Koelvloeistof bij de olie

De 2e generatie vanaf 2006
gerspee
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 apr 2025, 10:39
Nederland

Koelvloeistof bij de olie

06 apr 2025, 10:50

Net overgenomen en dacht bij deze motor die ondanks alles goed loopt stationair bij te vullen met koelvloeistof want was leeg zo te zien? En dan met sludge verwijderaar even de motor te laten draaien en dan olie af te tappen.
Is dus 8 liter koelmiddel ingegaan en heeft even twee minuten gelopen ook met de sludge verwijderaar en koelvloeistof lijkt dus weer leeg en olie/sludge peil is nu zo hoog tot bij ingang van de peilstok . Dus koelvloeistof verdwijnt gelijk en komt in het carter . Dus groot gat in koppakking of scheur in kop of blok ? Wil nu maar niet maar laten lopen omdat het nu wel erg vol is dat carter .

Dus hoeveel werk is de kop eraf halen en de pakking te vervangen ? Is een 1.6 van 3-2011 met 300.000 op de teller . En hoeveel werk moet ik rekenen als ik evt een andere motor erin wil zetten ?

Update: Koelvloeistof bijvullen werkt ook niet en na een paar liter erbij nog steeds langzaam verdwijnend . Dus meer olie/koelvloeistof in mijn carter nu en heb is even geblazen in mijn koelreservoir en hoorde met de olievuldop eraf de lucht rechtstreeks daaruit komen . Dus groot lek of kop gescheurd ?
Blok kan ik nu maar niet meer starten en hoe krijg ik die sludge (veel) er nu uit ?

En of kan mijn probleem liggen aan evt de oliekoeler als die watergekoeld is en waar vind ik die op de motor ?
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3373
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Koelvloeistof bij de olie

07 apr 2025, 15:45

#Gerspee

Voor het koelsysteem vullen heb je 5,2 liter koelvloeistof nodig dus als jij met het vullen al 8 liter kwijt kan dan lijkt het me niet even een koppakking probleem maar eerder dat je een heel gat ergens hebt zitten want je bent met het vullen al zo'n 3 liter kwijt!

Ik ga er even vanuit dat je geen lekkages hebt en dat de koelvloeistof op de grond/straat ligt en dat dus alles verdwijnt in je motorblok. Dan heb je echt wel een serieus probleem en is mijn advies raadpleeg een goede garage of MINI specialist. Als je motor aan gort is dan ben je zou een paar duizend euro verder afhankelijk of je een nieuw exemplaar laat plaatsen of gaat voor een 2de hands exemplaar.

Dan is de vraag, is dat de auto nog waard maar dat is dan afhankelijk hoe de rest van de auto onderhouden is cq de staat van de auto. Betreft het hier om een Cooper/ONE of Cooper S/JCW?

Milco
gerspee
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 apr 2025, 10:39
Nederland

Re: Koelvloeistof bij de olie

08 apr 2025, 16:05

Ben ook lid geworden van het Uk forum en ben al bezig met de oplossing . Oorzaak is de vriesplug (eruit geperst ) in de cilinderkop die rechtstreeks dan de koelvloeistof loost bij de distributieketting>carter en dus dit probleem veroorzaakt . Schijnt in mijn blok de fout oorzaak te zijn bij veel aan de koppakking gerelateerde problemen . In dit blok wat ik heb komt bijna nooit een koppakkings probleem voor volgens de raadgevers en alleen de vriesplug die eruit popt door foute constructie en uitvoering . Meeste raadgevers daar komen uit de auto en revisie wereld en het klopt en ben nu zover dat ik de fout heb gezien in mijn blok nu alle olie/sludge eruit is gelukkig . Dus nu reinigen volgens hun plan en kost wat tijd incl de reparatie maar kop hoeft er niet af en twee nieuwe gemodificeerde vriesdoppen en spoelen met olie en wynns en koeling met vaatwastabletten en water meerdere keren moet de zaak weer lopend krijgen . Dus we gaan het zien en afwachten nu en wat werk en hopen gewoon rijden weer .
Bijlagen
2025_04_08_19_25_IMG_0603.JPG
2025_04_09_12_40_IMG_0613.JPG
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 2013
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Koelvloeistof bij de olie

11 apr 2025, 08:08

Da’s nog serieus werk, maar geen nieuw blok.
Hopelijk heb je hierna weer een mooi lopende mini en kan je genieten achter het stuur.
Afbeelding
gerspee
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 apr 2025, 10:39
Nederland

Re: Koelvloeistof bij de olie

25 apr 2025, 17:19

2025_04_08_19_25_IMG_0605.JPG
Had nog wel een technische vraag over dit vriesplug probleem van de cilinderkop . Zitten er nog meer bovenop de kop of is het alleen deze naar de kettingruimte en olie . En is het koelwater kanaal waar deze vriesdop inzet het eindpunt van dat kanaal ? Iemand met een losse kop weet dat misschien ? Zou dan gewoon rond Aluminium 36.6 mm of 36 mm erin kunnen zetten met een goede lijmende kit ? En is dit probleem voor altijd opgelost omdat het eigenlijk een nutteloze vriesdop is op die plaats .

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”