Diesel tuning

GeoBem007
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

13 apr 2009, 02:25

Even terug ontopic

Ik was aan het afvragen.. Haalt een FMIC wat uit op een diesel?
Ferdinand
Be Mini
Be Mini

10 mei 2009, 00:37

FMIC bij een diesel? Je kunt 'm gewoon er tegen aan zetten, voor de show :)
Ik heb trouwens een dagje in een Cooper S gereden: Rijdt heel erg goed. potver, heerlijk dieseltje zeg. Dus even inleveren die 135i en ik stap in de Cooper D :lol:
Veel rijplezier!
GeoBem007
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 mei 2009, 09:40

Ferdinand schreef:FMIC bij een diesel? Je kunt 'm gewoon er tegen aan zetten, voor de show :)
Ik heb trouwens een dagje in een Cooper S gereden: Rijdt heel erg goed. potver, heerlijk dieseltje zeg. Dus even inleveren die 135i en ik stap in de Cooper D :lol:
Nouja, ik dacht.. Cooper D = TURBOdiesel, FMIC dient voor meer koeling etc voor de turbo en dus beter behoudt van vermogen, misschien haalt het wel wat uit :lol:
Zal mijn geld dan wel gewoon in een chip steken ;)

En een goede CAI.. Suggesties? Heb gezien dat er eigenlijk een luchtaanvoerpijp is bij de Cooper D, naar het luchtfilterkastje. komt eigenlijk ongeveer naast de koplamp..
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 mei 2009, 11:22

GeoBem007 schreef:
Ferdinand schreef:FMIC bij een diesel? Je kunt 'm gewoon er tegen aan zetten, voor de show :)
Nouja, ik dacht.. Cooper D = TURBOdiesel, FMIC dient voor meer koeling etc voor de turbo en dus beter behoudt van vermogen, misschien haalt het wel wat uit :lol:
volgens mij heb je wel gelijk hoor... :wink:
GeoBem007
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 mei 2009, 11:47

frankie schreef:
GeoBem007 schreef:
volgens mij heb je wel gelijk hoor... :wink:
Het was mij ook opgevallen omdat de Cooper D dezelfde intercooler heeft zitten als de Cooper S! Toch denk ik dat het niet de moeite is op een Doopertje. Op een gechipte Cooper S staat het voor 5 à 10pk..
Ferdinand
Be Mini
Be Mini

11 mei 2009, 10:16

Ha GeoBem007. O, is de Cooper D een turbo diesel? Nee toch, gewoon een Dieseltje toch? Even opzoeken. Op Mini.nl staat dat er sprake is van 'overboost', dus inderdaad, dan zou het een Turbo diesel moeten zijn. Kan niet zien of er een intercooler op zit. Jullie zeggen het, dan neem ik het aan. Ok, dat verklaart wel wat. Want ik dacht al, wat gaat dat ding voor een gewone diesel, maar het is een turbodiesel. Ook prima natuurlijk. Enfin, ik kwam geen spat vermogen tekort: heerlijke diesel.

Een grotere IC op een diesel? Denk dat dat niet veel uithaalt (je zou het Beek moeten vragen). De luchtinlaattemperaturen bij een turbodiesel liggen een stuk lager dan bij een turbobenzine. Echt, dat scheelt enorm. Maar, nogmaals, misschien weet Beek wel wel raad mee. Verwacht overigens geen vermogenswinst met een grotere IC. Een grotere (maar vooral betere, dat is niet per definitie grotere!) IC voorkomt vermogens terugval. Maar dat is niet onbelangrijk! Voor dagelijks woon - werk en wat prive ritjes zou ik zeker geen andere IC aanraden. Echt niet, daar merk je niets van. Je motorgrantie vervalt overigens ook.
Veel rijplezier!
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 mei 2009, 10:38

Ferdinand schreef:Ha GeoBem007. O, is de Cooper D een turbo diesel? Nee toch, gewoon een Dieseltje toch? Even opzoeken. Op Mini.nl staat dat er sprake is van 'overboost', dus inderdaad, dan zou het een Turbo diesel moeten zijn. Kan niet zien of er een intercooler op zit. Jullie zeggen het, dan neem ik het aan. Ok, dat verklaart wel wat. Want ik dacht al, wat gaat dat ding voor een gewone diesel, maar het is een turbodiesel. Ook prima natuurlijk. Enfin, ik kwam geen spat vermogen tekort: heerlijke diesel.

