Lekke band geen waarschuwing

De 2e generatie vanaf 2006
asz00411
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 dec 2008, 20:06

Lekke band geen waarschuwing

09 mar 2009, 13:26

Hallo allen,

We hebben sinds 2 januari een nieuwe One. Afgelopen zaterdag kwam ik erachter dat de runflat rechtsachter lek was. Hiervan heb ik weinig gemerkt tijdens het rijden en daarnaast hebben geen alarmsignaal o.i.d. gehad. Na inspectie zag ik een spijker in het loopvlak. De band heb ik gelukkig kunnen laten maken voor €20, bij de dealer kost het €50. Zij wilden het niet als service voor een redelijker bedrag repareren.
Het systeem is uitgelezen en er zijn geen storingen geconstateerd.
Hebben jullie ook ervaringen met lekke band(en) zonder meldingen van het systeem?
Lorr
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Wuustwezel
Berichten: 287
Lid geworden op: 01 jul 2007, 01:31

09 mar 2009, 17:10

Ik geloof dat het systeem alleen werkt bij plots lucht verlies. En niet bij een lek waar het 3 weken misschien duurt voor da je band lek is.

Maar ben ook niet zeker, het systeem meet het aantal rotaties van je band...en wanneer er een verschil word gemeten tussen je andere banden dan geeft die een melding.

Wat ook kan zijn is dat je linksachter te zwak is opgepompt en bijna geen verschil is gemeten of dat de band al lek was wanneer het bandencontrole systeem werd gereset.
asz00411
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 dec 2008, 20:06

09 mar 2009, 19:18

De band moet inderdaad langzaam zijn leeggelopen. Maar ik ga ervan uit dat als de druk 0 bar is dat er een alarm af zou gaan. Daarnaast zei iemand anders van de dealer dat de band nooit geplakt had mogen worden als de band helemaal leeg was. De dealer wil de band ook niet vervangen omdat zij van mening zijn dat je nooit volledig van het bandenspanningsysteem op aan kan. Waarom zit het er dan op vraag ik mij dan af.
6 april hebben ze pas tijd om er naar te kijken. Voorlopig blijf ik met een geplakte band rijden. Ik neem aan dat de bandenvakman heus wel ziet of het verantwoord is.
BRG
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: NL
Berichten: 1846
Lid geworden op: 31 mei 2007, 20:46

09 mar 2009, 20:53

Om goed te weten of de band geplakt kan worden, moet hij wel gedemonteerd zijn. Je weet anders niet wat zo'n spijker aan de binnenkant voor schade heeft aan gericht. Bovendien als je veel km's zonder lucht (0 bar) rijdt zal de band veel meer te verduren krijgen en dit kan er toe leiden dat de band (inwendig) ook veel meer is beschadigd/versleten. Een runflat heeft helaas ook niet het eeuwige leven.

Zou de band dus sowieso even extra checken.
mikkie23
Be Mini
Be Mini
Berichten: 652
Lid geworden op: 05 apr 2008, 21:54

10 mar 2009, 11:31

zou je het niet kunnen testen? ff naar de pomp rijden bij een luchtslang:P en daar een band leeg laten lopen door het ventiel pennetje in te drukken. met de motor aan. dan zal die toch een signaal moeten geven? wel bij de pomp doen anders krijg je hem niet meer vol :D
Weet trouwens niet of het kwaad kan :roll:

*Laat maar bovenstaande gaat waarschijnlijk niet werken omdat het systeem niet de bandenspanning checkt maar de omwentelingen!
asz00411
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 dec 2008, 20:06

10 mar 2009, 11:53

Bedankt voor jullie reacties.
De band heeft slechts een 1000 km gereden. Auto is nieuw. De bandenboer heeft het inwendig gecontroleerd en gezegd dat ik geluk heb gehad. Ik vertrouw dus op zijn expertise.
Gisteravond zat ik net te bedenken dat bij aflevering waarschijnlijk het systeem niet is gereset na bandenwissel.
We hebben namelijk de Bridge Spokes door Crown Spokes laten vervangen door de dealer.
Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: De Lier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 11 nov 2005, 23:52

10 mar 2009, 13:12

asz00411 schreef: Gisteravond zat ik net te bedenken dat bij aflevering waarschijnlijk het systeem niet is gereset na bandenwissel.
We hebben namelijk de Bridge Spokes door Crown Spokes laten vervangen door de dealer.
Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Ja dat kan de oorzaak zeker zijn. Telkens als er 1 of meerdere wielen zijn gewisseld of als de bandenspanning opnieuw op niveau is gebracht moet het bandenspanningscontrole-syteem worden gereset.
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”