Runflat + gewone velg
- nigel94
- Leerling Mini lid
- Sven
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Enschede
Bericht
uh ja. volgens mij wel
Naar mijn weten:
Runflat banden passen volgens mij gewoon op velgen. Je hebt geen speciale velg nodig. Het zit hem in de wang van de band, deze is van runflat veel steviger en zodoendoe kan je met een platte gewoon op deze wang doorrijden

Naar mijn weten:
Runflat banden passen volgens mij gewoon op velgen. Je hebt geen speciale velg nodig. Het zit hem in de wang van de band, deze is van runflat veel steviger en zodoendoe kan je met een platte gewoon op deze wang doorrijden
- Cooperdriver
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Roerdalen
Bericht
Ik heb ooit navraag gedaan i.v.m. monteren van NON Run Flat banden op een Run flat velg.
(dus andersom wat jij wil)
Het zit volgens een vakman op banden en velgen gebied als volgt in elkaar:
Een Run flalt velg heeft aan de binnenkant een hogere opstaande rand (dit wordt wel "de ziel" v.e. velg genoemd) en is bedoelt om de band aan de buitenzijde v.d. velg te houden. (zowel links als rechts)
Het veroorzaakt ook die bekende klap bij het monteren v.d. band (dan schiet hij er namelijk overheen.)
Als je nu een run flat band op een "gewone" velg monteert (wat uiteraard gewoon past) vraag ik mij alleen het volgende af: Band raakt lek, je kunt normaliter gewoon doorrijden omdat de band op de velg blijft zitten om 2 redenen.
1. de wang v.d. band is een stuk stugger.
2. door de hogere opstaande rand aan de binnenzijde v.d. velg blijft de band ook gewoon op de velg zitten.
Als je nu punt 2 wijzigt (een lagere opstaande rand bij de andere velg) kan het gebeuren dat de lekke band niet meer goed op de velg blijft zitten.
Als het NIET zo is wil ik het graag horen, dat opent voor mij ook weer wat perspectieven op velgen gebied.
grtz
Adriaan
(dus andersom wat jij wil)
Het zit volgens een vakman op banden en velgen gebied als volgt in elkaar:
Een Run flalt velg heeft aan de binnenkant een hogere opstaande rand (dit wordt wel "de ziel" v.e. velg genoemd) en is bedoelt om de band aan de buitenzijde v.d. velg te houden. (zowel links als rechts)
Het veroorzaakt ook die bekende klap bij het monteren v.d. band (dan schiet hij er namelijk overheen.)
Als je nu een run flat band op een "gewone" velg monteert (wat uiteraard gewoon past) vraag ik mij alleen het volgende af: Band raakt lek, je kunt normaliter gewoon doorrijden omdat de band op de velg blijft zitten om 2 redenen.
1. de wang v.d. band is een stuk stugger.
2. door de hogere opstaande rand aan de binnenzijde v.d. velg blijft de band ook gewoon op de velg zitten.
Als je nu punt 2 wijzigt (een lagere opstaande rand bij de andere velg) kan het gebeuren dat de lekke band niet meer goed op de velg blijft zitten.
Als het NIET zo is wil ik het graag horen, dat opent voor mij ook weer wat perspectieven op velgen gebied.
grtz
Adriaan
- Shag
- Volledig MINI minded!
Bericht
even wat stof hier af!
Ik zit nu met het dilemma dat ik RF's wil monteren (continental sportcontact 3) op velgen die niet (volgens leverancier) geschikt zijn voor runflats, namelijk de 112's van MP (zie mijn SYR topic voor link).
Mijn bandenboer (best wel bekwaam, zelfs wat prijzen gepakt in autovisie recent) beweert dat RF puur in de band zit, dat het dus wel degelijk zijn functie blijft behouden ookal zit deze gemonteerd op een standaard velg... ik ben geneigd hem te geloven maar waarom zou de leverancier van de velg aangeven dat de band gewoon past maar de RF functie wel komt te vervallen?? ikke niet meer schnappen...
Ik zit nu met het dilemma dat ik RF's wil monteren (continental sportcontact 3) op velgen die niet (volgens leverancier) geschikt zijn voor runflats, namelijk de 112's van MP (zie mijn SYR topic voor link).
Mijn bandenboer (best wel bekwaam, zelfs wat prijzen gepakt in autovisie recent) beweert dat RF puur in de band zit, dat het dus wel degelijk zijn functie blijft behouden ookal zit deze gemonteerd op een standaard velg... ik ben geneigd hem te geloven maar waarom zou de leverancier van de velg aangeven dat de band gewoon past maar de RF functie wel komt te vervallen?? ikke niet meer schnappen...

- Mini Poeper
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: In die Heimat
Bericht
Zie punt twee van bovenstaand bericht. Band wil druk/krachten kwijt, zal dit op de meeste zwakke plek doen.
Ik heb al veel banden gehad, voor mij geen runflat meer! Als ik lekke band krijg komt Henk of pa wel met een reservewiel. Visa versa ook uiteraard.
Ik heb al veel banden gehad, voor mij geen runflat meer! Als ik lekke band krijg komt Henk of pa wel met een reservewiel. Visa versa ook uiteraard.
- MiniCoop
- Leerling Mini lid
Bericht
Een runflat band past op een normale velg, maar er moet wel een controle systeem zijn voor de bandenspanning.
Je merkt het namelijk niet of nauwelijks als de band leeg loopt.
Nou zag ik in de handleiding dat mini 2 systemen heeft om dat te controleren: een sensor in de velg en een systeem dat de afrol omtrek van de band controleert. Voor het tweede heb je geen speciale velg nodig, voor het eerste wel. Geen idee of die er allebei op zitten of slechts een van beide, dus toch maar even navragen bij de dealer ?
Je merkt het namelijk niet of nauwelijks als de band leeg loopt.
Nou zag ik in de handleiding dat mini 2 systemen heeft om dat te controleren: een sensor in de velg en een systeem dat de afrol omtrek van de band controleert. Voor het tweede heb je geen speciale velg nodig, voor het eerste wel. Geen idee of die er allebei op zitten of slechts een van beide, dus toch maar even navragen bij de dealer ?
- Mini Poeper
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: In die Heimat
Bericht
Sensor zit niet in velg, maar in naaf.
Als de naaf in een bepaalde periode meer omwentelingen maakt dan de rest van de wielen dan weet het systeem dat er iets is met die naaf -> wiel.
Als de naaf in een bepaalde periode meer omwentelingen maakt dan de rest van de wielen dan weet het systeem dat er iets is met die naaf -> wiel.
- MiniCoop
- Leerling Mini lid
Bericht
Er bestaan wel velgen die zijn aangepast voor bandenspanningscontrole. Vooral bij de Renault Laguna zijn die berucht ivm leeglopen van de band via de sensor. Ook andere merken passen dit toe. Ik zag in de mini handleiding dat een dergelijk systeem ook voor mini bestaat, maar dat er daarnaast een systeem is dat via de ABS sensoren meet of een van de banden wat meer omwentelingen maakt (kleindere omtrek). Ik denk eigenlijk dat het laastste standaard is, maar weet dit niet zeker. Vandaar de opmerking om bij de dealer even na te vragen. Als je mini alleen het systeem heeft met de ABS sensoren dan is geen speciale velg nodig.Shag schreef:een sensor in de velg, hoe moet ik dat zien? naar mijn idee zijn er geen "speciale" velgen, net zoals er geen speciale velgen zijn voor runflats.
Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”
Onze sponsors