Goedemorgen,
Vraagje: ik heb een Mini Cabrio uit 2018. De huidige km-stand is 65.000.
Nu ontvang ik op mijn dashboard de volgende melding: 'Service transmissievloeistof vereist'.
Ik heb hier met twee garages contact over gehad:
- Garage 1 geeft aan dat de transmissievloeistof dient te worden ververst / vervangen;
- Garage 2 geeft aan dat dit helemaal niet nodig is en dat er uitsluitend een re-set nodig is.
Daarnaast 'zegt het systeem' dat het microfilter en de mototolie moeten worden vervangen, e.e.a. op basis van een datum. Tegelijkertijd staat er dat dit pas over 19.000 km hoeft...
Wat is wijsheid?
Alvast dank.
Groetjes,
Henriette
Transmissievloeistof verversen?
- Vespaman
- Enthousiast
Bericht
Re: Transmissievloeistof verversen?
De service interval is gebaseers op kilometers en of maanden. Net wat het eerste voorbijkomt. Zelf rij ik ook niet zoveel kilometers, met de mini nog wel maar met de BMW helemaal niet. Daardoor ben ik altijd aan de beurt voor onderhoud aan de hand van de datum. Dan zegt het systeem inderdaad bijvoorbeeld, onderhoud uiterlijk augustus 2024 of nog 19.000 km. In een maand tijd 19.000 km is wel heel lastig, dus ben je aan de beurt voor onderhoud. Andersom kan ook, 30.000 km of 24 maanden. De veelrijders die ca 20.000 km per jaar rijden zijn dan na 18 maanden al aan de beurt voor onderhoud. Olie vervangen is ook wel afhankelijk van de soort ritten die je maakt. Maak je korte ritjes zal de kmstand interval naar beneden zakken en dan geen 30.000 km, maar bijv 25.000 km worden. Rij je lange stukken, kom je misschien wel uit op 35.000 km.
Kortom de auto is zo slim dat hij zelf zegt wanneer welk onderhoud nodig is.
De dealer zal hem dan ook resetten en je kan weer 24 maanden of 30.000 km vooruit.
Ik weet niet wat de service interval voor de transmissieolie is, daar kan iemand anders wel antwoord opgeven. Maar zoals jij het stelt, 2018 bouwjaar en nu 2024, gok ik op 6 jaar of ?????? km.
Mijn auto's heb ik nooit zo lang dat ik de transmissievloeistof heb moeten verversen.
Wil je nog lang genieten, voer dan het onderhoud bij een MINI dealer. (alhoewel er ook forumleden zijn die het zelf doen of bij een universele garage terecht komen)
Kortom de auto is zo slim dat hij zelf zegt wanneer welk onderhoud nodig is.
De dealer zal hem dan ook resetten en je kan weer 24 maanden of 30.000 km vooruit.
Ik weet niet wat de service interval voor de transmissieolie is, daar kan iemand anders wel antwoord opgeven. Maar zoals jij het stelt, 2018 bouwjaar en nu 2024, gok ik op 6 jaar of ?????? km.
Mijn auto's heb ik nooit zo lang dat ik de transmissievloeistof heb moeten verversen.
Wil je nog lang genieten, voer dan het onderhoud bij een MINI dealer. (alhoewel er ook forumleden zijn die het zelf doen of bij een universele garage terecht komen)
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
De MINI geeft inderdaad zelf aan welk onderhoud nodig is. Mocht je nog iets van garantie hebben, dan is dat onderhoud wel aan te raden om uit te voeren.
De garage die aangeeft dat alleen een reset nodig is, vind ik wel bijzonder. Meldingen komen meestal niet om niks. Het kan zomaar zijn dat de versnellingsbak wat bijgevuld moet worden. Als dat zo is, en je rijdt gewoon door want alleen melding is gereset, dan is er wellicht kans op schade aan de versnellingsbak....
Als je kilometers en datum ziet, dan geldt degene die meest actueel is. Dus als kilometers op nul staat, dan telt die. En als de datum eerder bereikt is, dan geldt het op basis van datum. Bijvoorbeeld remolie, die is hygroscopisch (trekt water aan), dat moet op basis van tijd in elk geval vervangen worden, tenzij je door gebruik er eerder aan toe bent. (Bij MINI is/heet dat Condition Based Services).
PS: In de "MINI Driver's Guide"-app staat één en ander nog uitgebreider uitgelegd over onderhoud.
De garage die aangeeft dat alleen een reset nodig is, vind ik wel bijzonder. Meldingen komen meestal niet om niks. Het kan zomaar zijn dat de versnellingsbak wat bijgevuld moet worden. Als dat zo is, en je rijdt gewoon door want alleen melding is gereset, dan is er wellicht kans op schade aan de versnellingsbak....
Als je kilometers en datum ziet, dan geldt degene die meest actueel is. Dus als kilometers op nul staat, dan telt die. En als de datum eerder bereikt is, dan geldt het op basis van datum. Bijvoorbeeld remolie, die is hygroscopisch (trekt water aan), dat moet op basis van tijd in elk geval vervangen worden, tenzij je door gebruik er eerder aan toe bent. (Bij MINI is/heet dat Condition Based Services).
PS: In de "MINI Driver's Guide"-app staat één en ander nog uitgebreider uitgelegd over onderhoud.
- DU2008
- Nieuw Lid
Bericht
Dank voor de reponse beiden - ik weet wat ik moet doen!
Groetjes,
Henriette
Groetjes,
Henriette
Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”
Onze sponsors