Vreemde geluiden (Diesel-, Tractor-, Ratel- geluiden)

De 2e generatie vanaf 2006
mso
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1277
Lid geworden op: 19 feb 2007, 13:56

09 aug 2011, 11:55

Producteigenschap my ass! Als dat zo zou zijn waarom geeft hij dan aan dat hij met BMW nederland gaat overleggen? Zou is een andere garage proberen die je wel serieus nemen :wink:
Niels916
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Utrecht
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 mei 2011, 18:27

09 aug 2011, 18:07

Hij gaf aan dat het met de startmotor te maken had. Vooralsnog geef ik ze het voordeel van de twijfel en verwacht ik dat ze de startmotor vervangen of de startmotor upgraden naar een exemplaar zonder gebreken.

Overigens deed een in de garage staande Mini ook dit geluid vertonen, doch veel korter van lengte. Saillant detail is dat ik aangaf dat hij die wagen eens moest starten, en dat er direct verweer kwam dat de auto net binnen was. Toevallig stond deze auto er in de ochtend ook al... Met andere woorden: niet iedere Clubman 1.6 maakt deze takkeherrie.

Groet,
Niels
Groeten,

Niels
mso
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1277
Lid geworden op: 19 feb 2007, 13:56

12 aug 2011, 10:58

Even een vraag voor de mensen met de laatste PUMA fix..oa. Cooperdriver. Is de diesel ratel weggebleven sinds die laatste fix?
Laatst gewijzigd door mso op 12 aug 2011, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

12 aug 2011, 11:03

Ik heb ook de laatste fix en nooit wat gehoord in 40.000 km :wink:
Enige wat ik weer vervangen heb is de kettingspanner maar schijnt dat je dat meer voorkomt en kost incl. de montage maar 9 tientjes .
Gebruikersavatar
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roerdalen
Berichten: 1509
Lid geworden op: 28 sep 2005, 21:15

12 aug 2011, 16:50

mso schreef:Even een vraag voor de mensen met de laatste PUMA fix..oa. Cooperdriver. Is de diesel ratel weggebleven sinds die laatste fix?
Yep,
bij mij is de ratel nog steeds weggebleven sinds de laatste fix, nu zo'n 20.000 km.
Ik hou wel het oliepeil steeds op het maximum (elke week peilen dus ) en gebruik al een hele tijd 0W40 olie van Castrol.

me happy tot nu toe. :P
Clubhouse
Garlic Chef
Locatie: Aalst
Berichten: 1599
Lid geworden op: 22 jun 2008, 20:43

13 aug 2011, 10:54

Cooperdriver schreef:
mso schreef:Even een vraag voor de mensen met de laatste PUMA fix..oa. Cooperdriver. Is de diesel ratel weggebleven sinds die laatste fix?
Yep,
bij mij is de ratel nog steeds weggebleven sinds de laatste fix, nu zo'n 20.000 km.
Ik hou wel het oliepeil steeds op het maximum (elke week peilen dus ) en gebruik al een hele tijd 0W40 olie van Castrol.

me happy tot nu toe. :P
Hoe vaak moet je dan bijvullen?
Ik peil om de 2 weken en moet regelmatig ook bijvullen. :?
Waarom gebruik je 0w40 olie? Schrijft Mini niet 0w30 voor? Onlangs bij de dealer erover gehad om iets dikkere olie te gebruiken en het werd mij volledig afgeraden! :shock:
reden: wanneer er een motorisch probleem of mankement zou zijn en het blijkt niet de olie die Mini voorschrijft die in het blok zit heb je geen poot om op te staan.
GreyCooperS
Forum Junky
Locatie: Rijswijk
Berichten: 17047
Lid geworden op: 01 aug 2009, 00:25

13 aug 2011, 11:02

kijk ook eens hier
AfbeeldingAfbeelding

2008 | R56 Cooper S | Chili Red

Beek Stage 1 | Forge Dump Valve | 17" Intra 7,5J 225-45-17 | Custom Red Recaro CS | GP Gordels | Scangauge II | Aero | Navi | Xenon | Pano | Antracite Hemel | Keyless Go


