Brandstof verbruik Dooper
- Horzel
- Nieuw Lid
Bericht
Dooper zelf nog maar 14-tal dagen in gebruik (heeft wel al 64.000 km op de teller), maar 658 km met 30,1 liter.
Dat komt overeen met een verbruik van ca 4,7 l / 100 km (gemengd).
Dit bij gebruik woon-werkverkeer (50 % secundair, 50 % snelweg, regelmatig pittig tempo)
Dat komt overeen met een verbruik van ca 4,7 l / 100 km (gemengd).
Dit bij gebruik woon-werkverkeer (50 % secundair, 50 % snelweg, regelmatig pittig tempo)

- crossbytje
- Bijna verslaafd
Bericht
De clue is om met constante snelheid te rijden, 50, 70 of 90 op cruise control, op de snelweg 110. Dan krijg ik de cooper D ook onder de 5 liter per 100 km. Cruise control op 130 zetten scheelt enorm.
Bij pittig rijden gaat hij bij mij naar 5,8-6,1 liter per 100 km.
In de week rij ik nooit meer dan 15km aan een stuk, in het weekend zijn het langere ritten.
Als ik gewoon rij en nergens op let, dan doet hij tussen de 5,2 en 5,5.
Om de zoveel tijd doe ik dan eens wat moeite om hem onder de 5 liter te krijgen.
Bij pittig rijden gaat hij bij mij naar 5,8-6,1 liter per 100 km.
In de week rij ik nooit meer dan 15km aan een stuk, in het weekend zijn het langere ritten.
Als ik gewoon rij en nergens op let, dan doet hij tussen de 5,2 en 5,5.
Om de zoveel tijd doe ik dan eens wat moeite om hem onder de 5 liter te krijgen.
- Woosh!
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Afgelopen week ben ik op vakantie geweest en heb eens zitten kijken of ik iets zuiniger kon komen..
natuurlijk ga je door Duitsland en kan je daar wat harder, onderweg naar Oostenrijk.
De laatste tank, op de terugweg, kwam ik op een gemiddelde van 1 op 18,21 wat gelijk staat aan 5,49l op 100km.
We hebben hele stukken op cruise control gedaan, 140/150 km/h, maar af en toe ook in de file gestaan of ietsje doorgereden naar 160 km/h.
toch niet onaardig lijkt me, maar die 1 op 25,6 vind ik nog steeds veel te hoog gegrepen.
natuurlijk ga je door Duitsland en kan je daar wat harder, onderweg naar Oostenrijk.
De laatste tank, op de terugweg, kwam ik op een gemiddelde van 1 op 18,21 wat gelijk staat aan 5,49l op 100km.
We hebben hele stukken op cruise control gedaan, 140/150 km/h, maar af en toe ook in de file gestaan of ietsje doorgereden naar 160 km/h.
toch niet onaardig lijkt me, maar die 1 op 25,6 vind ik nog steeds veel te hoog gegrepen.
The Transporter - "Always on a mission.."
The exes:
- Subaru Forester 2.0XT AWD A/T (04/2003)
- Mazda MX-5 1.8i 16V Touring (05/2000)
The one that started it all...
- MINI One D (11/2009)

The exes:
- MINI One D (11/2009)

