MCS Motor loopt in veilige modus + lampje brandt

De 2e generatie vanaf 2006
jones78
Enthousiast
Enthousiast

MCS Motor loopt in veilige modus + lampje brandt

14 okt 2010, 12:28

Goedemiddag allemaal,

Ik heb sinds afgelopen zaterdag weer eens een motorstoring aan mijn Cooper S R56 van 2006 (Op kenteken gezet in januari 2007) .
De motor loopt mooi rond, maar heeft niet zoveel vermogen als hoort. Tot ca. 4200 rpm heb ik naar schatting 80% van het vermogen, na 4200 rpm heb ik geen vermogen meer.
Om een idee te krijgen: accelereren van 4200 rpm tot 6000 rpm in de derde versnelling duurt ongeveer 30 seconden.
Ook blijft het waarschuwingslampje van het motormanagement continu branden.
Heel af en toe komt het vermogen plotseling volledig terug en is ook zomaar weer spontaan verdwenen. Het lampje blijft dan wel continu branden.
De foutcode die de boardcomputer aangeeft is: CC-ID 031. Het lijkt erop dat de motor in een veilige modus loopt, om schade te voorkomen

Ik heb dit probleem 5x eerder gehad.
De auto is iedere keer naar de dealer geweest en die heeft resp. de volgende oplossingen geprobeerd: Softwareupdate, carterventilatie vervangen, onsteking vervangen, inwendige motorreiniging, softwareupdate.
Het probleem heeft zich de eerste keer voorgedaan bij ca. 21000km. Huidige km-stand is 31500km. De afgelegde kilometers tussen de storingen zijn resp. 6000km, 300km, 300km, 400km, 3200km.

De brandstofpomp is vervangen bij circa 20500km (februari 2009), nadat ik in een periode van 5 maand 3x had geklaagd over een hele sterke benzinelucht. Volgens de dealer hoorde de eerste 2 maal deze lucht bij het karakter van de auto(turbo-motor), maar even na de garantieperiode bleek bij de derde maal toch echt de pomp lek te zijn. Met duidelijk zichtbare langdurige lekkagesporen. Ik moest er stevig tegen praten om de pomp vergoed te krijgen, want het was buiten de garantietermijn.

Ik probeerde beide problemen aan elkaar te linken, maar dit klopte niet volgens de dealer. Beide mankementen zouden los staan van elkaar en niet gerelateerd zijn.
De brandstofpomp was een bekend probleem bij de MCS introductieauto's. (Verspreking? Gezien het bovenste?!) En komt eigenlijk alleen voor in de eerste drie productieweken bij introductieauto's in Laser Blue en Chili Red die in November 2006 bij de dealers stonden. De rest van de reeds geproduceerde auto's heeft in de fabriek al een modificatie gehad, die is doorgevoerd in de normale productie.

Verder heb ik alle bekende ratelproblemen en dieselgeluiden ook al gehad, alleen niet in die erge mate als sommige anderen hier op het forum.

Ik heb het idee dat er in het algemeen iets anders aan de hand is met deze motor wat men niet wil vertellen.
Ik ben de storing (en de dealer) inmiddels meer dan zat en wil graag weten of er iemand is die dit probleem bekend voorkomt en eventueel een oplossing weet.

Groeten,

Erik
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

14 okt 2010, 16:11

hey erik, wat klote dit zeg.

Ik heb ook enkele keren motorstoring gehad en vermogensverlies. Bij mij zat de turboslang gewoon los. Die schoof van de turbo af. Ik ben niet de enige die dit probleem heeft gehad (Adriaan aka Cooperdriver ook). Turboslang vervangen en klaar.

Ik denk niet dat het jou probleem is, maar de klachten lijken wel exact op de storingen die ik destijds ook had.

Ik hoop voor je dat dit het is, want eenvoudig en niet kostbaar. Suc6!
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Sicco
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

14 okt 2010, 16:47

Van Siddeburen naar Den Haag is wel erg ver, he. Ik zit me af te vragen of Beek met een oplossing zou kunnen komen.
Ik heb niet de grootste, maar zeker ook niet de kleinste, echter wel degelijk de fijnste!!! auto
Marcel Always Open
Cabrio-King

14 okt 2010, 20:41

http://repairpal.com/check-engine-light ... -is-it-452
The cc-id-031 indicator is mini saying "increased emissions"

A drop in tank pressure will store this fault, for emissions purposes there is a tank pump/sensor and when a drop in pressure is measured, this device pressurizes the system and stores the fault.
Check your cap

http://www.fixya.com/cars/t5601721-erro ... s_ccid_031
Hi. Error CCID 031 means increased emissions. You need to refer to yuor card dealer and have this ting replace. DTML - It is a little pump/sensor that measures fuel vapor emissions from fuel system. If your gas cap seal is faulty or you have any fuel system pressure leak this pump runs to maintain pressure in the system. Normally it is not supposed to run. When it runs it sets of the Check Engine light.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
mrbubbels
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

motorstoring

14 okt 2010, 21:18

Motorstoring?? :cry: even op het forum en je weet wat er (eventueel) aan de hand !! werkt goed dit forum :lol: , overal wordt er oplossingen gevonden
Beter een dag geminied dan een dag gewerkt
jones78
Enthousiast
Enthousiast

15 okt 2010, 09:03

Thanks a lot!!

Dit antwoord maakt een hele hoop duidelijk voor mij :D
Ik zal straks direct even langs de dealer.