Een grotere IC op een diesel? Denk dat dat niet veel uithaalt (je zou het Beek moeten vragen). De luchtinlaattemperaturen bij een turbodiesel liggen een stuk lager dan bij een turbobenzine. Echt, dat scheelt enorm. Maar, nogmaals, misschien weet Beek wel wel raad mee. Verwacht overigens geen vermogenswinst met een grotere IC. Een grotere (maar vooral betere, dat is niet per definitie grotere!) IC voorkomt vermogens terugval. Maar dat is niet onbelangrijk! Voor dagelijks woon - werk en wat prive ritjes zou ik zeker geen andere IC aanraden. Echt niet, daar merk je niets van. Je motorgrantie vervalt overigens ook.
Hehe, Ferdinand, een diesel zonder turbo, dat bestaat toch niet meer in een personenauto? :mrgreen:

Over de fmi, ik weet dat een bekende Alfa tuner daar mee geexperimenteerd heeft op een JTD, de fmi gaf zo'n 25 graden celcius koelere inlaatlucht wat goed was voor ongeveer 5% vermogensverbetering.
Ferdinand
Be Mini
Be Mini

11 mei 2009, 11:10

Ha Fankie, worden er geen gewone diesels meer verkocht, zonder turbo? Ik weet er echt niets van .. haha O ja, zo'n groot effect, ook bij een diesel? Goed zeg.

Maar goed: 5% vermogenswinst is dus voor een Dooper iets van 6 pk erbij. Dat merk je natuurlijk niet echt. Geen garantie meer, nee, ik zou deze overslaan. Toch?
Veel rijplezier!
GeoBem007
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 mei 2009, 11:10

FMIC is pas voor als ik echt iets heb van 'Nu kan ik nog weinig modden'.
Ik was maar gewoon aan het doordenken! :)

Ik denk eerder te beginnen met een goede luchtfilter & chiptuning. Zou'm toch ook al rond de 140pk moeten brengen en een koppel rond de 300Nm!
Ferdinand
Be Mini
Be Mini

11 mei 2009, 11:24

Let op dat ie nog wel te rijden valt. Goed dooraccelereren uit een bocht in de stad, werd 'ie toch wel nervues van: over de voorkant wegglijden, net geen wielspin. Wat als je er 310Nm op het zitten :(
Veel rijplezier!
GeoBem007
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 mei 2009, 11:34

Das een typische kwaal van de huidige Mini's, heb'k al lang vrede mee gesloten ;)

En verdere modificaties aan het onderstel komen er ook nog, verlaging & dikkere sway bar achteraan, strut vanvoor, ..

Een dieselbommetje, dat wil ik ;) Vraag me enkel af of ik dan niet eerder zou sparen om de nieuwe BMW-diesel te kopen of toch geld hier in steken :)
Jurgen
Pralinekes-Boy & km-vreter

11 mei 2009, 12:20

Spreek jij nu al van te verkopen? :D :P Man man man :D
Afbeelding
Olaf
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 mei 2009, 12:25

Ferdinand schreef:Let op dat ie nog wel te rijden valt. Goed dooraccelereren uit een bocht in de stad, werd 'ie toch wel nervues van: over de voorkant wegglijden, net geen wielspin. Wat als je er 310Nm op het zitten :(
nu 344 nm koppel en de auto is inderdaad soms lastig te houden... maar goed, maakt het een stuk spannender :P R55/56 is standaard niet zo spannend rijden!
GeoBem007
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 mei 2009, 12:48

Jurgen schreef:Spreek jij nu al van te verkopen? :D :P Man man man :D
Om de nieuwe Mini Diesel te kopen? Ja, dan wel :lol:
Jurgen
Pralinekes-Boy & km-vreter

11 mei 2009, 12:51

haha, en hoeveel km heb je er nu al opstaan 2k? Ja das al versleten :D :P
Maar als de nieuwe diesel een bmw wordt ja dan zou ik na de mijne ook geen benzine meer kopen denk ik. DENK ik :D
Afbeelding

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”