- Ivo
- Volledig MINI minded!
Bericht
Het verbuik dat jij hebt gehaald vind ik ook nog wel aardig netjes gezien de snelheden. Vaak scheelt het aardig in het verbruik of je 120 rijdt of 140. De 3,9 l/100 km die de fabriek opgeeft lijkt me in de praktijk ook absoluut niet realistisch. Maar goed, auto's als de Polo Bluemotion zijn in de praktijk ook niet veel zuiniger dan 1 op 20 terwijl de fabrieksopgave 1 op 30 is.
Toch snap ik niet waarom MINI van de One D en Cooper D geen MINIMALIST uitvoering levert. Van de One benzine met 75 en 98 pk is die uitvoering er wel en op papier scheelt dat 8 g CO2 per km. De One D en Cooper D stoten op papier 99 g/km uit. Als ze daar 4 g vanaf kunnen krijgen zijn deze auto's BPM-vrij, wegenbelastingvrij en betaal je zakelijk maar 14% bijtelling. Met bijv. een paar aerodynamische aanpassingen, andere versnellingsbakverhoudingen, andere banden en aangepaste software moet dat toch mogelijk zijn. Dan zouden de diesels zowel particulier als zakelijk natuurlijk erg interessant worden, ook bij lage kilometrages. Je ziet bij auto's als de Punto Evo en de Ibiza wat zo'n zuinige diesel doet met de verkoopcijfers.
Toch snap ik niet waarom MINI van de One D en Cooper D geen MINIMALIST uitvoering levert. Van de One benzine met 75 en 98 pk is die uitvoering er wel en op papier scheelt dat 8 g CO2 per km. De One D en Cooper D stoten op papier 99 g/km uit. Als ze daar 4 g vanaf kunnen krijgen zijn deze auto's BPM-vrij, wegenbelastingvrij en betaal je zakelijk maar 14% bijtelling. Met bijv. een paar aerodynamische aanpassingen, andere versnellingsbakverhoudingen, andere banden en aangepaste software moet dat toch mogelijk zijn. Dan zouden de diesels zowel particulier als zakelijk natuurlijk erg interessant worden, ook bij lage kilometrages. Je ziet bij auto's als de Punto Evo en de Ibiza wat zo'n zuinige diesel doet met de verkoopcijfers.

- Woosh!
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Je begrijpt dat dit alleen op gaat voor Nederland he 
en in de autowereld is Nederland nou precies veeeeeeel te klein om zulke aanpassingen voor te doen, want die kosten nou eenmaal geld.
Zulke fiscale voordelen zouden ze bijvoorbeeld Europees in moeten voeren, omdat de automarkt dan nog veel meer onder druk komt te staan.
maar ik begrijp wat je bedoelt!
Ik ben ook erg benieuwd naar de ontwikkelingen op hybride gebied waar ze mee bezig waren...... Cooper S Hybrid met 14%?
Schrijf mij maar op!

en in de autowereld is Nederland nou precies veeeeeeel te klein om zulke aanpassingen voor te doen, want die kosten nou eenmaal geld.
Zulke fiscale voordelen zouden ze bijvoorbeeld Europees in moeten voeren, omdat de automarkt dan nog veel meer onder druk komt te staan.
maar ik begrijp wat je bedoelt!
Ik ben ook erg benieuwd naar de ontwikkelingen op hybride gebied waar ze mee bezig waren...... Cooper S Hybrid met 14%?
Schrijf mij maar op!

The exes:
- MINI One D (11/2009)

The exes:
- MINI One D (11/2009)

- Ivo
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik weet inderdaad dat dit specifiek voor Nederland geldt, maar zijn er geen andere (grotere) landen met vergelijkbare regelingen? Het jammere is dat er dus wel extra zuinige uitvoeringen van de One benzine zijn, terwijl dat hier geen (extra) fiscale voordelen oplevert. Als ze nou diezelfde aanpassingen bij de diesels zouden doorvoeren... Er zijn tegenwoordig zo veel merken met een label voor extra zuinige motoren (voornamelijk diesels) zoals BlueMotion, Greenline en DRIVe en BMW doet het bijvoorbeeld ook bij de 320d EfficientDynamics. Daar zou MINI, dat toch duidelijk een groen imago wil uitstralen, best iets meer op in kunnen spelen.
CO2-uitstoot en brandstofverbruik is in vrijwel alle landen nu een hot item, dus een paar grammetjes minder is altijd mooi meegenomen. Maar inderdaad, er zou in Europa meer eenheid moeten komen in de regelgevingen, dan kunnen fabrikanten zich daar veel beter op richten.
CO2-uitstoot en brandstofverbruik is in vrijwel alle landen nu een hot item, dus een paar grammetjes minder is altijd mooi meegenomen. Maar inderdaad, er zou in Europa meer eenheid moeten komen in de regelgevingen, dan kunnen fabrikanten zich daar veel beter op richten.

