

En verdere modificaties aan het onderstel komen er ook nog, verlaging & dikkere sway bar achteraan, strut vanvoor, ..
Een dieselbommetje, dat wil ik


- Olaf
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Etten-Leur
Bericht
R55/56 is standaard niet zo spannend rijden!
nu 344 nm koppel en de auto is inderdaad soms lastig te houden... maar goed, maakt het een stuk spannenderFerdinand schreef:Let op dat ie nog wel te rijden valt. Goed dooraccelereren uit een bocht in de stad, werd 'ie toch wel nervues van: over de voorkant wegglijden, net geen wielspin. Wat als je er 310Nm op het zitten

Onze sponsors