Hoe bovenkant dashboard demonteren?

De 2e generatie vanaf 2006
BlueMiniDriver
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Neeroeteren
Berichten: 49
Lid geworden op: 11 jan 2009, 16:41

Hoe bovenkant dashboard demonteren?

02 jun 2009, 11:50

Kan iemand mij zeggen hoe ik de bovenkant van mijn dashboard kan demonteren?
alsook mijn deurpanelen, achterste panelen, stuk aan handrem zo naar bekerhouders en armsteun.

Mvg
Shadow_Breaker
GPc-0001
Locatie: Lint
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 jul 2008, 16:33

02 jun 2009, 13:46

op real oem krijg je toch al een goed idee hoe iets in elkaar zit. daar zou ik eerst naar kijken en dan toch ook checken of er dingen zijn waar je op moet letten. maar die weet ik spijtig genoeg ni :S
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3191
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

02 jun 2009, 18:30

Effe heel kort de stappen voor de bovenkant dashboard, maar is volgens mij niet een klusje van 15 minuten:

- Accumassa kabel losmaken! (niet overslaan, want je gaat met de airbags aan de slag!)
- Sierlijsten links+rechts dashboard eraf halen (uit de clips trekken)
- de 2 afdekklepjes in het centrale luchtrooster bovenop dashboard uitnemen
- de 2 schroeven eronder losdraaien
- de 2 schroeven bij beide kleinere luchtroosters naast de centrale meter losdraaien (4 schroven totaal dus)
- de centrale meter naar voren halen en de draad van de alarmlichtschakelaar losmaken
- bekleding A-stijl verwijderen, klepje aan bovenkant loshalen en de schroef losdraaien
- daarna de A-stijlbekleding uit de 2 clips trekken. Hier niet met schroevedraaiers werken ivm mogelijk beschadigen van de hoofdairbags! Denk ook aan de draad van de eventuele tweeter!
- Deksels (links+rechts) luchtrooster zijkant dashboard uitbouwen (uit de 4 clips wippen)
- Aan de rechterkant, denk aan de schakelaar voor uitschakelen airbags. Schakelaar is eruit te nemen.
- Beide luchtroosters aan de zijkant uitbouwen. Per luchtrooster zitten er 4 schroeven. 2 aan de zijkant, 1 bovenop, en 1 aan voorzijde dashboard.
- luchtrooster naar je toe trekken om te verwijderen.
- zonnecel bovenop dashboard uitbouwen: kapje eraf wippen, daarna de cel eruit wippen en de kabel losmaken.

Als het goed is heb je dan de bovenzijde van het dashboard nu vrij en kun je 6 schroeven aan de voorkant losdraaien.
2 boven het stuur, 2 op de plek waar de centrale meter zat, en 2 aan de pasagierskant.
Daarna stekker van de airbag losmaken, en je kunt het paneel uitnemen.

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”