Groet,

Erik
M-iNdO
Be Mini
Be Mini

Re: MCS Motor loopt in veilige modus + lampje brandt

21 dec 2010, 22:18

jones78 schreef:Goedemiddag allemaal,

Ik heb sinds afgelopen zaterdag weer eens een motorstoring aan mijn Cooper S R56 van 2006 (Op kenteken gezet in januari 2007) .
De motor loopt mooi rond, maar heeft niet zoveel vermogen als hoort. Tot ca. 4200 rpm heb ik naar schatting 80% van het vermogen, na 4200 rpm heb ik geen vermogen meer.
Om een idee te krijgen: accelereren van 4200 rpm tot 6000 rpm in de derde versnelling duurt ongeveer 30 seconden.
Ook blijft het waarschuwingslampje van het motormanagement continu branden.
Heel af en toe komt het vermogen plotseling volledig terug en is ook zomaar weer spontaan verdwenen. Het lampje blijft dan wel continu branden.
De foutcode die de boardcomputer aangeeft is: CC-ID 031. Het lijkt erop dat de motor in een veilige modus loopt, om schade te voorkomen

Ik heb dit probleem 5x eerder gehad.
De auto is iedere keer naar de dealer geweest en die heeft resp. de volgende oplossingen geprobeerd: Softwareupdate, carterventilatie vervangen, onsteking vervangen, inwendige motorreiniging, softwareupdate.
Het probleem heeft zich de eerste keer voorgedaan bij ca. 21000km. Huidige km-stand is 31500km. De afgelegde kilometers tussen de storingen zijn resp. 6000km, 300km, 300km, 400km, 3200km.

De brandstofpomp is vervangen bij circa 20500km (februari 2009), nadat ik in een periode van 5 maand 3x had geklaagd over een hele sterke benzinelucht. Volgens de dealer hoorde de eerste 2 maal deze lucht bij het karakter van de auto(turbo-motor), maar even na de garantieperiode bleek bij de derde maal toch echt de pomp lek te zijn. Met duidelijk zichtbare langdurige lekkagesporen. Ik moest er stevig tegen praten om de pomp vergoed te krijgen, want het was buiten de garantietermijn.

Ik probeerde beide problemen aan elkaar te linken, maar dit klopte niet volgens de dealer. Beide mankementen zouden los staan van elkaar en niet gerelateerd zijn.
De brandstofpomp was een bekend probleem bij de MCS introductieauto's. (Verspreking? Gezien het bovenste?!) En komt eigenlijk alleen voor in de eerste drie productieweken bij introductieauto's in Laser Blue en Chili Red die in November 2006 bij de dealers stonden. De rest van de reeds geproduceerde auto's heeft in de fabriek al een modificatie gehad, die is doorgevoerd in de normale productie.

Verder heb ik alle bekende ratelproblemen en dieselgeluiden ook al gehad, alleen niet in die erge mate als sommige anderen hier op het forum.

Ik heb het idee dat er in het algemeen iets anders aan de hand is met deze motor wat men niet wil vertellen.
Ik ben de storing (en de dealer) inmiddels meer dan zat en wil graag weten of er iemand is die dit probleem bekend voorkomt en eventueel een oplossing weet.

Groeten,

Erik
Ik heb sinds kort ook last van een lampje van het motormanagement die geel blijft branden. Ongeveer 2 weken terug voor het eerst meegemaakt en ik schrok me rot (wist niet wat het was). Naar mijn idee geen vermogenverlies o.i.d., de handleiding gaf aan motorstoring en zo snel mogelijk door de dealer laten controleren. Zo gezegd zo gedaan, volgens de dealer was het een "hick-up van de software" en konden ze verder niets vinden (niets aan de hand dus). Ik ontving wel gelijk een factuur van +/- € 60,00 (even een storinglampje na laten kijken).

Vanavond ging weer hetzelfde controlelampje branden en het blijft ook branden, wederom merk ik geen verandering in het rijden zoals bv. vermogenverlies (hoewel dat eigenlijk ook niet echt te testen is met dit ......weer). Nu moet ik weer contact opnemen met mijn dealer maar ik heb geen zin om weer het lampje te laten controleren en een dikke factuur aan mijn broek te krijgen terwijl het pas geleden nog gecontroleerd was en er niets aan de hand zou zijn. Mijn auto heeft er trouwens ook pas +/- 20.000 km op zitten :oops: (voornamelijk korte ritten/stadsverkeer).

Het is een coole/uniek auto en rijdt ook echt top (als ie helemaal in orde is) maar ik begin het allemaal een beetje zat te worden :evil: .

1. Eerst het gedoe met het ratel/dieselgeluid (na zoveel dealerbezoeken/reparaties nog steeds aanwezig) wat me nog steeds niet lekker zit.

2. diverse kleine dingetjes (bv. geen aux-aansluiting aanwezig etc.)

3. spontane kale plek op het dak(rand) t.p.v de achterklep/spoiler, dak moest helemaal overgespoten worden (met pijn en moeite heeft BMW dit betaald) Auto weer een tijd kwijt geweest.

4. direct na het ophalen van de auto (i.v.m. reparatie dak/overspuiten) merkte ik dat de koppeling heel anders aanvoelde/oppakte. Ja hoor, volgende dag stond ik stil langs de weg met een koppeling die er helemaal uit was geknald, slechts 19.000 km op de teller :s .
Uiteraard had ik natuurlijk geen garantie meer, wel 40% korting op de kosten gekregen maar alles bij elkaar nog een aardig bedrag. Auto weer een tijdje kwijt geweest.

5. NU dit gezeik met dat motoringslampje! (en misschien is er wel meer aan de hand).

Ik zit er echt over te denken om te gaan kijken naar een alternatief voor deze auto voordat ik nog meer gezeik krijg.
Zo'n jonge auto, altijd zuinig op geweest........
your non average MINI driver
Neovo
Be Mini
Be Mini

22 dec 2010, 09:44

Idd iets met de emmisie te maken.
Ik vermoed een defecte lamba sonde
Of druk sensor

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”