Gesmede zuigers plaatsen

Plaats reactie
Turbomug
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 nov 2016, 12:49
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

22 dec 2017, 17:13

Laatst sprak ik met de garagehouder waar ik altijd de auto's apk laat keuren over het vervangen van de zuigers en zuigerveren. Hij zei toen dat je de cilinders altijd moet honen als je de zuigers vervangt.

Ik vroeg mij af of dat zo is. Ik wilde namelijk het blok in de auto laten zitten. Kop eraf, carter eraf etc.
Gebruikersavatar
louisvdd76
Racende reporter
Berichten: 6173
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Locatie: Molenhoek

22 dec 2017, 18:26

Geen idee maar je zou Martijn Schols even kunnen contacten...
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 6161
Lid geworden op: 17 nov 2016, 14:12
Locatie: Rosmalen

23 dec 2017, 18:19

Misschien eerst even een paar stappen terug; waarom wil je de zuigers en zuigerveren vervangen?

Als de wanden goed zijn, dan is opnieuw honen niet nodig. Daarbij zou ik het dan gelijk goed aanpakken en overstappen op overmaat.
Maar nogmaals; waarom deze stappen maken?
Audi TT 8J mk2 roadster 2.0TFSI S-tronic | VAG-netics 3" downpipe + decat | Ram-AIR CAI
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
Turbomug
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 nov 2016, 12:49
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

24 dec 2017, 10:18

BMX schreef:Misschien eerst even een paar stappen terug; waarom wil je de zuigers en zuigerveren vervangen?

Als de wanden goed zijn, dan is opnieuw honen niet nodig. Daarbij zou ik het dan gelijk goed aanpakken en overstappen op overmaat.
Maar nogmaals; waarom deze stappen maken?
Terechte vraag. Het olieverbruik is sinds ik de auto heb gekocht toegenomen naar ongeveer 1 liter op 1500 km. Kilometerstand 186.000. Ik vind dat te veel worden. Verder rijdt de S nog heerlijk dus vind ik het de moeite waard te gaan investeren. Ik overweeg om zelf de revisie te gaan doen (niet de eerste keer, wel bij een mini) maar voordat ik dat doe ga ik eerst een aantal zaken (laten) checken om zeker te weten dat het de zuigerveren zijn. Ik dacht aan een diagnosebezoekje bij van leeuwen.
JosCountrymanCooper
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 968
Lid geworden op: 06 feb 2011, 20:55

24 dec 2017, 11:23

Als je het doet om je olieverbruik te verminderen, dan heeft alleen de zuigers vervangen geen zin.
Het probleem is juist de cilinderwand, die is te glad (glazing).
Honen is een bewerking om de toppen ,van het boren van je cilinderwanden, wat af te vlakken.

Wat Richard dus zegt: overmaat zuigers nemen, opnieuw je cilinders laten boren op overmaat en honen.
Gebruikersavatar
Schroefie
Wingman
Berichten: 1485
Lid geworden op: 02 jan 2014, 19:12
Locatie: Veghel

24 dec 2017, 12:38

Wat Louis zegt, Martijn Schols van Schols auto's eens raadplegen. Heeft eerst altijd bij BMW/MINI gewerkt maar is voor zich zelf begonnen. Martijn heeft zijn eigen MINI R56S motor ook helemaal gereviseerd en is van huis uit een 'Motor man' en kan je wel goed advies geven.

Voor contact gegevens zie zijn website: http://www.scholsautos.nl
Turbomug
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 nov 2016, 12:49
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

29 dec 2017, 11:37

Dank jullie wel. Ik zal eens contact met hem opnemen. Het is wel bij mij uit de buurt dus even langsrijden is er niet bij.

Ik heb eerder een topic gelezen van iemand die voor iets van 1500,= aan materialen klaar was. Dat ga ik niet redden met boren erbij. Honen moet sowieso gebeuren.
Plaats reactie

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”