Blauwe rook

UKRyan
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

Blauwe rook

19 aug 2014, 21:52

Hallo beste leden,

Al enige tijd kamp ik met motorproblemen. Dat begon rond 4 juli al en is nog steeds niet 100% verholpen.

Als ik een stuk gereden heb en de motor op temperatuur is en vervolgens een minuutje of langer stationair laat lopen en dan gas geef, komt er een blauwe pluim uit de uitlaat. Zodra ik daarna weer gas geef komt er geen blauwe wolk uit.
Dat is te zien op dit filmpje:
https://vimeo.com/103839965

Ik had destijds ook regelmatig een motorstoring. Ze hebben in de tussentijd de motorolie + filter (zelf om gevraagd) ververst, een regelunit (DME of DMU noemde ze dat) vervangen, ook hebben ze een slangetje van de by pass klep vervangen, die lekte olie. Er is ook een magneetklep vervangen. En vandaag hebben ze de kleppendekselpakking vervangen.

Dan zou je verwachten dat alles weer als nieuw is. Maar helaas! De motorstoring blijft weg, hij houdt niet meer in als ik eens goed gas geef, maar hij rookt nog wel steeds!

https://vimeo.com/103840904

Ik heb een N14 blok met inmiddels bijna 130.000km. Auto wordt altijd rustig warm gereden. Na het rijden minimaal een minuut na laten draaien. Ik trek hem wel eens door, maar dat doe ik nou ook niet dagelijks. Olieniveau is altijd op peil, geldt ook voor de koelvloeistof. Ongeveer 20.000km geleden is het bekende distributiezooitje vervangen.

Mijn vraag is of iemand weet waar dit probleem door veroorzaakt kan worden? Ik heb inmiddels al een stuk of 4x een leenauto meegekregen en ik begin het zo langzamerhand beu te worden dat ik steeds m'n auto moet achterlaten en niemand een duidelijk antwoord kan geven.

Het moet niet zo wezen dat door dit probleem het blok 10x harder slijt en ik na m'n garantieperiode (nog iets meer dan 10 maanden) een nieuw blok moet gaan aanschaffen.

Zag er wel weer mooi schoon uit bij het ophalen vandaag:
AfbeeldingAfbeelding

Ik hoop dat iemand me meer duidelijkheid kan verschaffen, zodat ik ze desnoods bij de garage dingen kan doorgeven. Ook al zou je verwachten wat ze moeten doen.

Alvast bedankt!
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Re: Blauwe rook

19 aug 2014, 22:25

Blauwe rook = olie. Het lijkt alsof er dus ergens olie je verbrandingsruimte in loopt (boven de zuigers). Ik denk dan aan zuigerveren. Verbruikt 'ie veel olie?

Het lijkt overigens op het filmpje meer witte rook dan blauwe rook. Witte rook is meestal koelvloeistof en in dat geval zou je eerder de koppakking verdenken. Maar dan is de vraag; verbruikt 'ie koelvloeistof?

Het feit dat je een foutmelding blijft houden duidt overduidelijk op een probleem. Je hoeft je overigens geen zorgen te maken over je garantie. Als er toch na afloop van je garantie blijkt dat er schade of een probleem onstaan is door hetgeen zich nu afspeelt, dan heb je daar gewoon garantie op. Ze zijn daartoe wettelijk verplicht. Je kan ze daar nu trouwens al schriftelijk aansprakelijk voor stellen.

Hoe dan ook is dit niet in orde dus wat ik zou doen:

- schriftelijk aansprakelijk stellen
- auto bij de dealer parkeren en pas weer ophalen als het probleem opgelost is

Je hebt hier recht op, zowel via de MINI Next garantie als het consumentenrecht. Het aansprakelijk stellen is belangrijk omdat je hier later, mocht het een probleem worden, heel erg sterk mee staat.

Succes!
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 aug 2014, 22:30

Op de foto zitten alle slangen goed toch? Wel bedoel jij Rob?

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Afbeelding
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 aug 2014, 22:39

boris_brznjef schreef:
mushrop schreef:Op de foto zitten alle slangen goed toch? Wel bedoel jij Rob?
de linker lijkt wel wat verder te mogen kunnen? Ik keek alleen de onderste foto maar de bovenste toont beide.
De slang zit goed toch, volgens mij is dat gewoon een hoesje wat niet helemaal doorloopt. Lijkt me niks mis mee.

Afbeelding
UKRyan
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

20 aug 2014, 09:44

Bedankt voor de reacties. Rob, de storingsmelding is wel weg hoor. :wink: Maar wie zegt dat het echt weg is en niet gewoon een aanpassing in de software?

Ik heb net Breeman weer gebeld om te melden dat er nog steeds blauwe rook uit de uitlaat komt.
Dit was de reactie:

Ik heb de chef werkplaats net gesproken. U hoeft zich geen zorgen te maken. De auto is uitvoerig getest en in Orde.

Ik: Maar dat roken deed 'ie eerst niet en geen enkele andere auto rookt..

Hij: Als u het niet vertrouwd kunt u altijd even langskomen.

Andere garage dan maar? Is het ook een idee om MINI Nederland eens te contacteren?
speedy
NMC Legend
NMC Legend

20 aug 2014, 10:24

laten we voorop stellen dat het absoluut niet normaal is ! idd ff andere garage proberen ;)
Afbeelding
Erjen
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

20 aug 2014, 11:00

Ze weten er dus geen raad mee... Wat een ongelofelijk stom excuus zeg! "Auto is in orde" ja, want bij de rest van de auto's komt er ook een grote rookwolk uit de uitlaat.... Man man man man. Even langs Spenki?
Uhr
BurnoutBram
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 aug 2014, 11:21

Doen wat Mush zegt. De hele papierzooi in orde maken, ze op papier laten zetten dat de auto in orde is en dan zie je maar. Ik zou er geen tijd mee insteken tot het hele gebakje in elkaar sukkelt. Op kosten van de dealer.
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 aug 2014, 16:40

Dat roken is natuurlijk niet normaal. Ik zou ze dan ook aansprakelijk stellen voor vervolgschade en alsnog eisen dat ze de boel in orde maken. Als je er met de dealer niet uitkomt kan je altijd een second opion eisen bij een onafhankelijke partij.

Maar ik zou eerst maar beginnen met ze aansprakelijk te stellen voor vervolgschade. Als ze zo zeker zijn van hun zaak mogen ze ook voor jou op papier zetten dat het volkomen normaal is dat er van die grote wolken uitkomen. En idd, MINI NL ook inlichten.

Afbeelding
UKRyan
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

21 aug 2014, 15:32

Ik hoorde vandaag dat 'ie "schoon gereden" moest worden. Ik betwijfel het, dan moet 'ie toch continue roken?

Het is enkel bij een warme motor en een minuutje stationair draaien.

Ik las gisteravond ook iets over carterventilatie. Is dat ook nog een mogelijkheid?
Casper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 aug 2014, 17:45

Hopeloos Ryan, is natuurlijk te gek voor woorden. :(

De coupe staat sinds vandaag ook weer bij de dealer ivm met het lampje. word er gek van maar aanhouder wint.
Afbeelding

mods: dual oil catch can. M7 Vortex carbon hoodscoop, Carbon zijpanels/ achterspoiler/dashboard/pook/middentunnel/deurgrepen binnen en buiten, JCW Carbon spiegelkappen JCW Remmen/lerder dashboard/spoilertrim/extra tellers. Erbach achterstabistang. Chrome gone. Diff achter. ramen getint achter. Jap racing velgen 17 inch 8,25 J. MINI OEM dagrij LED verlichting. short antenna

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”