Start en stop systeem invloed op aftermarket audio?

De 2e generatie vanaf 2006
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Start en stop systeem invloed op aftermarket audio?

06 aug 2010, 11:44

He newminiclubbers,

We hebben nu sinds een tijdje een nieuwe mini met brandstofbesparende aanpassingen zoals het start en stop systeem. De audio is Boost en daar wordt ik niet echt vrolijk van. Het is nog vakantie en ik wilde weer de hele auto uit elkaar trekken om een en ander te gaan vervangen maar ik zit met één probleem.

In de vorige mini gebeurde het wel eens dat de versterker een flinke ruis gaf wanneer de auto op contact stond en startte. Waarschijnlijk gebruikt de startmotor een flinke hap stroom en voelt de versterker dit ook. In de vorige auto kwam dat bijna nooit voor (ik denk 3 keer), maar met het start stop systeem is dit altijd het geval. Start stop systeem uitschakelen is natuurlijk geen optie.

Heeft iemand ervaring met een ingebouwde versterker icm het start stop systeem? Het zou een beetje jammer zijn als ik er uren werk in steek en dan blijkt het resultaat niet bevredigend te zijn. Ik ga maar eerst eens beginnen met de voorspeakers vervangen.
Neovo
Be Mini
Be Mini

06 aug 2010, 11:59

Ik heb ook een aftermarkt amp zitten incl het auto start stop systeem.
En nergens last van geruis.
Ik heb de versterker wel op een houten plank geplaatst om geen aardingslus te hebben (aarding van de volledige versterker op het chassis)
Als jou auto start stop systeem aanschakeld moet de versterker sowieso aanblijven, die mag pas uit gaan wanneer de head unit uit gaat. ruis is altijd een massa probleem en heeft niks met het starten te maken hoor.
Je massa her aansluiten en je versterker isoleren (zelfs gebruik je vijsjes in de achterbank/metaal kunnen die ook voor een aardlus zorgen). Ook een remote contact zoeken voor je versterker (wanneer de head unit on is de amp ook)
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!

06 aug 2010, 12:34

Ok thanks! Voor de duidelijkheid, de het is niet echt een ruis maar een soort van flinke brom die net zo lang duurt als de start motor draait. Geen prettig geluid dus. Massa was altijd in orde, versterker inderdaad op een houten plankje.

Myjector, weet je waar het remote signaal vandaan komt? Ik had het vorige keer van de ACC aansluiting gehaald, maar die heeft alleen spanning wanneer de auto op contact staat..
Neovo
Be Mini
Be Mini

06 aug 2010, 13:27

Kiwi_Kevin schreef:Ok thanks! Voor de duidelijkheid, de het is niet echt een ruis maar een soort van flinke brom die net zo lang duurt als de start motor draait. Geen prettig geluid dus. Massa was altijd in orde, versterker inderdaad op een houten plankje.

Myjector, weet je waar het remote signaal vandaan komt? Ik had het vorige keer van de ACC aansluiting gehaald, maar die heeft alleen spanning wanneer de auto op contact staat..
Brom dat je hoort kan ook aan de massa liggen hoor.
Op welk volt gevoeligheid level staat jou versterker nu?
Kan ook een storing zijn die normaal niet hoorbaar is zonder versterker omdat je wss jou ingangs signalen afgetakt hebt van jou oem speakers? RCA Signalen moet zo zuiver mogelijk zijn en met een hoge uitgang 3 - 4v
Ik heb er een Processor tussen gestoken om de signalen te filteren en hogere RCA uitgangen te verkijgen
Ik heb mijn remote signaal achter de Head Unit gehaald (radio)
Massa en + signaal liggen juist naast elkaar (rood) er zit een lus draad op die je kan aftakken, die geeft signaal wanneer de radio aan ligt dus niet alleen met het contact.

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”