- frankie
- Volledig MINI minded!
Bericht
Sja, de NEDC test wijst wel uit hoe de fabrikanten zich daarop richten, met als resultaat fabrieksverbruiks- en uitstootcijfers die steeds meer afwijken wat in de echte wereld gehaald kan worden. Er zijn zelfs fabrikanten die een "slim" motormangement systeem hebben dat een NEDC test herkent en daarop in de ultra zuinige modus schiet met daarbij een karakter waarmee je normaal gesproken niet eens meer kunt rijden. Hoezo "we" worden belazerd......Ivo schreef:Maar inderdaad, er zou in Europa meer eenheid moeten komen in de regelgevingen, dan kunnen fabrikanten zich daar veel beter op richten.

- Ivo
- Volledig MINI minded!
Bericht
Tja, die testcyclus is ook totaal belachelijk en niet representatief voor de praktijk... Je ziet inderdaad bij bepaalde merken dat het praktijkverbruik absurd veel hoger is dan de fabrieksopgave. Maar goed, zo lang het verbuik op deze manier bepaald wordt, is het natuurlijk logisch dat fabrikanten daar op inspelen. De consument wordt op deze manier inderdaad belazerd, maar profiteert wel van de fiscale voordelen (en de fabrikanten van de stijgende populariteit van hun auto's).

- Woosh!
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Blijft vooral marketing he..
maar ze mogen inderdaad wel met een 14% auto komen en precies wat je zegt, ze moeten er meer op inspelen dat MINI overal als "Groen" uit de bus wil komen..
vreemde vind ik dat de eerste C30's met DRIVe hetzelfde blok hadden als de MINI......
Waarom zou de Volvo dan een groene zijn en de MINI niet?
maar ze mogen inderdaad wel met een 14% auto komen en precies wat je zegt, ze moeten er meer op inspelen dat MINI overal als "Groen" uit de bus wil komen..
vreemde vind ik dat de eerste C30's met DRIVe hetzelfde blok hadden als de MINI......

The exes:
- MINI One D (11/2009)

The exes:
- MINI One D (11/2009)

- Mini Poeper
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Ik vind het prima zo... nou ja, zelfs al doorgeslagen.
Als je de MINI nog meer gaat knijpen qua vermogen en dus voor groter publiek beschikbaar wordt dan wordt de auto minder exclusief en zakt dus sneller in waarde. Al dat gedoe om bijtelling...!
Er zijn ook nog mensen die gewoon een auto kopen, wat ik persoonlijk ook veel interessanter vindt.
Ik heb trouwens eens vernomen dat Frankrijk helemaal geen autobelasting kent.

Het zal me verder een drol wezen wat die auto verbruikt. Als tank leeg is gooi ik 'm vol om er weer mee te kunnen rijden.
Bovendien ben ik zelf debet aan het verbruik omdat het gaspedaal het schutbord nogal eens raakt.
Mensen die zich druk over maken moeten maar Cuore kopen en vooral niet op linkerbaan rijden.
Als je de MINI nog meer gaat knijpen qua vermogen en dus voor groter publiek beschikbaar wordt dan wordt de auto minder exclusief en zakt dus sneller in waarde. Al dat gedoe om bijtelling...!
Er zijn ook nog mensen die gewoon een auto kopen, wat ik persoonlijk ook veel interessanter vindt.

Ik heb trouwens eens vernomen dat Frankrijk helemaal geen autobelasting kent.
Omdat het blok een grotere en zwaardere auto weet te verplaatsen.Woosh! schreef:vreemde vind ik dat de eerste C30's met DRIVe hetzelfde blok hadden als de MINI......![]()

Het zal me verder een drol wezen wat die auto verbruikt. Als tank leeg is gooi ik 'm vol om er weer mee te kunnen rijden.
Bovendien ben ik zelf debet aan het verbruik omdat het gaspedaal het schutbord nogal eens raakt.

