Cooper D overdreven draaien van radiator

De 2e generatie vanaf 2006
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

Cooper D overdreven draaien van radiator

17 apr 2008, 20:15

Merk ik vandaag na een korte rit op de snelweg (6km) dat wanneer ik afrij, en aan de lichten kom, het start-stop systeem niet in werking trad. Ik voel ook een lichte trilling in mijn koppelingspedaal en zet de muziek wat stiller. Mijn radiator was overdreven aan het draaien, wat een lawaai! Toen ik thuiskwam (paar minuten later) nog steeds, zelfs nadat ik de motor stilgelegd had bleef de radiator maar doordraaien (iets stiller weliswaar), tot uiteindelijk nog een paar minuten later deze ook stil viel.

Daarnet moet ik opnieuw dat korte stukje (naar het werk) en opnieuw dat overdreven geluid. Heb dan continu met de ramen opengereden en eens aan de stoplichten kreeg ik zelfs een vuile 'verbrande' geur binnen, niet echt overdreven erg, maar toch abnormaal genoeg.
Eens thuis bleef hij opnieuw enkele minuten doordraaien...

De ritten vandaag zijn ook normaal te noemen, nooit ver boven de 3000 toeren, max 130km/h, geen zotten acceleraties en slechts 11° buiten, dus veel reden om te warm te worden zie ik niet.
Luchttoevoeren zijn voor zover te zien niet geblokkeerd, heb ook reeds het oliepeil gecontroleerd en daarmee is niets mis.
Heel erg vreemd allemaal. Ik voelde me bijna Cooper S rijder aan de lichten met dat enorme lawaai...

Is dit bij nog leden voorgekomen? iemand de dealer hierover gesproken? tips? dingen die ik nog kan checken?
alvast bedankt voor de reacties!
smetje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 apr 2008, 21:18

heb het ook gehad, ik heb hem direct binnen gedaan en er zat een lek in de afvoerslang van de koelvloeistof.
kijk eens onder de motorkap en dan zie je normaal direct of er een lek is
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

17 apr 2008, 21:23

Heb al eens goed rondgekeken, maar zie niet echt iets verkeerds. Ik vind de min-max markering op de koelvloeistoftank niet, maar hij ziet er halfvol uit (dat wit-plastic reservoir met roze vloeistof in).
Hoe herken ik een lek?

Mijn onderste sierrooster zit ietwat losjes aan de rechterkant, als ik daar wat op duw, dan zie ik wel een vettige, zwarte smurrie zitten tussen het chromen rooster en de witte bumper. Ik moet wel zeggen dat doet mij niet echt iets slechts vermoeden, het is niet overdreven vies, eerder normaal denkik dat er wat vettigheid met straatvuil samenplakt onderaan het motorruim...
smetje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 apr 2008, 06:19

bij mij kon je duidelijk zien dat er een lek was, zag je aan de motorkapisolatie en dergelijke.
zal dan mss nog iets anders zijn
El Presidente
Mod virus alert!
Mod virus alert!

19 apr 2008, 10:33

...
Laatst gewijzigd door El Presidente op 07 mar 2015, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Animum debes mutare, non caelum
loijenga
Enthousiast
Enthousiast

19 apr 2008, 13:16

Ik had een poosje geleden dezelfde symptomen nadat de radiateur los was geweest, er zaten luchtbellen
in het systeem.
Wordt je kachel wel warm, die wordt namelijk niet warm als er lucht in je koelsysteem zit.

Mzzl, Sijbren.
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

19 apr 2008, 17:10

Ja, niets mis met de verwarming.

Heb al heel wat gelezen op mini2.com
http://www.mini2.com/forum/2nd-gen-faul ... tures.html
en daar blijkt het een 'normaal' probleem te zijn, eigen aan de wagen...

Blijkt ook dat velen dezelfde geur waarnemen bij het 'hoovercraften', dit zit toch niet zo lekker denk ik...
Dooper
Nieuw Lid
Nieuw Lid

22 aug 2008, 20:35

Is niet abnormaal:is de regeneratie van de roetfilter aan hoge temperatuur,dus zal je nog frequent krijgen.

gr
Minilex
4 op een rij!
4 op een rij!

28 aug 2008, 12:59

Heb het laatst ook gemerkt, na een paar uur rijden in de stromende regen gestopt om te tanken, wat blijkt staat de fan van de radiator op zijn hoogste stand te draaien :s
Kon nou niet echt zeggen dat het erg warm was buiten
TomTom
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

28 aug 2008, 13:31

terug naar de dealer.... in iedergeval melden dit probleem.
The Member Formely Known As KSTJA0

Afbeelding
Alexanderr
4 op een rij!
4 op een rij!

10 okt 2008, 22:25

Als je het boekje van je wagen doorneemt, zul je merken dat daarin staat dat een tijdelijk verhoogd toerental perfect normaal is. Zoals reeds gezegd zijn het de allerkleine roetpartikels die verbrand worden, en dat veroorzaakt het lawaai.

Is dus helemaal niks om je zorgen over te maken.
03 MCS - 08 MCD

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”