SERVICE geeft te vroeg APK aan

De 2e generatie vanaf 2006
Laine
One wheel wonder
One wheel wonder

SERVICE geeft te vroeg APK aan

21 nov 2009, 15:01

Mijn Mini gaf onlangs voor het eerst SERVICE aan. Afspraak bij dealer gemaakt gisteren
en toen werd de sleutel gelezen: alleen APK- keuring! Hij heeft 28.000 gelopen. APK is onmogelijk, want pas
1 jaar oud. Ik dacht zelf dat het voor de 1e olieverversing was (servicecontract), maar dat stond er niet bij. Heb er wel naar
gevraagd, want hij heeft nog geen olievervanging of wat dan ook gehad. Is dat normaal bij deze km-stand?
Hoorde monteur iets mompelen over olie bij 12.000, maar die zijn al lang voorbij en er heeft niets op
de klok gestaan. Vervolgens werd de Mini ge-reset. That's it. Bij hoeveel km komt de eerste oliecheck ? Ik meen soms
wel iets van olie te ruiken... :?
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 nov 2009, 18:11

Volgens mij geeft de auto niet aan dat ie een APK moet... Dat bestaat namelijk alleen in Nederland...... en die datum kan steeds verschillen...

Dat zal dan de eerste beurt kunnen zijn..... bij 30.000 km.....:? :wink:

Maar ik ben ook niet zo op de hoogte met hoe het precies zit met beurten etc, dus het kan zijn dat ik gewoon onzin loop te verkopen :mrgreen:
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

24 nov 2009, 18:22

Hier deze week precies hetzelfde. "SERVICE" in het display, dus vandaag effe naar de dealer. "Euh, alleen APK" was de diagnose van de sleutel uitlezen; maar ja, auto is amper anderhalf jaar jong. Dus de monteur loopt mee naar de MINI: "Effe goede datum erin zetten". De wandeling van de servicebalie naar de MINI duurde langer dan het opnieuw erin programmeren van de goede datum. Ging zelfs zo snel dat ik niet eens heb kunnen zien hoe ie dat effe fikste. (Was handig geweest op het forum. :mrgreen: )
Blijkbaar heeft de MINI een keertje een software-update gehad, en is de juiste datum overschreven, oid... Maar goed, "probleem" is verholpen.
Laine
One wheel wonder
One wheel wonder

24 nov 2009, 19:02

Bedankt voor de antwoorden. De Mini heeft inderdaad een update van de software gehad toen de ramen niet meer
perfect sloten. Maar toch vraag ik me nog steeds af wanneer die eerste oliecheck/ olieverversing dan komt....
Wel al eens olie erbij gedaan, maar verder nog steeds geen " I need some fresh oil". Of is het een goedkope truc om de eerste onderhoudsbeurt (contract) gewoon uit te stellen door te resetten? :s
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

24 nov 2009, 23:12

Startwaarde/intervalprognose voor olie bij de R56: 30000km voor benzine, 20000 voor de diesel; of 2 jaar.
Maar dit is flexibel, is onderdeel van Condition Based Service. Oftewel als je de auto veel belast, dan ben je eerder aan de beurt, anders later...

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”