Afloop klacht Ratelende distributie, VANOS storing of niet ?
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
- Locatie: Pijnacker
Bericht
Mooi zo. En nou wegblijven , ratel!
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- Cooperdriver
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Roerdalen
Bericht
Ik hoop het ook Marcel, ik was er onderhand wel een beetje ziek van.
btw: Jij natuurlijk ook bedankt
Marcel Always Open schreef:Mooi zo. En nou wegblijven , ratel!
Ik hoop het ook Marcel, ik was er onderhand wel een beetje ziek van.
btw: Jij natuurlijk ook bedankt

- Cooperdriver
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Roerdalen
Bericht
Laatste update:
Nu enkele weken elke ochtend een koude start gehad, geen enkele keer een ratel
Mijn mening is dat de dealer (Breeman) het voor mij keurig heeft opgelost.
Vernieuwd is de complete distributie (Ketting, Spanner, Tandwielen, VANOS)
Motorblok is geflushd
Magneetventiel is vervangen
Trillingsdemper vervangen
Totaal 10 dagen vervangend vervoer. (Een R56 Cooper, en een Cooper Countryman)
Ook een dag een Elektrische Scooter meegekregen als vervangend vervoer (op eigen verzoek wegens het mooie weer)
Totale kosten:
Ik hoefde alleen de Oilservice te betalen (was toch bijna aan een oilservice toe, dus was niet zo erg)
Brandstofkosten vervangend vervoer (lijkt me een logisch iets)
Montagekosten voor het magneetventiel (bleek niet de veroorzaker te zijn )
Ventiel zelf hebben ze late zitten.
tot nu toe me happy.
Nu enkele weken elke ochtend een koude start gehad, geen enkele keer een ratel

Mijn mening is dat de dealer (Breeman) het voor mij keurig heeft opgelost.
Vernieuwd is de complete distributie (Ketting, Spanner, Tandwielen, VANOS)
Motorblok is geflushd
Magneetventiel is vervangen
Trillingsdemper vervangen
Totaal 10 dagen vervangend vervoer. (Een R56 Cooper, en een Cooper Countryman)
Ook een dag een Elektrische Scooter meegekregen als vervangend vervoer (op eigen verzoek wegens het mooie weer)
Totale kosten:
Ik hoefde alleen de Oilservice te betalen (was toch bijna aan een oilservice toe, dus was niet zo erg)
Brandstofkosten vervangend vervoer (lijkt me een logisch iets)
Montagekosten voor het magneetventiel (bleek niet de veroorzaker te zijn )
Ventiel zelf hebben ze late zitten.
tot nu toe me happy.

