Alarm probleem

De 2e generatie vanaf 2006
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

Alarm probleem

04 dec 2008, 23:13

Ik merkte deze morgen dat mijn alarm afging toen ik mijn paraplu uit de koffer wou halen.
Daarnet hetzelfde, ik wil mijn tas wegsteken en hup, pieuwieuwieuw...

Het doet zich voor wanneer het alarm aanstaat (dus een dikke minuut na het sluiten) en ik dan de koffer ontsluit met de daarvoor voorziene knop op de afstandsbediening. Wanneer ik dan het klep omhooghef gaat het alarm af.

Iemand dit nog meegemaakt? of mensen die het eens willen testen straks?

Ik moet binnen 2 weken naar de dealer voor het mankement aan het raam, zal dan dit ook maar eens demonstreren...
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

02 jan 2009, 17:26

follow-up

Toeval wil nu natuurlijk, dat de dag dat ik naar de dealer moest het alarm normaal functioneerde, nu, ik heb het hen wel gemeld, en toen ik de mini ging afhalen stond op hun formulier dat ze ernaar gekeken hadden.

En inderdaad, hij deed het een eindje goed (een dikke week ofzo)

Ondertussen gaat het weer te pas en te onpas af. Ik vermoed dat het keerpunt kwam door de reservesleutel (volwaardige sleutel met afstandsbediening) te gebruiken. Mijn vriend rijdt ook soms met de mini en hij gebruikt dan de reserve, zo hebben we elk onze eigen sleutels. Tenslotte dient hij toch daarvoor!

Daarnet merkte ik ook, dat wanneer ik de deur opende zonder afstandsbediening (dus met de (metalen) sleutel zelf), het alarm ook afgaat van zodra ik het portier open. Idem als mijn kofferdeksel dus. Alsof het alarm pas gedesactiveerd wordt wanneer ik op de open-knop druk van de sleutel.

Kunnen jullie dit eens testen, met de reservesleutel?

Oja, wat ik ook merkte. Mijn mini start zelfs zonder dat mijn sleutel in het schuifslot zit! (en nee, ik heb geen keyless go!)
Niet altijd, stap ik gewoon in, dan wil hij niet starten zonder sleutel, maar eens ik de sleutel heb ingeschoven en gestart ben, dan kan ik, (na het stilleggen, en de sleutel te verwijderen) opnieuw starten, zonder sleutel in het contact. Is dit normaal?
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

02 jan 2009, 17:50

ZUCHT

Hoor ik net mijn alarm afgaan, staat hij daar mooi te blinken met veel lawaai.

Zomaar, uit het niets, geen kat in de straat.
Pimmeke
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Belgie, Limburg
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 nov 2008, 08:57

03 jan 2009, 17:29

Heb ongeveer hetzelfde voorgehad maar dan met mijn BMW(e90 318d). Ze hebben me toen de stuurkolom moeten vervangen. Probleem was gekend bij BMW... De auto luisterde helemaal niet meer naar de sleutel ... starten ging dus ook niet. De andere sluetel al getest ?
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

03 jan 2009, 17:39

Starten lukt, zelfs zonder sleutel! (op voorwaarde dat ik eens gestart heb met de sleutel niet lang daarvoor) (en absoluut zonder comfort acces)

Het probleem is denk ik ontstaan wanneer de reserve eens gebruikt werd. Ongeacht met welke sleutel ik de wagen nu open (zonder op de ontsluiten-knop te drukken. Dus via de sleutel in het deurslot, of de kofferklep alleen) het alarm gaat altijd af.

Ik heb eigenlijk weinig zin om alweer naar de dealer te gaan, maar er zal vrees ik weinig anders op zitten.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3191
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

03 jan 2009, 18:37

Is het niet zo dat het alarm altijd afgaat als je hem met de AB hebt afgesloten, en later opent met de sleutel?? Als je daarna de sleutel in het contact stopt houdt het alarm op met loeien. Mijn vorige MINI deed dat namelijk ook.... Met de huidige nog niet geprobeerd.

Hoe krijg jij je kofferklep los zonder dat je de auto ontsluit, doe je via die "kofferbak"-knop op de AB? Gaat het alarm er dan niet af?
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

03 jan 2009, 18:42

Ik heb het eerlijk gezegd nog niet geprobeerd om hem met de sleutel in het portier te sluiten.

los daarvan gaat het alarm af zowel wanneer ik de koffer open met de kofferknop op de AB, als wanneer ik de deur open met de sleutel. In beide gevallen dus zonder de 'open'knop op de AB.
Ik stop het alarm door de open-knop te gebruiken (sluitenknop doet het niet ophouden)

(voor de testers onder jullie, het alarm staat pas op enkele minuten na het sluiten, dus niet ogenblikkelijk)
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3191
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

03 jan 2009, 23:41

Kom net terug met de MINI. Ik denk effe kijken of ik ook kan starten zonder sleutel. En wat denk je.....lukt gewoon. Motor afgezet, sleutel eruit, startknop drukken en stuur wordt ontgrendeld/radio gaat aan, nog een keertje startknop drukken en de motor draait. Ik moet er wel bijzeggen dat ik de sleutel nog wel dichtbij het slot had; dezelfde hand die ook de startknop drukt. Dus wat er bij jouw gebeurt, is niet uniek voor jouw MINI.

Ik zal morgen eens proberen de achterdeuren te openen met de AB. 'k vond dat nu wat laat om de buurt te laten schrikken. :mrgreen:
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

04 jan 2009, 19:45

ook sluiten met de sleutel in het portierslot resulteert in een loeiend alarm.
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

08 jan 2009, 17:36

Heb net bericht gehad van de dealer, ze denken dat het best is dat hij een paar dagen bij hen staat, om het goed te kunnen bekijken. Vanaf 20 januari ben ik hem dus even kwijt (maar ik zal er wel iets leuks voor in de plaats krijgen hoop ik)
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

21 jan 2009, 11:10

Ondertussen is hij al terug en is het probleem opgelost.
Een paar maand terug werd het kofferslot vervangen, en blijkbaar is dit toen niet perfect afgesteld geweest. Bij het openen van de kofferklep met de daarvoor bedoelde knop werd dus niet geregistreerd dat de klep wel degelijk open was, en bij het opheffen van de klep ging het alarm dus af.

Openen van een portier met de metalen sleutel in de deurklink resulteert standaard in het afgaan van het alarm. Vond dit toch wat vreemd en onlogisch, maar de reden daarachter is dat wanneer iemand het slot forceert en zo de deur opent het alarm ook moet afgaan. Dusja, laat ons daarmee leven, en hopen dat ik nu wat langer kan rondbollen zonder bij de dealer langs te moeten...

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”