Mensen die zich druk over maken moeten maar Cuore kopen en vooral niet op linkerbaan rijden.
- Woosh!
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
jammere is dat ik er over het algemeen ook zo over denk (gaspedaal vs schutbord), maar de leasemij niet..
en die zit natuurlijk m'n baas te porren dat ik "overdreven veel verbruik"..
bah.. misselijk makend volk die leasemijen.. kocht m'n baas die auto's maar zelf.. veel makkelijker..
en die zit natuurlijk m'n baas te porren dat ik "overdreven veel verbruik"..
bah.. misselijk makend volk die leasemijen.. kocht m'n baas die auto's maar zelf.. veel makkelijker..
The exes:
- MINI One D (11/2009)

The exes:
- MINI One D (11/2009)

- Sven
- Volledig MINI minded!
Bericht
Kom je bij de dealer ''ja meneer deze auto is zo schoon/zuinig dat ie in de 14% bijtelling valt...''
Wij hebben daar geen zak aan, auto's moeten hiero gewoon zelf betaald worden... Zeg dat pas als je weet dat iemand kan leasen!! En niet als openingszin!!!
Trouwens overheid is hard bezig iedereen in zo'n traag en milieu vriendelijk hok te duwen... met die bpm en wegenbelastingvrije auto's... je vraagt je bijna af of je wel verstandig bezig bent als je het niet doet! I hate it!!
Ik vind dat bijtelling geneuzel ook irritant worden....Er zijn ook nog mensen die gewoon een auto kopen, wat ik persoonlijk ook veel interessanter vindt.
Kom je bij de dealer ''ja meneer deze auto is zo schoon/zuinig dat ie in de 14% bijtelling valt...''
Wij hebben daar geen zak aan, auto's moeten hiero gewoon zelf betaald worden... Zeg dat pas als je weet dat iemand kan leasen!! En niet als openingszin!!!

Trouwens overheid is hard bezig iedereen in zo'n traag en milieu vriendelijk hok te duwen... met die bpm en wegenbelastingvrije auto's... je vraagt je bijna af of je wel verstandig bezig bent als je het niet doet! I hate it!!

- Mini Poeper
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Precies!
Benz van pa is zakelijke wagen, dus ook bijtelling maar gewoon wordt gewoon betaald. We doen niet aan lease!
Mijn auto is privé en wat ik zakelijk rijd, schrijf ik op. Ik ontvang juist geld van de staat!
Benz van pa is zakelijke wagen, dus ook bijtelling maar gewoon wordt gewoon betaald. We doen niet aan lease!
Mijn auto is privé en wat ik zakelijk rijd, schrijf ik op. Ik ontvang juist geld van de staat!

- Woosh!
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Maar voor de mensen die zakelijk rijden, kan het best interessant zijn..
als je je bedenkt dat je met zo'n pokke prius met een modaal loon slechts 140 euro netto per maand betaald.. daar rijd je geen auto van..
dan lach je praktisch iedereen uit die daar niet aan wil geloven, want die zitten al snel boven de 250/300 euro..
toch ruim 2x zoveel..
van mij mogen fabrikanten die test flink omzeilen om zo aan "schonere" auto's te komen.. als de leasemij maar niet gaat zitten neuzelen over brandstofverbruik, want die weten echt wel beter!!
overigens betaal ik liever wat meer bijtelling dan in zo'n stomme prius te moeten rijden

als je je bedenkt dat je met zo'n pokke prius met een modaal loon slechts 140 euro netto per maand betaald.. daar rijd je geen auto van..
dan lach je praktisch iedereen uit die daar niet aan wil geloven, want die zitten al snel boven de 250/300 euro..
toch ruim 2x zoveel..
van mij mogen fabrikanten die test flink omzeilen om zo aan "schonere" auto's te komen.. als de leasemij maar niet gaat zitten neuzelen over brandstofverbruik, want die weten echt wel beter!!

overigens betaal ik liever wat meer bijtelling dan in zo'n stomme prius te moeten rijden

The exes:
- MINI One D (11/2009)

The exes:
- MINI One D (11/2009)

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”