- Cannuccia
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Uithoorn
- Cooperdriver
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Roerdalen
Bericht
Aangezien de Vanos en het tandwiel van de inlaatnokkenas één geheel is, en je bij mijn KM stand (68 k) dan niet alleen 1 tandwiel kunt vervangen (als je het goed doet) moesten de andere tandwielen, en dus ook de ketting en de spanner vervangen worden.
Het magneetventiel had een mogelijkheid kunnen zijn van de oorzaak, maar werd proefondervindelijk geëlimineerd.
(hebben ze in overleg met mij gewoon laten zitten, moest dan alleen de montagekosten betalen)
Volgens hun was het voor 90% zekerheid de Vanos die het probleem veroorzaakte. (i.s.m. de ketting)frankie schreef:Goed werk Adriaan. Wisten ze nu ook een exacte oorzaak te benoemen? Ze hebben best wat vervangen, dus of het nu uiteindelijk de distributie was, of het VANOS systeem is me niet helemaal duidelijk.
Aangezien de Vanos en het tandwiel van de inlaatnokkenas één geheel is, en je bij mijn KM stand (68 k) dan niet alleen 1 tandwiel kunt vervangen (als je het goed doet) moesten de andere tandwielen, en dus ook de ketting en de spanner vervangen worden.
Het magneetventiel had een mogelijkheid kunnen zijn van de oorzaak, maar werd proefondervindelijk geëlimineerd.
(hebben ze in overleg met mij gewoon laten zitten, moest dan alleen de montagekosten betalen)
- lennemen75
- Nieuw Lid
- Locatie: Rotterdam
Bericht
Motorstoring, ratel en onregelm. stationair bij koude motor
Motorstoring, ratel en onregelm. stationair bij koude motor
Ik heb sinds een tijdje last van onderstaande symptomen, wellicht hebben jullie tips of advies?
Alles bij koude motor in de ochtend:
- onregelmatig stationair lopen en daardoor bijna af willen slaan als je gas geeft. Na 20 seconden een beetje gas erop en gas eraf kan ik weg rijden zonder af te slaan. Zodra de motor warm is loopt hij stationair veel beter tot goed.
- daarbij komt ook nog dat bij koude motor er ook een ratelend/rammelend geluid te horen is tussen de 1200 tot ongeveer 2500 toeren. Daarboven is de rammel weg. Het lijkt op het geluid van een los zittend hitteschildje bij de uitlaat maar het zou net zo goed de bekende Death rattle kunnen zijn van de distributieketting ondanks dat deze al eens is vervangen.
- daarbij gaat heel soms het motormanagementlampje branden (motorblok symbol).
- nog minder vaak de volgende melding op het scherm:
" Motorstoring; verhoogde motorbelasting schadelijk voor de katalysator. Doorrijden met lage motorbelasting".
- zodra de motor warm is zijn alle symptomen zo goed als weg.
- de auto verbruikt best veel olie. 1 liter per 10.000 km bij een sportieve rijstijl.
De huidige kilometerstand is 120.000 km. Ik heb pas de bougies vervangen. De symptomen werden iets minder maar kan ook door het warmere weer komen.
Bij 63.000 is de distributie vervangen. Er staat helaas niet bij of de spanner toen ook is vervangen, ik denk het wel omdat het hier om de bekende garantie kwestie ging.
Alle advies is welkom.
Ik heb sinds een tijdje last van onderstaande symptomen, wellicht hebben jullie tips of advies?
Alles bij koude motor in de ochtend:
- onregelmatig stationair lopen en daardoor bijna af willen slaan als je gas geeft. Na 20 seconden een beetje gas erop en gas eraf kan ik weg rijden zonder af te slaan. Zodra de motor warm is loopt hij stationair veel beter tot goed.
- daarbij komt ook nog dat bij koude motor er ook een ratelend/rammelend geluid te horen is tussen de 1200 tot ongeveer 2500 toeren. Daarboven is de rammel weg. Het lijkt op het geluid van een los zittend hitteschildje bij de uitlaat maar het zou net zo goed de bekende Death rattle kunnen zijn van de distributieketting ondanks dat deze al eens is vervangen.
- daarbij gaat heel soms het motormanagementlampje branden (motorblok symbol).
- nog minder vaak de volgende melding op het scherm:
" Motorstoring; verhoogde motorbelasting schadelijk voor de katalysator. Doorrijden met lage motorbelasting".
- zodra de motor warm is zijn alle symptomen zo goed als weg.
- de auto verbruikt best veel olie. 1 liter per 10.000 km bij een sportieve rijstijl.
De huidige kilometerstand is 120.000 km. Ik heb pas de bougies vervangen. De symptomen werden iets minder maar kan ook door het warmere weer komen.
Bij 63.000 is de distributie vervangen. Er staat helaas niet bij of de spanner toen ook is vervangen, ik denk het wel omdat het hier om de bekende garantie kwestie ging.
Alle advies is welkom.
- lennemen75
- Nieuw Lid
- Locatie: Rotterdam
Bericht
Ok thx voor je snelle reactie.
De oorzaak van de ratel is nu bekend maar dat mag toch niet normaal zijn. Heb ik nu een reden om naar de dealer te gaan?
Daarnaast is het onregelmatig stationair lopen en de motorstoring nog een raadsel.
ps. ter extra info; ik heb een DSG versnellingsbak met flippers aan het stuur mocht dat van belang zijn.
De oorzaak van de ratel is nu bekend maar dat mag toch niet normaal zijn. Heb ik nu een reden om naar de dealer te gaan?
Daarnaast is het onregelmatig stationair lopen en de motorstoring nog een raadsel.
ps. ter extra info; ik heb een DSG versnellingsbak met flippers aan het stuur mocht dat van belang zijn.
- mushrop
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Amstelveen
Bericht
Ik zou beginnen met je lambdasonde aangezien het slechte lopen alleen bij een koude motor is. Lijkt mij het meest logisch.
Kettingspanner kun je laten vervangen, maar kun je ook zelf doen. Daar is hier een DIY van op het forum (gebruik de zoekfunctie om die te vinden)
Kettingspanner kun je laten vervangen, maar kun je ook zelf doen. Daar is hier een DIY van op het forum (gebruik de zoekfunctie om die te vinden)
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

- Marcel Always Open
- Cabrio-King
- Locatie: Pijnacker
Bericht
pijnlijke opmerking zo achteraf gezien!
Marcel Always Open schreef:Mooi zo. En nou wegblijven , ratel!
Frankie,frankie schreef:Ja helpt dat Marcel? Want dan zeg ik dat ook even tegen de mijne morgenochtend


Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”
Onze sponsors