2002 | e39 540i Touring | Messing Metallic

2000 | e53 X5 4.4i | Tiag
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

13 aug 2011, 11:25

Welke olie is mij ook een raadsel ! Volgens mij gebruikt de dealer 5/30 en Beek heeft bij mijn reparatie ook aangeraden om gewoon 5/30 te gebruiken .
Voor mijn reparatie icm de tuning kon ik ook elke 6000 km een halve liter olie bijvullen nu weer stock is mijn olie pijl nagenoeg gelijk gebleven de laatste 10.000 km echt maar een klein stokje moeten vullen .
Clubhouse
Garlic Chef
Locatie: Aalst
Berichten: 1599
Lid geworden op: 22 jun 2008, 20:43

13 aug 2011, 12:10

Heb mijn facturen eens nagekeken, de dealer gebruikt inderdaad 5w30 olie.
Gebruikersavatar
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roerdalen
Berichten: 1509
Lid geworden op: 28 sep 2005, 21:15

16 aug 2011, 22:47

Clubhouse schreef:Heb mijn facturen eens nagekeken, de dealer gebruikt inderdaad 5w30 olie.
Ja, als hij nog nieuw is en weinig km weg heeft wel :P
Als je Mini wat ouder wordt en de dealer weet dat je hem zwaar belast, gooit hij er gewoon 0W30 in.
(is volgens mij ook richtlijn vanuit Mini Nederland)

De reden dat ik 0w40 gebruik heeft Peter (GreyCooperS) al beantwoord :P

Het verschil tussen 0w30 en 0w40 is trouwens voor een dealer nagenoeg niet meetbaar :mrgreen:
philip68
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Den Haag
Berichten: 125
Lid geworden op: 17 mei 2009, 19:03

16 aug 2011, 23:32

Cooperdriver schreef:
Clubhouse schreef:Heb mijn facturen eens nagekeken, de dealer gebruikt inderdaad 5w30 olie.
Ja, als hij nog nieuw is en weinig km weg heeft wel :P
Als je Mini wat ouder wordt en de dealer weet dat je hem zwaar belast, gooit hij er gewoon 0W30 in.
(is volgens mij ook richtlijn vanuit Mini Nederland)

De reden dat ik 0w40 gebruik heeft Peter (GreyCooperS) al beantwoord :P

Het verschil tussen 0w30 en 0w40 is trouwens voor een dealer nagenoeg niet meetbaar :mrgreen:
Een reden van mini is dat een dunnere olie sneller smeert en circuleert bij koude temperaturen. Het Cooper S blok heeft/had voornamelijk in de winter last van de diesel-ratel en een dunnere olie pompt simpelweg sneller naar de distrubitie waardoor de "kans" verkleint dat ie gaat ratelen. Dit is natuurlijk niet een 100% oplossing (spanners, ketting enzz) maar het kan soms een tijdje of altijd kunnen helpen.
De voorgeschreven olie van Mini was in het begin 5W30, nu is het 0W30.

Van "eerlijke" :lol: dealers en "specialisten" heb ik het advies gekregen om in de zomer een dikkere olie te gebruiken (bv 5W40) en in de winter een dunnere. Dit zou zowel de koeling en smering ten goede komen.
Qua prijs maakt het weinig uit want je hoeft geen longlife te gebruiken.
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8531
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

17 aug 2011, 18:48

philip68 schreef:... Qua prijs maakt het weinig uit want je hoeft geen longlife te gebruiken...
want een Mini lekt of verbruikt het toch wel? :mrgreen:
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
philip68
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Den Haag
Berichten: 125
Lid geworden op: 17 mei 2009, 19:03

17 aug 2011, 19:55

Marcel Always Open schreef:
philip68 schreef:... Qua prijs maakt het weinig uit want je hoeft geen longlife te gebruiken...
want een Mini lekt of verbruikt het toch wel? :mrgreen:
Hahaha, dat bedoel ik! :lol:
PeterkePan
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 140
Lid geworden op: 02 aug 2011, 20:51

28 aug 2011, 21:38

het die laatste de raltel nu voledig van de baan met die laatste fix of nog onzeker of het blijvend werkt ?
mso
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1277
Lid geworden op: 19 feb 2007, 13:56

29 aug 2011, 18:57

Voor zo ver ik weet heeft niemand met de laatste pumafix de auto weer getuned. Of is er iemand die wel gechipt rondrijdt met de laatste puma?

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”