Al enige tijd kamp ik met motorproblemen. Dat begon rond 4 juli al en is nog steeds niet 100% verholpen.
Als ik een stuk gereden heb en de motor op temperatuur is en vervolgens een minuutje of langer stationair laat lopen en dan gas geef, komt er een blauwe pluim uit de uitlaat. Zodra ik daarna weer gas geef komt er geen blauwe wolk uit.
Dat is te zien op dit filmpje:
https://vimeo.com/103839965
Ik had destijds ook regelmatig een motorstoring. Ze hebben in de tussentijd de motorolie + filter (zelf om gevraagd) ververst, een regelunit (DME of DMU noemde ze dat) vervangen, ook hebben ze een slangetje van de by pass klep vervangen, die lekte olie. Er is ook een magneetklep vervangen. En vandaag hebben ze de kleppendekselpakking vervangen.
Dan zou je verwachten dat alles weer als nieuw is. Maar helaas! De motorstoring blijft weg, hij houdt niet meer in als ik eens goed gas geef, maar hij rookt nog wel steeds!
https://vimeo.com/103840904
Ik heb een N14 blok met inmiddels bijna 130.000km. Auto wordt altijd rustig warm gereden. Na het rijden minimaal een minuut na laten draaien. Ik trek hem wel eens door, maar dat doe ik nou ook niet dagelijks. Olieniveau is altijd op peil, geldt ook voor de koelvloeistof. Ongeveer 20.000km geleden is het bekende distributiezooitje vervangen.
Mijn vraag is of iemand weet waar dit probleem door veroorzaakt kan worden? Ik heb inmiddels al een stuk of 4x een leenauto meegekregen en ik begin het zo langzamerhand beu te worden dat ik steeds m'n auto moet achterlaten en niemand een duidelijk antwoord kan geven.
Het moet niet zo wezen dat door dit probleem het blok 10x harder slijt en ik na m'n garantieperiode (nog iets meer dan 10 maanden) een nieuw blok moet gaan aanschaffen.
Zag er wel weer mooi schoon uit bij het ophalen vandaag:


Ik hoop dat iemand me meer duidelijkheid kan verschaffen, zodat ik ze desnoods bij de garage dingen kan doorgeven. Ook al zou je verwachten wat ze moeten doen.
Alvast bedankt!