Hai,
Mijn Cooper S is net twee weken oud en heeft nu 2300KM op de teller. Sinds begin deze week bij een koude moter heb een verschrikkelijk "rauw" geluid als ik iets gas geef tussen de 1000 en 1500 toeren.
Dus zowel als ik met kleine tussenpozen gasgeef tussen de 1000-1500 toeren, maar ook als ik hem vasthoud tussen dat toeren gebied.
Zonet ook, even de motorkap geopend, en mijn vader luisterde waarvan het vandaan komt.
Het lijkt erop alsof het net achter het blok vandaan komt vanuit het luchtfilterhuis. Het is als het ware een "rammel" die ontstaat bij een bepaalde toerenbied, alsof er iets los ligt ergens tussen het blok. Je kent het wel, als je een schroevendraaier op het blok legt bijvoorbeeld tussen een plastic kap oid, dan rammelt het namelijk ook op een bepaald toerengebied.
Het is gekke is dat als de moter 2 tot 3 minuten stationair heeft gedraaid het minder wordt.
Zou het een olie probleem kunnen zijn (hydrauliek voor de klepstoters?)
Ik ga morgen ff koud het oliepeil meten, en direct naar de BMW garage. Het zit met niet lekker namelijk.
Iets een idee, of ook meegemaakt?
Alvast bedankt!
Tim
2 weken oud, 2300km - ratelend en rauw geluid in de motor.
- timh
- One wheel wonder
Bericht
2 weken oud, 2300km - ratelend en rauw geluid in de motor.
Nou, ik ben dus Timmetje en kom uit Hilversum 

- timh
- One wheel wonder
Bericht
Thanks voor de Tip, maar dit heb ik dus niet.
Bij mij is het echt tussen de 12 a 1300 toeren en echt een "rammel", tervergelijking dat stel dat je het luchtfiler eruit zou halen en daar een grote steen in zou leggen en dan op een bovenstaand toerengebied gaat liggen rammelen.
Het filmpje is dus niet van toepassing voor mij (denk ik).
Tis bij mij als hij koud is dat net zoals bij een oude koude Golf benzine of de kleppen je om de oren slaan.
Bij mij is het echt tussen de 12 a 1300 toeren en echt een "rammel", tervergelijking dat stel dat je het luchtfiler eruit zou halen en daar een grote steen in zou leggen en dan op een bovenstaand toerengebied gaat liggen rammelen.
Het filmpje is dus niet van toepassing voor mij (denk ik).
Tis bij mij als hij koud is dat net zoals bij een oude koude Golf benzine of de kleppen je om de oren slaan.

- Kees en Annet
- Racende reporter
Bericht
Das balen.
Maar zoals ida ook al zegt hier is denk ik een heel topic over.
Sterkte morgen.
Annet
Maar zoals ida ook al zegt hier is denk ik een heel topic over.
Sterkte morgen.
Annet

- CooperS-lightningblue
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ter controle:
[GVideo]http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 0463&hl=nl[/GVideo]
En sly? Herkenbaar?
Ik denk ook dat ze dit bedoeld BlonT. Kan bijna niet anders.Blont-007 schreef:Kijk even op de home page en klik daar op de link R56 Cooper S Koudestart Probleem !
Ter controle:
[GVideo]http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 0463&hl=nl[/GVideo]
En sly? Herkenbaar?

- timh
- One wheel wonder
Bericht
Nee zo erg is het bij mij niet, eigenlijk niet te vergelijken.
Als je hem start met de knop (zonder gas te geven uiteraard) gaat hij even snel naar rond de 1200 toeren. Hij blijft dan even hoog stationair draaien en hoor je het geratel direct.
Direct daarna loop hij stationair prima, maar als je dan kort gas geeft (stilstaand) dan hoor je de ratel direct zo rond e 1200 toeren.
Ik heb de kap open gehad en echt goede geluisterd, mij pa gas even gas en hield hem in het toerengebied waarbij je het hoorde. Het lijkt alsof het aan de achterkant van het blok vandaan komt, maar kan natuurlijk ook zijn dat het geluid geresoneerd wordt door de airbox aan de achterkant.
Dus nogmaals, het lijkt niet op jouw filmpje, maar echt "alsof" er iets loshangt of ratelt of iets ergens iets loopt te klapperen binnenin. Maar mechanisch is het zeker!
Waar het bij mij op lijkt is dat hij bij het starten te weinig hydro-druk opbouwd bij de klepstoters zodat de kleppen (oid) gaan liggen ratelen bij het bepaalde toerental.
Ik heb het namelijk wel meer meegemaakt bij motorfietsen, en vaker gehoord bij auto's die koud starten.
Als je hem start met de knop (zonder gas te geven uiteraard) gaat hij even snel naar rond de 1200 toeren. Hij blijft dan even hoog stationair draaien en hoor je het geratel direct.
Direct daarna loop hij stationair prima, maar als je dan kort gas geeft (stilstaand) dan hoor je de ratel direct zo rond e 1200 toeren.
Ik heb de kap open gehad en echt goede geluisterd, mij pa gas even gas en hield hem in het toerengebied waarbij je het hoorde. Het lijkt alsof het aan de achterkant van het blok vandaan komt, maar kan natuurlijk ook zijn dat het geluid geresoneerd wordt door de airbox aan de achterkant.
Dus nogmaals, het lijkt niet op jouw filmpje, maar echt "alsof" er iets loshangt of ratelt of iets ergens iets loopt te klapperen binnenin. Maar mechanisch is het zeker!
Waar het bij mij op lijkt is dat hij bij het starten te weinig hydro-druk opbouwd bij de klepstoters zodat de kleppen (oid) gaan liggen ratelen bij het bepaalde toerental.
Ik heb het namelijk wel meer meegemaakt bij motorfietsen, en vaker gehoord bij auto's die koud starten.

- timh
- One wheel wonder
Bericht
Check mijn post in het andere forum:
Ik heb dit hele forum van voor tot achter gelezen,... en weet toevallig dat het R56 Cooper S blok OOK in de Peugeot 207 GTI zit.
Maar heb niemand nog een verband zien leggen tussen de problemen van de Cooper S en de 207 GTI, want die hebben namelijk EXACT dezelfde problemen: http://www.207oc.com/index.php?topic=3177.0
Misschien kan iemand eens Peugeot contacten hierover?

- timh
- One wheel wonder
Bericht
Ik heb net even het boekje erop nageslagen, en het oliepeil moet "ergens" tussen min en max staan. Het verschil van deze twee is 1 liter.
Ik heb hem nu bij een koude motor gepeild, en hij staat exact op het midden.
Het boekje zeg dat je bij een warme motor moet peilen, en dan als hij lekker warm is uitzetten, 5 minuten laten staan zodat alle olie weer in het carter kan zakken en dan peilen.
Dus nu weet ik het peil bij koude motor, en ga straks ff karren en peil hem dan weer bij warme motor.
Dat peilen met die warme motor doe ik even bij Jan de Jong in Hilversum waar ik direct het probleem aan ga kaarten.
Ik heb hem nu bij een koude motor gepeild, en hij staat exact op het midden.
Het boekje zeg dat je bij een warme motor moet peilen, en dan als hij lekker warm is uitzetten, 5 minuten laten staan zodat alle olie weer in het carter kan zakken en dan peilen.
Dus nu weet ik het peil bij koude motor, en ga straks ff karren en peil hem dan weer bij warme motor.
Dat peilen met die warme motor doe ik even bij Jan de Jong in Hilversum waar ik direct het probleem aan ga kaarten.

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”
Onze sponsors